elma82 Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Lillegutt (6 mnd) er ellers en blid, fornøyd og aktiv gutt, men når han skal sove hyler/gråter/sutrer han alltid ei stund - kortere eller lengre - før han sovner. Jeg må også gi han smokken mange ganger, for greier sjelden å roe seg uten (unntak er i vogna på tur og av og til på natta etter amming). Det er verst på dagen for tida, selv om jeg legger han i vogna alle duppene og rugger til han roer seg, så skal det hyles.. Virker ikke som han greier å finne roen selv. Og i tillegg så har han de siste dagene bare sovet 30 min på hver lur (pleier vanligvis å ha 2 x 30 min + en lengre på 1,5-2 t). Resultatet er jo at han er like trøtt når han våkner, selv om jeg prøver å få han til å sovne igjen, for det funker ikke.. På kvelden er det heldigvis bedre, han gråter en del, men roer seg fortere. Virker som grøten han får før kveldsstellet hjelper. Skal innføre mer fast føde framover, og se om det hjelper på noe. For i tillegg til dette våkner han 4-6 ganger fra han legges 18.30 til han tar morgen 06.30-07.30. Veldig slitsomt, for de siste nettene har han ikke roet seg med smokk heller (prøver å la det gå 4 t mellom ammingene), så ender med at jeg ammer han likevel..er så trøtt at jeg orker ikke "kjempe" med han... Han har i det siste blitt veldig aktiv på golvet, åler seg rundt og styrer. Har aldri vært typen til å slappe av noe særlig, men de siste dagene har han nesten vært "hyper" i våken tilstand. Kanskje derfor han er så urolig når han skal sove også. Har alltid grått ved legging altså, og våknet ofte, men ikke vært SÅ urolig. Sukk..måtte bare få det ut..selv om han er nydelig og grei å ha med å gjøre når han er våken blir jeg forferdelig sliten av all hylinga, og av å ikke få sove tilnærma nok om natta.. Virker som han klør veldig i munnen for tida da, så håper bare noen tenner bryter ut snart og så kanskje vi får litt mer ro i heimen. Det er litt derfor vi ikke har prøvd å gjøre noe med uroen heller (oppned-metoden, hysj-metoden eller andre metoder), for hvis det er tenner vil det vel neppe hjelpe? Og så er jeg jo så trøtt og sliten at jeg gjør det som funker best, slik at han kan sovne fortest mulig...sikkert dumt i lengden, men må jo overleve akkurat nå også... Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, bare få det ut, men gode råd og oppmuntringer mottas med takk!!! (og jeg har heldigvis en snill og god mann som gjør det han kan, så jeg overlever hvis dette bare er en fase..)
septbaby09 Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Hei. Vet ikke om jeg har så mange råd, men kan ihvertfall si vi har/har hatt det på samme måte her i huset. Mini er nå straks 7 mnd. Vi hadde en periode rundt 6 mnd med ennå mer oppvåkning på natten, men nå som vi gir 4 måltider på dagen, sluttet å amme, og gir mme på natt har ting blitt mye bedre siste uken. Grunnet til at jeg sluttet å amme var at han ikke ville ta pupp dagtid lenger, og da senket produksjonen seg fort. Nå legges ha ca 18, og det går somregel uten særlig grin, prater gjerne med seg selv, noen ganger blir det litt grin og smokk inn/ut i 10 min. ca 23 og 03 er det mme, og morgen 06.30, våkner for smokk et par ganger innimellom dette. For oss er dette luksus, etter en periode med oppvåkning hver 40 min osv hehe. Han vil gjerne ha en lur igjen rundt kl 8.30, og sover sjelden mer enn 40-50 min da. Da sover han i sengen, etter å ha blitt rugget i bagdelen i nesten 6 mnd. Nå er det hyl og grin i 5-15 min før han sovner. Jeg ser han er kjempetrøtt, og lokker øynene, er helt rolig, for så å skrike til igjen hehe. Men hs sa en gang til meg at noen babyer bare trenger gråte litt, og at vi ikke alltid skal trøste og snakke med de, for da forstyrrer man nesten mer hehe. Så jeg går litt til og fra, og om jeg skal stå hos han holder jeg hånda, da roer han seg ofte lett. Mellom 12-13 er andre og siste lur (dette har blitt en god rutine nå) Da går vi alltid tur, eller sitter på kafe hehe, for da sover han godt 1.5-2 timer. Ettermiddagen er lek,, mat evt bad for å dra tida, for den kan bli laaaang hehe, mye hyl og frustrasjon selv i våken tilstand her om dagen. Grunnen til dette tror jeg er at han er på vei til å knekke litt krabbestilling kode, pluss de første tennene er kanskje på gang. Så hode vil mye mer en kroppen er klar for hehe.. sikkert kjempefrustrerende Vel, håper du som meg noen ganger finner oppmuntring i å se at andre kan ha det like j..... kjiipt hehe. Så neste gang satser jeg på en sånn sovebaby som bare gjesper, som man legger i vogna og sovner av seg selv.... Forresten, natta her går som en drøm nå endelig, sovner etter maten, og han våkner litt, prater han bare litt så sovner han. (Tør nesten ikke si det høyt Ble langt og surrete, uansett.... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå