Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 I mai -09 flytta jeg og min samboer fra hverandre.. Vi har to barn sammen, en på 4 (blir 5 i -10) og en på to. I starten hadde han dem annenhver helg og en dag i uka. Mye fordi minsten hadde ikke barnehage og jeg jobbet ikke full stilling. Men da begge fikk barnehage i aug-09 ville han dele 50/50. Jeg gikk med på det. Det funka greit i starten, men etterhvert merka jeg at uten en snev av komunikasjon mellom meg og barnefar, ble dette slitsomt. Og når han og flytta (20 min kjøring fra bh) tok jeg kontakt med familievernskontoret, og ønsket hjelp, og en ny sammværsordning. Dette var i feb.-10. Vi har vært der på 3 samtaler siden da, og ikke kommet noen vei... Vi har til nå delt barna 50/50, altså barnefar henter mandag i bh, og leverer neste mandag. Jeg mener guttene trenger en mer stabil og et hovudhjem her som både barnehagen ligger, og venne rundt er, spesielt for han eldste. Jeg ønsket 60/40 samvær, slik at guttene er hos far fra onsdag til mandagen. Altså to dager i forskjell.... Dette gikk bf ikke med på og mener fast bestemt på 50/50 eller han kan ha dem fra tirsdag til mandag, EN dag i forskjell... Men en dag i forskjell mener jeg gir ingen mening, spes når kommunikasjonen er som den er og vi bor "langt" unna hverandre... Hva gjør jeg?? Hvilke retter har jeg?? Kan han "kreve å ha dem 50/50?? Har jeg ingenting å si her?? Huff, føler meg helt hjelpesløs her....
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #2 Skrevet 1. mai 2010 Delt omsorg er frarådet av barneombudet for barn på 2 år. Noen eksperter ser det er ok fra 3 år, andre fra 7, andre aldri. Dette er de generelle anbefalingene. Mekler på familievern kan mene noe annet om samværsordninger generelt og deres situasjon spesielt. Tror du i tillegg til de generelle ekspertanbefalingene, må "forankre" påstanden din om at barna deres bør ha ett fast hjem, i personligheten og behovene til barna deres, og begrunne behovet for endring i samværsordningen ut fra barnas behov og reaksjoner/atferd i forbindelse med overgangen mellom ditt og fars hjem, og fars hjem og ditt hjem. Det er jo det du gjør over her. Men blir ikke dere enige på familievernkontoret, så må du vil inngå et kompromiss og inngå avtale om 1 dags forskjell slik som far foreslår. Alternativet er å gå rettslig vei, men det er litt sjansespill siden man ikke vet utfallet av en rettssak, og det vil jo sannsynlgivis forværre samarbeidsklimaet. 20 minutter er ikke så langt synes jeg da, tror ikke du kan bruke avstanden mellom barnehage og fars hjem som argument. Det virker som du ikke synes det er så langt selv heller, når du skriver i hermetegn. Ellers så kan dere jo forsøke å bedre kommunikasjonen feks med kurset "Fortsatt foreldre" på Modum Bad. Der skal foreldrene gå hver for seg, og ikke begge foreldrene må gå på kurset for at man skal se effet på samarbeidet.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2010 #3 Skrevet 1. mai 2010 Jeg mener at foreldre som skal ha 50/50 må bosette seg i samme skolekrets av hensyn til barna og selvsagt kommunisere godt. Bør helst bo med gangavstand mellom hjemmene slik at dette blir best mulig for barna. Har venner som lever slik og da fungerer det. Barna kan lett holde kontakten med lekekameratene. Dere må prøve å snakke sammen for å legge en langsiktig plan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå