Gå til innhold

Akutt bjeffende hoste..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min våknet plutselig og hosten hørtes ut som bjeffing.

Han har ikke feber, men puster fortsatt tungt.

Sover ved siden av meg.

Noen som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som falsk krupp!

Ta han opp og ut i kald natteluft. Pakk han inn i en voksipose eller noe. Vi har tilbragt noen netter på verandaen.. Det hjelper også å få sitte oppe litt. Det bruker ellers å gå ganske fort over. Blir det veldig ille, bør dere dra til legevakten å få medisiner.

Skrevet

Det kan holde med å heve sengenenden og få rikelig med kald luft inn på soverommet. Kle barnet godt. Virker ikke det må dere vel bare ta turen ut som mom2 sier.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Leste litt om det nå.

Pusten er fin nå, men da vet jeg hva jeg gjør dersom det skulle gjenta seg.

Takk igjen.

Klem

Skrevet

Min hadde det for noen dager siden.. Fryktelig ekkelt når man ikke vet hva det er.. Hun har hatt det før også, så vi vet hvordan vi skal håndtere det heldigvis..

Min får litt panikk, siden hun ikke klarer å trekke pusten ordentlig når hun får falsk krupp anfall. Viktig å prøve å roe barna, for når de stresser blir det verre. Min blir ubegripelig hes og hoster bjeffende og nesten kontinuerlig uten å få trukket pusten. Har hendt at hun har spydd også.

Iskald luft og eventuelt damp gjør som regel nytten..

Skrevet

Stor klem til deg. Heldigvis høres ofte falsk krupp verre ut enn det er.

Skrevet

Falsk krupp er IKKJE kjekt, men forholdsvis ufarleg. Faren er vel at barnet blir redd fordi det er tungt å puste, stressar meir enn i utgangspunktet og dermed kan få større pusteproblem.

Om du er roleg unngår du å stresse barnet og det heile går som regel fint over av seg sjølv. Kald luft og/eller damp kan fungere bra.

Dersom eit anfall ikkje går over etter ei tid ute i kald luft kan det vere aktuelt å ta kontakt med lege og ev. få medisin. Barn som har hyppige anfall bør gjerne ha medisin liggande.

Eldste her i huset har hatt ein del omgangar med falsk krupp, men det har heldigvis vore mindre ille for kvar gong.

Det er vanlegast hos små barn, dei fleste veks det visstnok av seg i 3-4-årsalderen (men hos guten vår dukke det opp for første gong ved ca 3 år, så det er variasjonar her som med alt anna).

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...