Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Hva hvis f eks deres datter ble voldtatt og drept da hun var barn, hadde der virkelig ikke villet at dette menneske som gjorde dette skulle pines og straffes. Hadde så lett drept hvis noen skadet ungene mine, glatt. Er ikke dette ett naturlig instinkt?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 SaNNheten skulle det stå, gikk litt fort i svingene:)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 En ting er hva du føler en annen ting er hva du gjør. Hvor bra tror du det er for unger å ha foreldre i fengsel?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 ville heller skutt han rett i hodet og lagt bildet ut på nettet slik at alle tilgenhere etc fikk se det,kanskje noe av jævelskapen og ondskapen ville sluttet da...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Hvis jeg hadde hatt en datter og hun var borte, hva i all verden har jeg å tape. får aldri igjen datteren min, og da hadde ejg i hvertfall visst at denne personen var død og ikke kunne gjøre noen skade igjen, Hadde jeg hatt flere barn hadde jeg nok leid noen eller bare fått noen torpedoer til å banke ham noe vanvittig. En ørliten trøst er jo at de som begår slike lovbrudd som regel har det grusomt i fengsel. Du kan rane så mange banker du vil men rører du barn, ja da er du ille ute. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Det er mulig jeg hadde drept om jeg hadde tatt ham på fersk gjerning, kommer an på om barnet var dødt eller ikke, men tanken på å sette en kule i hodet på ham hadde nok streifet meg gitt. Det tror jeg er intinktivt og helt normalt.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Osama Bin Laden, nei. Det er en alt for difus grunn til at jeg ville vært for tortur. Jeg ville heller ikke ha noe ønske om at tortur skulle brukes som straff, uansett hva vedkommende hade gjort. (Nå er det jo en del som mener det er tortur å sperrre noen inne mot sin vilje i årevis, men det synes jeg er OK og deffinerer det ikke som tortur. De tilfellene jeg ville godta tortur er om man står i en helt konkret situasjon der man må ha visse opplysninger for å redde livet til andre mennesker.
Gjest ->>- Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Nei. Den dagen vi synes det er greit, kan Osama og andre sjarmtroll like gjerne få ta over. Det er godt mulig jeg ville hevnet det om noen skadet mennesker som stod meg nær, men det betyr ikke at jeg mener hevninstinktet bør ligge til grunn for statlige praksiser.
Gjest Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Nei, jeg vil ikke leve i et samfunn hvor folk uten dom skal straffes og ikke i et samfunn hvor det er akseptabelt å pine mennesker. Alle fortjener skikkelig behandling, kriminell eller ei. Det handler om å verne om et godt samfunn for det store flertall heller enn å være fokusert på eget navlelo og syke hevnfølelser.
tante grusom master of law Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 Er enig med andre svar her. I tillegg kan man spørre seg hva slags svar man får gjennom å torturere folk. Tror du det er den rene og fulle sannhet som kommer frem?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Men kjære vene, hvis Bin Lden blir tatt så er det jo solkart at han står bak. Er det ikke greit å bruke noen for for tortur hvis han ikke vil snakke. Kan jo være snakk om at man får fengslet mange titalls/hundretalls terroriister og dermed spare flere tusen uskyldige liv. skjønner ikke tankegangen deres! Trøster meg med at han vil tortureres uansett om han blir tatt, det er utenfor deres kontroll:)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 mer enn man hadde fått om en personen nektet å si noe.
Gjest Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Får håpe du ikke opplever at noen navngir deg under tortur da annie, sånn at du slipper å oppleve hvor "kult" tortur egentlig er.
tante grusom master of law Skrevet 30. april 2010 #15 Skrevet 30. april 2010 Ja jøss! Kjempebra med alle som fengsles på bakgrunn av info fra torturofre. Særlig når den torturerte nevner navn på mange uskyldige fordi han vill redde sitt eget skinn og nevner så mange han kommer på. Jeg jobber med torturofre til daglig og dette er ikke uvanlig kost i den sammenheng. Dersom noen er villige til å torturere er de heller ikke så nøye med å "verifisere" informasjonen de får ut av torturen.
tante grusom master of law Skrevet 30. april 2010 #16 Skrevet 30. april 2010 Les svaret mitt rett over. Er du villig til at uskyldige går med i dragsuget?
Gjest Skrevet 30. april 2010 #17 Skrevet 30. april 2010 Jo, hvis tortur blir vanlig ved mistanke om innblandelse i terrororganisasjoner så risikerer i ytterste konsekvens helt uskyldige mennesker som deg å bli navngitt - og følgelig torturert. Alt i sannhetens navn kjære deg. Les litt om hva folk som har opplevd tortur forteller (og de som overlever til å fortelle sine historier er ofte helt uskyldige mennesker som har blitt navngitt av andre under tortur).
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #18 Skrevet 30. april 2010 tror ikke obama hadde reddet sitt eget skunn uansett du, hadde nok blitt hengt eller halshug innen rimlig kort tid.
tante grusom master of law Skrevet 30. april 2010 #19 Skrevet 30. april 2010 Ja, eksakt. Og hva hadde man da oppnådd med tortur? Igjen, tror du at han hadde fortalt sannheten? Rullet opp hele sitt nettverk? Han hadde nok heller tenkt på martyrdøden og muligens fortalt en haug med løgner.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 30. april 2010 #20 Skrevet 30. april 2010 Nei, jeg heier på Osama.
Figa Skrevet 30. april 2010 #21 Skrevet 30. april 2010 Tror deter en del mennesker her inne som må realitetsorientere seg en smule. For det første så er det utrolig mange mennesker som blir tvunget til å lyge under tortur. De orker ikke si sannheten lenger fordi de blir ikke trodd uansett, så da lyger de for å gi den informasjonen torturistene vil ha. For det andre er tortur en hevnaksjon og ikke en straff. For det tredje ville enhver mamma drept for barnet sitt og det er ikke det som er samtaleemnet. For det fjerde, til envhver av dere som mener at tortur av terrorister er greit; Er det ikke litt paradoksalt at dere vil utsette mennesker for den samme kriminelle handlingen som dere hater dem for å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå