Gå til innhold

Om jeg tar ungene med og flytter

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å gå på skole i 3 år.

Samboern blir da boende "hjemme" og vi er fortsatt sammen, men han har ikke mulighet å ta seg av ungene, da det bare er det ene barnet som er hans, eldste har ikke så mye kontakt med bio far, og det er ingen mulighet for at han kan bo hos han.

Har jeg da mulighet for å få stønader som alenemor?siden jeg ikke bor sammen med bf mens jeg går på skole? og har jeg mulighet for å få stipend når jeg på en måte ikke er borteboer siden jeg vil ha bostedsadresse i hjembyen min, men ikke bor der

Vi kommer jo da i tilfelle å komme hjem i skoleferier og slikt. Og på sommeren selvfølgelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta med deg ungene og flytt. Men skal du få stønader som alenemor må dere først på megling..Men det er jo bare og gjøre det da og "feike" et brudd. Ingen som finner ut av det uansett siden dere allikevel bor på 2 forskjellige adresser og dere bor jo på en måte ikke sammen da heller...

Er helt sikker på at maaaaaange gjør det sånn..

Skrevet

Det er helt sikkert mange som gjør det sånn, men det er allikevel svindel all den tid dere fortsatt er sammen og du planlegger å flytte sammen med ham igjen etter at du er ferdig med studiene.. Om du blir oppdaget er det ganske mye penger å betale tilbake, pluss bot og evt fengselstraff.. Nav bruker mer og mer ressurser på å fakke trygdesvindlere så føl deg aldri for trygg........

Skrevet

ok, men når vi faktisk bor fra hverandre, uavhengig av om vi har tenkt å flytte sammen igjen eller ikke, så har vi jo faktisk ekstra utgifter med tanke på at vi da er 2 husstander. Jeg er jo da alenemor 80-90% av tiden, og må jo da klare meg på det jeg får i lån og stipend. Ja, han kan hjelpe meg litt økonoomisk, men det hadde han vel vært pliktig til uansett med tanke på felles barn.

Jeg har ingen planer om å svindle systemet, lurte bare på hva jeg egentlig har av rettigheter.

Hadde vel kanskje vært noe annet om vi bodde såpass nært at vi kunne komme hjem i alle helger og slikt, men det er i tilfelle såpass langt unna at det ikke lar seg gjøre hverken praktisk eller økonomisk.

Skrevet

Nei så lenge dere er sammen har du ikke rett på stønader som alenemor.

Du kan da heller ikke få stønad for borteboer siden dere ikke kan ha samme adresse om dere ikke er sammen.

Skrevet

Om du hadde hatt krav på stønader for å studere i en annen by er det jammen mange som hadde hatt krav på det. Tenk på de hvor mannen jobber et annet sted en stund, pendlere osv.

Nei, så lenge dere er sammen har dere ikke krav på støtte, dere velger selv å bo på hver deres adresse og må finansiere det selv!

Dere kan kanskje fake et brudd, men for å ha krav på stønadene må dere til mekling på familievernkontoret for å sette opp samværsavtale. Klarer du juge de rett opp i ansiktet for å få meklingsattesten du må ha for å få støtte?

Nav er forresten veldig på hugget om dagen for å ta svindlere, finner de deg i samme bolig som samboeren din i sommerferien må dere ikke bare betale tilbake støtten dere har fått men dere blir også dømt for trygdesvindel. Dvs straffet og at dere mister retten til stønader etterpå om det faktisk skulle bli slutt.

Vær ærlige og gjør det på den riktige måten.

Skrevet

I teorien ikke, men hvilke innvendinger skal man komme med om du gjør det? Du må bare huske på å oppgi hvor mye personlig kontakt dere har, så har du ditt på det rene om noen skulle spørre. Nav har ingenting med hvem du puler ellers.

Skrevet

"ok, men når vi faktisk bor fra hverandre, uavhengig av om vi har tenkt å flytte sammen igjen eller ikke, så har vi jo faktisk ekstra utgifter med tanke på at vi da er 2 husstander"

Ja det har du, men det er noe du har VALGT å ha, og nav legger seg ikke opp i hvordan folk lever livet sitt og velger å bo, men det står spesifikt i nav's reglement at man IKKE regnes som aleneforsørger når man flytter bort for å studere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...