Gå til innhold

dette SMÅBRUKET - SKAL /SKAL IKKE ++ noen spørsmål til dere damer som her peiling!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er interesserte i å kjøpe et småbruk og fant for noen dager siden det perfekte stedet! vi var tillbake i dag for å se litt mer, og jeg må si jeg er forelsket!

bruket ligger i enden av en vei, 10min fra sentrum, og består av et eldre hus(som vi vil rive dersom det viser seg at det blir for mye arbeid med restaurering) en liten låve, med grunnplan av mur, og låvebygg av grove bord, og et uthus/vedskjul. rundt huset er det hage og utenfor denne ligger innmark, omgitt av steinmurer og skog, beite og utmark.. bruket ligger skjult og "øde" uten innsyn, og med fjordutsikt! det er mye arbeid som står foran oss, men jeg ser absolutt potensialet!

hva hadde dere gjort??

men her er saken, jeg sitter å ser på lover og regler... og alt i alt har jeg en del spørsmål!

-bruket er rundt 10 dekar(10kvadrat km) og konsesjonsloven sier at småbruk under 20 dekar går fritt, uten konsesjon.. men ser at mange har hatt problemer og fått avslag på småbruk under 20 dekar.. hva gjelder??

-det er ikke bo eller driveplikt(så vidt vi kunne se, utifra delvis falleferdige bygninger.. som vi vil rive, for å bygge nytt...)

- vi har ingen planer om å drive jordbruk for å tjene på det, så det blir ikke drift i ordets rette betydning, men vi vil bo og vedlikeholde, og ser for oss å gå inn en avtale der noen andre får "foret/gresset om de høster og behandler det selv" eller noe lignende, vet det er etterspørsel etter mer fôr i området! hvordan ser dette ut på "drifts-delen" av konsesjons søknaden, om det er naboer som ønsker jodra som tilleggsareal? vil disse da få forkjøpsrett selv om vi inngår en skriftlig avtale med nåværende eiger?

-må man regulere om tomten/eigendommen om man skal bygge ny bolig på samme sted som det nåværende huset står?

-må man søke om å ha dyr ettersom det ikke er drift i dag? (tenker da eventuellt på høner, et par-tre sauer/geiter, en gris eller to, eller hest, ikke for å drive, men for å holde litt liv i gården)

det ble vist mange spørsmål.. men ja, jeg har så lyst! =D

Skrevet

Hvis dere ikke skal levere til noe meieri, kan dere vel skaffe dere dyr fritt. Men husk at man blir like bundet av to kyr som av tjue. Og hvis dere vil sende dyra til et slakteri (uansett om dere vil beholde dem kan de bli gamle og syke), er det lurt å undersøke om en slaktebil er villig til å kjøre innom dere for å hente ei skarve ku. Hvis ikke kan det bli tale om hjemmeslakting, noe man må ha en ekspert til. Et dødt dyr som ikke kan spises må hentes av en lastebil og kjøres til destruksjonsanlegg.

Skrevet

Det KAN være bo- og driveplikt selv om småbruket er forfallent, fordi et gammelt menneske kan ha bodd der lenge.

Skrevet

jeg kan ikke snvare på alt men på litt.

-10 dekar er ikke 10 kvadratkilometer (10.000.000 m2)som du skriver. det er 10 x 10m x 100m = 10.000 m2.

-Konsesjonslovene ble endret for ikke så mange år siden, det kan være grunnen til at noen har hat problem med å overta små bruk.

-Selv om det ikke er drieplikt er dere pålakt å holde den dyrkbare jorda i hevd. Hvis dere ikke har driveplikt kan dere gjøre dette ved å leie den ut på kontrakt på min 10 år

-Sansynlig vis trenger dere ikke regulere om eiendommen for å bygge nytt, men dere må søke om rivings og byggetillatelse. Det er det ikke noen selvfølge at dere får. Spessielt om husene er gamle kan dere måtte pusse den opp i steden.

Det beste dere sansynlig vis gjør er å avtale et møte med landbrukskontoret i kommunen. De kan svare på alle slike konkrete spørsmål om søknader og hva som kreves på dette stedet.

Skrevet

Hvis dette er en drøm dere har sammen, og dere er innstilt på MASSE jobb og penger for å få det til å bli en bra plass å bo, så sier jeg go for it!

Ring megleren og spør om det du lurer på, så kan han henvise dere til de rette personene å spørre..

Skrevet

I forhold til å skaffe ere dyr krever det at dere har godkjent utdanning eller at dere har gjennomført kurs som jeg tror mattilsynet arrangerer.

Skrevet

Flere bekjente har kjøpt hest, og jeg vet at de ikke har relevant utdanning eller kurs fra Mattilsynet. men kanskje man må ha det for å kjøpe griser?

Er ikke noe krav med agronomutdanning for å bygge et fjøs og fylle det med dyr. Man kan simpelthen ha lært det av noen slektninger, eller ved sunn fornuft.

Skrevet

tusen takk for mange fine svar!

hehe, ja, denne målingen skuret litt for meg når jeg las over det selv!:P er ikke så kjapp i hoderegning lengre:)

jeg vat at det var en eldre mann som bodde der, men han er død nå å bodde lenge på pleiehjem før han tok farvell.. men omd et er boplikt gjør ikke noe, vi har tenkt å satse 100%på dette og har ønske om å bo der, om vi får kjøpe da..

det ligger ikke ute for salg, men vi tenkte å forhøre oss med eiger, og krysser fingrene for at det ler seg gjøre! men før den tid, må vi være sikker på at det lar seg gjøre med lover og regler.. :)

jeg vet det er mange regler til dyrehold om en skal drive for å drive, både til byggninger, for og fasiliteter og søknader hit og dit, mattilsynet osv.. kyr er uaktuellt pga melken og kvote osv.. vi vil bare ha det på hobbybasis, men ønsker også å legge mye tid og arbeid på det!

jeg tror jeg må lese meg opp litt til, før vi kontakter diverse andre:) laaaang i enden av veien ser jeg det er gjennomførbart, om det klaffer med eiger og eventuellt konsesjon og kommune!

hi

Skrevet

jeg har altid hatt dyr rundt meg, på både mor og fars side har jeg nære slektniger med gård og forskjellige dyr og avlinger.. så jeg har litt peiling, men laaangt fra nok til å ta på meg drift for å leve av!

vi tenker å begynde i det små med dyr da, første bud er å få satt opp/renovert hus og bygninger, i tillegg til å holde jorda og skogen.. såå blir det kanskje noen høns, og så senere to lam, eller geiter, alt ut i fra dyrets behov og hva som viser seg å vere gunstigst med tanke på områder og for osv.. og så får vi bygge opp eller skjere ned om ting ikke går etter planen.. men som sagt, dyr er ikke første prioritet, med mindre det er krav om det fra kommunen..

men vi tar det ut fra fornuft, og lærer på veien og så får vi ta kurs om det trengs:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...