Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Dersom jeg byttet fastlege høst 2009 og ønsker å bytte tilbake av diverse grunner, er det da noe med at jeg har rett til å få den samme fastlegen tilbake selv om det er fullt? Leste noe om dette en gang, men det høres ikke så veldig logisk ut egentlig..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Tror ikke du har noe rett til å få den samme fastlegen. Jeg har byttet lege noen ganger pga flytting. Da jeg kom til hjembyen min så ville jeg ha tilbake den legen jeg hadde da jeg flyttet. Jeg måtte pent vente til det ble ledig på lista hans. Også mener jeg du kan bytte lege to ganger i året,
Hopptetussa90 Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Du skal kune bytte tilbake til din gamle fastlege. Jeg gjorde det her om dagen.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Ja, men jeg tenkte om jeg har noen "førsterett" til å få denne fastlegen selv om listen hans er full... Men er vel bare jeg som er feilinformert
Gjest ->>- Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Det mener jeg bestemt at du ikke har rett til. Det finnes/fantes en eller annen regel om noe lignende, men om jeg husker riktig dreide det seg om de som midlertidig bodde et annet sted av spesifikke grunner eller noe slikt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Regler for bytte av fastlege Du kan bytte fastlege to ganger pr. kalenderår. I tillegg kan du bytte fastlege hvis du melder flytting til folkeregisteret eller hvis fastlegen slutter eller reduserer listen sin. Du kan fritt velge mellom fastleger som har ledig kapasitet. En oppdatert oversikt over fastlegene finner du på MinFastlege. Det er ikke mulig å sette seg på venteliste hos en fastlege som har full liste. Noen grupper har allikevel rett til å komme inn på listen selv om listen er full. Dette gjelder: * Barn under 16 år med foreldre/foresatte på listen * Innbyggere som melder flytting til folkeregisteret tilbake til kommunen innenfor en tidsperiode på tre år og som ønsker samme fastlege som tidligere http://www.helfo.no/privatperson/fastlegeordningen/Sider/default.aspx
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Du skal ikke kunne gjøre det nei. Har fastlegen din fullt opp, så må du pent vente på tur. Ringer du fastlegetelefonen får du samme svar. Går du inn på Helfo sine sider står det samme der. En fastlege har ikke lov å fylle deg inn, når han har fullt opp. Du skal gå via Helfo eller fastlegetelefonen. Det er fordi det skal registreres på en bestemt og ryddig måte. Hadde alle gjort det, at de bare ringte fastlegen så hadde det ikke vært noe system på det hele.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Vet du eventuelt hvor jeg kan finne informasjon om dette?
Gjest ->>- Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Nei. Jeg kikket kjapt gjennom forskriftene nå og fant det ikke, så vil tro det er en regel som ikke finnes lenger.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 Kjipt for meg! Får holde øynene åpne og håpe at jeg er heldig. Takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Nei, det kan du nok ikke. Men dersom du bor mindre enn 3 år i en annen kommune, har du rett på å bytte tilbake til den fastlegen du hadde når du vender tilbake til hjemkommunen, selv om legens liste er full. (regelen er vel tiltekt studenter) jeg benyttet meg av denne regelen i forrige uke. Fikk både meg og barna inn på den fulle lista til legen jeg hadde før (jeg har bodd vekk i to år)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Jo, den regelen finnes ennå. Men du kan ikke bytte på den måten via nett. Du bytte per tlf.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Kunne du informert meg om hvilket nummer en bør ringe for at dette skal kunne skje? Er det legekontoret eller NAV man kontakter?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #14 Skrevet 30. april 2010 Om du hadde gått inn på linken i innlegget litt lenger opp ville du funnet det der...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #15 Skrevet 30. april 2010 Gå inn på helfo (er det ikke det det heter?) sine sider, der står et "fastlegenr" Du kan gå inn via nav også
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #16 Skrevet 30. april 2010 Ikke så lett å være med alltid ! Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå