Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Traff en tvillingmamma med to gutter på min datters alder, to og et halvt. Tenkte de var ett år yngre med tanke på det meste innen utvikling. Vi satt på en åpen plass, uten annet enn spaserende mennesker. Hun nektet ungene å komme ut av vogna fordi hun mente det var kaos der. De bare gryntet, stakkars. Ble matet. TO OG ET HALVT! Min lille løp rundt, men fullt orientert, men ville aldri godtatt noe sånt. Nå høres jeg kjekk og grei ut, men jeg har gått og tenkt på det i dagesvis. For meg virket det som om damen hadde kaos inne i hodet og ville ikke slippe de små løs av den grunn. Tror ikke de gikk i barnehage. Ergo stor fare for at hun overfører sine tvangstanker på de små, i alle fall begrenser deres radius og mulighet til å lære seg å bevege seg i byrom. Spørsmålet er: er det vanlig å holde tvillinger fastspent på plasser som, la oss si, torget i byen, fordi det er så mye kaos?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Har sett det samme som deg, og tror det er vanligere å ha tvillinger i vogna på slike plasser enn de barna som er bare 1.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Vi har ofte våre tvillinger i vogna på steder der de kan løpe bort, spesiellt hvis man er alene med de! Av en enkelt grunn, de løper hver sin vei og det er ikke mulig for en person å dele seg i to... Når vi er begge foreldre, eller 2 voksen personer lar vi de gå selv Må ærlig innrømme at jeg drøyde ekstra lenge med å gå på lekeplassen alene med de, noe jeg gjør nå- blir mye løping, men men. Ikke være så rask med å kritisere, dere vet faktisk ikke hvordan det er å ha tvillinger før dere har fått det selv!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 INGEN ER BERRE DET DU SER! Det kan vere utallige grunnar for at denne mora handla som ho gjorde i denne situasjonen. Om ein 2 1/2-åring ikkje har språk, men berre gryntar så er det kanskje "eitt eller anna med han", som mora ikkje nødvendigvis hadde lyst til å legge ut om til deg?
Ranveig R Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Beklager anonym, det kjem til å ta litt tid å venne seg til denne knappen skjønar eg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Er enig med anonym over her om at dere bør la være å kritisere før dere har opplevd hvordan det er å ha tvillinger selv. Det er utrolig krevende å ha to unger løpende på slike plasser, da det ofte fører til at de løper i hver sin retning. I tillegg kan de finne på å bli veldig betrygget av å ha broren/søsteren sin der og gjøre ting og gå lengre unna enn det de ville gjort alene. Jeg er av typen som mener at unger bør få prøve seg selv, men når jeg nå har fått tvillinger, ser jeg at det ikke er mulig i alle situasjoner uten å være to voksne. De få gangene jeg har prøvd har det endt opp med at jeg selv har vært nødt til å løpe i alle retninger, ungene har blitt sure fordi jeg hele tiden har vært nødt til å "plukke dem inn", og det har vært et stort kaos uten like med alt for mye nei og hvor ingen av oss har kost oss. Da er det bedre å la de sitte i vognen den tiden vi er i byen, og heller la de løpe fra seg på en lekeplass med gjerde, innendørs, eller ute når vi er to voksne om de. På den tiden du bruker på å si ifra til din ene unge at han må komme tilbake eller ikke gjøre noe, rekker en tvilling å løpe både lang og gjøre mye han/hun ikke bør. Når det da er en del andre folk gående der, blir det fort kaos ja! Det betyr ikke at tvillinger blir mindre stimulert og får utfolde seg i mindre grad enn enlinger. Det må bare legges til rette på en litt annen måte når en er alene med dem. På mange måter vil de jo også få stimuli på andre måter, som enlinger ikke får, gjennom å ha tvillingen sin sammen med seg nesten hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Må også legge til at i forhold til utvikling, vet du ikke om ungene er født premature eller om det kan være andre ting som gjør at de er litt senere i utvikling. Tvillinger har større sannsynlighet for for tidlig fødsel, og dette vil ha en innvirkning på utviklingen deres. Anonym 23.23
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Hm. Men de var her på utflukt. De var på TUR! Jeg snakket med dem, og hun fortalte meg dette om kaos. Jeg foreslo andre steder hun kunne gå, men fortsatt, nei, det er for mye kaos. Hvorfor var de der på utflukt hvis de ikke behersket omgivelsene? Og hva med barnehager på tur, da? Skal vi ikke forvente at en voksen greier å ta seg av to toåringer på tur? Hva med to tette? Syns det er rart, jeg. Kan jo selvsagt ikke konkludere noe ang. utviklingen til tvillingene, men jeg syns bare syns på dem. Og mora, egentlig. En kjip lørdag på en kjempefin plass, for de tre sin del.
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 Syns ikke du hørtes så kjekk og grei ut, jeg. Heller litt dum. Og jeg har tvillinger.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Vi har en gutt på litt over tre som utredes for autisme. Han var det ikke bare å slippe løs på en åpen plass uten videre hvis man samtidig hadde et annet barn å passe på, så jeg har for lengst sluttet å legge meg oppi andres "merkelige" oppførsel når det gjelder unger med mindre jeg kjenner foreldrene godt. Jeg driver ikke å forklarer til alle og en hver hvorfor jeg holder på som jeg gjør for å lære gutten min ting barn flest bare lærer av seg selv og da forventer jeg ikke det andre heller.
Ranveig R Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 No anar eg ikkje kva som var tilfelle i denne situasjonen, men ein kan jo ikkje isolere seg fullstendig fordi eit barn (eller to) har spesielle behov... Vi har hatt ein del fram og tilbake med jenta vår, og det skjer stadig vekk at ho ikkje taklar situasjonar og omgjevnader som "alle andre" taklar. Det betyr ikkje nødvendigvis at ho ikkje bør vere der, berre at vi må ta hensyn til jenta vår og hennar behov. Kva hensyn vi tar og kva som ligg bak er ikkje nødvendigvis synleg for "mannen i gata"...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #14 Skrevet 1. mai 2010 Jeg syns HI høres ut som en fordomsfull besserwisser og riktig en meggete dame. Det vil nok overføres til barnet hennes også, og slike tvangstanker er de vanskeligste å bli kvitt. Stakkars barn.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #15 Skrevet 1. mai 2010 Akkurat det med at de ble matet...ja vel, du vet vel ikke om de blir mater hjemme, eller om dette var et unntak? Og det med at de ble sittende i vogna..det skjønner jeg godt. Hva om en løp en vei og den andre den andre veien da, hvor går du da?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #16 Skrevet 1. mai 2010 Vi har to tette, 14 mnd i mellom og har vært oppi samme problemstilling flere ganger. Løsningen er planlegging og ikke oppsøke uoversiktlige steder alene med barna slik at de må sitte i vogna el. Mine hadde aldri funnet seg i det!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #17 Skrevet 1. mai 2010 Får du tvillinger en dag vil nok også du forstå.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #18 Skrevet 1. mai 2010 Nei, det vil jeg ikke! Problemstillingen er den samme, også vi hadde unger som løp hver sin vei. Løsningen er fremdeles planlegging og å holde seg unna uoversiktlige plasser om man er alene med de!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #19 Skrevet 1. mai 2010 Hvordan kan du vite det? Jeg er ikke helt i samme situasjon da tvillingene er 6 mnd, men ser problemet.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #20 Skrevet 1. mai 2010 Fordi jeg simpeltenn ikke fatter hvorfor man ikke kan oppsøke plasser egnet for barna i den lille perioden dette er ett problem. Må man til byn å handle, gå på uoversiktlige stedet etc med barna kan man fint legge det til dager man kan være to! Ikke noe problem, gjort det veldig mange ganger!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #21 Skrevet 1. mai 2010 Så bra du som ikke har tvillinger har fasiten. Håper alle med tvillinger lærte noe av deg i dag.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #22 Skrevet 1. mai 2010 Ærlig talt, pass dine egne saker du! Hilsen en mamma med 2 tette, som forstår at verden ikke er svart/hvit..
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #23 Skrevet 1. mai 2010 Ja, det bør de virkelig gjøre! Makan til så mange dårlige unnskyldninger man finner her inne for å få tilfredsstilt egne behov/ikke gidde planlegge skal man jammen lete lenge etter!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #24 Skrevet 1. mai 2010 Farlig å være foreldre, vet jo aldri hva folk rynker på nesen av selv om en føler en gjør ting rett selv.. plutselig leser en om seg selv her feks..
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #25 Skrevet 1. mai 2010 Ja, det å planlegge og legge til rette for hverdagen har ofte medført endel ukontrollerbare og farlige situasjoner her i huset - NOT! Ei heller situasjoner der jeg tar med ungene i en park og lar de sitte i vogna. Kjempe vanskelig å unngå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå