Gå til innhold

svimmel og gravid, noen med erfaring el noe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde i går episode der jeg besvimte.. føler meg helt fin men blir plutselig veldig svimmel og føler jeg skal dette i bakken, har hodepine og stiv i nakke etter hver episode.. noen som veit hva det er .. har litt lavt blodtrykk men ikke veldig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg hadde det slik i begge svangerskap men verst i andre. Var frykteleg svimmel, og om eg måtte stå oppreist lenge svimla det for meg og ein gong datt/satta eg meg ned og var nok vekke i nokre sekund (midt i køen på H&M - festlig, og det var så tidleg at eg ikkje hadde noko særlig mage heller).

Hadde litt lavt blodtrykk, men ikkje alarmerande. Meiner det låg på ca 110/65. Jm og lege hadde ikkje andre råd enn å sørge for regelmessig søvn og mat, unngå å reise meg for fort, unngå å stå i ro. Om ein står f.eks. i kassakø, kan det vere lurt å "gå på stedet" for å holde blodsirkulasjonen i gang. Problemet er at når ein er gravid er det vanskelegare enn vanleg for kroppen å å blodet opp igjen til hovudet, så litt bevegelse vil hjelpe sirkulasjonen og begrense problemene. Litt i alle fall...

Skrevet

Det var for øvrig ikkje meininga å vere anonym, må ha snubla borti knappen :o)

Skrevet

Kan være lav blodprosent eller jernlager. Kan jo hende du også har veldig lavt blodtrykk for deg å være, eller at det henger sammen med blodet.

Skrevet

Jeg har også opplevd dette noen ganger, og det jeg har funnet ut som hjelper er å drikke et stort glass kaldt vann sammen med et par salte kjeks eller noe lignende og sette meg litt ned. Er nok bare blodtrykket som blir litt vel lavt. Merker det spesielt hvis jeg har gått raskt på jobb feks, og blir stående å lese på et eller annet når jeg kommer frem. Har også målt trykket på jobben, og da ligger det ganske lavt (ca 90/50) Men som sagt, det hjelper å drikke litt :-) Nevn det for lege/jordmor neste gang du er på kontroll!

Skrevet

jepp jeg hadde det slik under hele svangerskapet... I beg var jeg dehydrert så det var grunnen.

Men sleit med lavt BT også.

På slutten var BT ikke sånn super besvimelses-lavt egentlig, men svimte av likevel. Jeg hadde veldig liten mage så babyen lå langt inne, presset derfor på endel av disse store blodårene, og da kan man fort bli svimmel... (var det de konkluderte med på Riksen hvertfall)

Skrevet

Drikk vann, selv om det får deg til å springe på do i eningen. På det verste har jeg hatt blodtrykk nede i 100 på 50 eller 60 dette svangerskapet, og jeg holdt også på å svime av flere ganger. Så man må passe på å spise, men også å drikke.

Skrevet

Er det er så veldig lavt blodtrykk da? Jeg målte blodtrykket i går og hadde da 99/51 og jeg er ikke gravid og føler meg også helt fin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...