Gå til innhold

Må slutte å amme grunnet tenner?

Anbefalte innlegg

Lillegutt har fått seint tenner (4 stk og 11 mnd), men de er skarpe som fy... Når han suger, så gnager tennene inn ved hvert sugetak. Han biter ikke, men teknikken hans er nok ikke helt optimal.

Temmelig vondt og mor holder de dypeste sårene unna ved hyppig smøring med Purelan.

Noen råd for å få justert teknikken hans slik at vi klarer å amme litt til?

Han får ca tre ganger i døgnet, så det blir litt pause mellom.

Fortsetter under...

Det er bare å fortsette å amme, men du må venne ham av med bitingen.

Sugetaket skal være konstant gjennom ammingen og de skal puste med nesen, så jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Du kan jo rett og slett forklare ham det - du må ikke bite mamma før amming, dersom det ikke fungerer, så klemmer du ham mot deg når han biter. Da må han slippe for han får ikke luft. Samtidig som du gjør dette, så sier du at han ikke må bite.

Det fungerte ihvertfall fint for meg.

• 2 uker senere...

Jeg har akkurat det samme problemet med lillegutt på 10 mnd, med forløpig 4 sylskarpe tenner! Han har aldri bitt meg, men tennene oppe skjærer seg inn i puppen ved amming og det er nå to åpne sår som gjør usannsynlig vondt ved amming! Ved å pumpe meg istedet for å amme har de fått gro nesten helt igjen, og en lang periode nå har det kun vært sår på den ene puppen. Nå er det derimot ille på begge :( Jeg forsøkte helsesøsters råd med å bruke brystskjold... ikke vellykket! Jeg har ikke brukt dette tidligere, og resultatet ble da at lillegutt bet hardt da han fikk noe nytt og spennede i munnen, noe jeg skjønner at han gjør...

Jeg vurderer å prøve tvillingstilling på ammingen nå for å avlaste sårene, siden de kun er på ett sted på hver pupp, for å se om kanskje en annen stilling for lillegutt gir et annet sugetak. Ellers trenger jeg gode råd selv, og håper det er flere som har erfaring med dette! Helsesøster hadde aldri vært borte i dette tidligere og nevnte kun brystskjold som løsning, og stilte spm. vedrørende tannstillingen til lillegutt, men jeg kan ikke se at det er noe galt med den..

Line :)

Takk for gode innspill og erfaringer:-o)

Jeg ringte til Ammehjelpen, og hun sa at det nok var ammeteknikken til gutten som burde ha blitt rettet på - men, akk, det er litt seint nå etter 11 mnd...

Hun rådet meg til å amme med pauser, så nå lar jeg det gå 24 t mellom hver pupp. Så kun service to ganger per døgn heretter.

Og jeg flytter gutten rundt så det ikke gnager på samme sted, men det blir fort litt blod mot slutten lell... Grøss.

Vi gjorde samme erfaring med brystskjoldet; han bare bet i det, så opp på meg og lo - "hva er du tuller med da".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...