Gå til innhold

Ferie med pappaen i 3 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff når barnefaren hentet tingene til sønnen vår hos meg i dag så kom han med det at han ville ha sønnen vår i 3 uker i strekk til sommeren, han blir 2 i slutten av juni. Det syns jeg er alt for lenge for han siden jeg vet at barnefaren blir utslitt etter et par dager og dermed blir det besteforeldrene som kommer til å passe han mest. Jeg har sagt at jeg helst ser at han har han ei uke i strekk og heller har han i flere omganger, men tydeligvis ikke bra nok for han. Han truer med at loven sier at han har rett på å ha barnet i 3 uker i strekk.

Sønnen vår er veldig avhengig av meg, og blir fortvilt når han må være til besteforeldrene bare ei lita stund, slik har det blitt de siste månedene. Siden han har forandret seg mye slik i det siste så syns jeg kanskje ikke at han er klar for å være borte i 3 uker. Barnefaren bryr seg ikke om det er sundt for barne eller ikke å være så lenge borte ifra mammaen han har loven på sin side sier han. Han har heller ikke betalt barnebidrag siden desember fordi han ikke har råd til det. Han er arbeidsledig og derfor har han ikke penger. Spiser bort til venner fordi han ikke har penger til å kjøpe mat, så skal han ha sønnen vår i tre uker.

Noen som har råd til meg, skal snakke med familevern kontoret på mandag

Håper på svar!!!!

Hilsen ei meget fortvilt mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du på en saklig måte skal forklare dette for familievernkontoret. Ikke angrip pappaen på noen måte eller si "din mening" så mye, bare forklar saken akkurat som den er.

(Far har ikke betalt bidrag siden desember, du som har hovedansvaret synes sønnen deres er spesielt sensitiv om dagen etc etc..) Sett opp en liste før du drar dit :)

Og hvis faren er med kan du jo stille direkte spørsmål til han på en saklig måte mens de andre hører på. Om hvordan han skal gjøre det, om de skal bo hos han eller være hos besteforeldre.

Da vi var på familievernkontoret og skulle sette opp samvær anbefalte de oss at det ikke skulle gå mer enn en uke mellom hver gang barnet (2år) så hver av oss foreldrene, både til daglig og i ferien fordi de fortsatt er så små når de er 2 år. Så om du sier at han selvfølgelig veldig gjerne kan ha barnet i tre uker i sommer men at du helst ser at det er en uke eller halvannen av gangen så kan det være det løser seg :) Lykke til :)

Skrevet

Barneloven sier ingenting om at barnet skal være 3 uker i strekk hos faren om sommeren. Barneloven skal alltid ta hensyn til barnet. Han har ikke loven på sin side her. Barnet er altfor lite til å være 3 uker i strekk hos faren uten å si sin mor som er hovedomsorgspersonen. Det ville være direkte galt og kan skade barnet hvis det går så lang tid.

Jeg har vært mye hos advokat, og kan disse reglene. Nå kommer det an på hvor mye barnet ser faren sin ellers, men en uke i strekk er også mye for en toåring. Hvis barnet overnatter en helg annenhver helg vanligvis, ville jeg satse på at han har han to eller tre netter sammenhengende, deretter hos mor en eller to dager, deretter hos far igjen. To åringer har ikke den tidsoppfattelsen som vi voksne har, så du må aldri gå med på 3 uker sammenhengende, det vil ikke være det det beste for barnet ditt!!!! Og du har loven på din side, han kommer ingen vei selv om han skulle true med rettsak. Men du kan si han til sammen kan ha 3 uker til sommer, men oppdelt slik som jeg skrev.

Skrevet

Takk for svarene, har konkludert me at det skal jeg ikke gå med på. Han har han til vanlig 1 ettermiddag i uka og annen hver helg. Har hele tiden hvert åpen på at han kan bare gi beskjed så kan han ha han flere ettermiddager eller ifra torsdag te søndag osv. Men har aldri skjedd, han skal kun ha han det han må ha han virker det som. Uansett når han skal til faren så får han ikke være i barnehagen, for den blir brukt som oppbevarings plass da, siden far ikke jobber og ser trekk eller at når han skal hente han for eks. når han ska ha han mitt i uka at han henter han ca 4 tia og da er han arbeidsledig og gjør ingen ting for tiden. Jeg henter han igjen i 6 tia på ettermiddagen.

Har hele tiden hadd inntrykk for at han egentlig orker ikke å ha han men gjør det like vel pågrunn av at han skal se bra ut for slekta hans.

Men jeg og sønnen min skal 14 dager til tyrkia til sommeren og er redd for at pappaen kan sette en stopper for det siden jeg ikke har ordnet pass enda, far må vel skrive under slik jeg har fortstått det

Skrevet

Pass får du. Det går fortere om far skriver under med en gang. Men du får pass likevel.. det tar bare litt lengre tid. Far får tilsendt noen papirer om å grunngi hvorfor han ikke vil skrive under på pass. Og så lenge det ikke er fare for at du ikke kommer tilbake så får du pass.

Skrevet

Det var godt å høre, for å si det sånn så er det ikke noe som skal tilsi at vi blir i tyrkia, foreldrene mine har ferie hus der og jeg studerer på stjørdal. Regner med at det går da i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...