Spinella Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Jeg er 18 uker på vei, og kjenner liv, men slettes ikke hver dag. Var hos jordmor i dag, og hun mente at nå burde jeg kjenne liv hver dag. Synes dette var en litt rar ting å si, for jeg er av den bekymrede typen som er livredd for at noe skal være galt. Og enda jeg sa at jeg ikke kjente liv hver dag, så sa hun at det burde jeg, hvis jeg bare kjente etter. Nå blir jeg litt fortvilet, for nå føles det nesten som et press at jeg må legge meg ned å kjenne etter liv, og hvis jeg ikke kjenner det, da..... Kjenner dere liv hver dag???
Noregsgard Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Jeg kjente ikke liv hver dag i uke 18. Jeg kjente mye, men ikke hver dag. Det kom vel rundt uke 19- 20 hos meg. Nå kjenner jeg gutten min hver dag, så ikke bekymre deg =) Synes det var rart av jordmor å si det ja, for det er flere som ikke kjenner liv i det hele tatt før etter uke 20. Hun skal jo ikke gjøre folk unødig bekymra.
imme_84 Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Enig med deg at det var en litt rar ting å si av jordmor. Jeg var over 20 uker på vei før jeg klarte å kjenne liv i det hele tatt, eller forstå at det jeg kjente var babyen. Og da jeg ble så bekymret når jeg var 22-23 uker på vei fordi jeg trodde jeg ikke hadde kjent liv på litt over et døgn, fikk jeg ekstra ul. Da sa hun som tok ul at det var fortsatt litt tidlig å kjenne tydelig liv hver dag. De er fortsatt veldig små, og det er ikke akkurat kraft i sparkene deres, og noen ganger er de jo plassert sånn at sparkene ikke kjennes. Nå er jeg ca 26 uker på vei og kjenner tydelig liv, men det har bare vært sånn de siste to ukene. Håper du ikke bekymrer deg for masse.
Spinella Skrevet 30. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. april 2010 Ja, jeg mener også å ha lest at det ikke er vanlig å kjenne liv hver dag så tidlig. Det var derfor jeg synes det var så rart at hun sa dette. Jeg spurte til og med hva jeg skulle gjøre da, hvis jeg ikke kjente liv hver dag, og dette synes jeg ikke jeg fikk noe orntlig svar på. Nei, skal prøve å ikke bekymre meg. Jeg får særlig oppfølging pga. risikosvangerskap, og kan komme på fødestua når jeg vil, for å høre på hjertelyden, så jeg slipper å bekymre meg. Så da får jeg heller gjøre det, hvis bekymringene tar overhånd.
Checkit Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Hei! IKKE stress med det så tidlig.... Jeg kjenner regelmessig liv nå, er 23 uker, men kjente ikke hver dag før jeg var drøyt uke 20..ennå da kjente jeg ikke hver dag....dårlig gjort av jordmor å stresse deg, for da jeg var på UL i uke 19 kjente jeg lite...og d var ikke noe å stresse med fikk jeg høre...så senk skuldrene og ikke bruk tid på å bekymre deg!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Jeg er drøye 19 uker på vei, og dette med å kjenne liv går veldig opp og ned fortsatt. Noen dager kjenner jeg masse, men f.eks igår, da jeg stressa rundt hele dagen og ikke kjente aktivt etter, kjente jeg ingenting. Idag har jeg kjent bittelitt, men ikke mye. Tar det heeelt med ro, for det er fortsatt tidlig, og uansett kan ikke baby reddes hvis noe skulle skje nå. Det er vel også litt av grunnen til at det "tell trivselen"-prosjektet (telle antall spark fra babyen) ikke starter før ved uke 28, og fordi fosterets bevegelsesmønster er svært individuelt og uvisst før den tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå