Gå til innhold

Helt ærlig: Synes dere at folk som har en del skrivefeil er mindre begavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

15:39 er ikke hi.

Hi

Skrevet

Ja, jeg tenker det.

Spesielt når jeg ser skrivefeil kombinert med overdreven bruk av store bokstaver, !!!!!!!!!! og ????????.

Når jeg leser slike innlegg, så danner det seg automatisk ett(et?) bilde i hodet mitt:

Gulblond kvinne med mye mørk ettervekst, 25-30 år, røyker, bryr seg lite om utseende sitt, gamle og utdaterte klær, alenemor, lager mye potetmos, pølser, pizza, karbonader eller annen "ketchup-mat" til middag, ofte utdannet innen helse og sosial, ikke mer enn videregående, hadde rundt 2-3 i karakterer.

Dette er sikkert bare fordi jeg har en lignende venninne(mer bekjent) som jeg ser for meg kunne skrevet mange av innleggene her inne. Og selvfølgelig vet jeg at dette ikke stemmer på mesteparten av de, men jeg forteller bare hva _jeg_ tenker! :)

Skrevet

Jeg tenker også det. Særlig når det blandes med feilstavet engelsk og laaaange vokaler. Type "I am sooo hooot!!!" "Det er sååååå fuuuun!!!" "Djiiiz", osv.. Folk som velger å uttrykke seg slik kan ikke være veldig intelligente, for ellers hadde de etterstrebet et bedre språk.

Skrevet

Selvom..er det et ord? Ser mange bruker fordeom eller fordi om..

Må vel være dialekt?

Skrevet

Ehm.. Ingress er vel ikke et ord man bruker til vanlig.. Jeg skrev noen artikler for en avis for en stund tilbake, og ble da bedt om å lage en ingress til hver artikkel.. Jeg måtte google hva ingress var, aldri hørt om det før.. Og jeg er slett ikke mindre begavet eller en sløv kniv i skuffen..

Skrevet

Helt ærlig - min første tanke er at dette nok er et "dumt" menneske. Om personen er trygdemottaker tenker jeg ikke over, men jeg tenker at dette er et menneske uten særlig utdanning og et menneske som heller ikke leser noe særlig. Min andre tanke fokuserer mer på innholdet i det som skrives, antall lydmalende ord, utropstegn og setningsoppbygning. Etter den andre tanken bestemmer jeg meg for hva jeg tenker om den som har skrevet. Fortsatt trekker jeg ikke trygdemottaker inn i slutningen, men "dum" eller "ikke dum" er relevant...

Skrevet

Helt ærlig så tenker jeg det om dere som liker å kritisere dem!!!!

Skrevet

Nei. Jeg er meget begavet innen mange sjangre, masse skrivefeil, har en meget begavet venn med dysleksi. Hun er såpass begavet at jeg faktisk har begynt å lure på om det er de som har problemer med å skrive som utpeker seg som ekstra begavet! Det å skrive riktig handler ikke om annet enn å kjenne/huske regler. Det er IKKE her kunnskapen ligger, man kan sitte på et universitet i 7 år og lese og skrive til blekket spruter, det du kan når du går ut er andres kunnskap. Begavet er slik jeg ser det et relativt begrep.

Skrevet

14.31: Hvordan kan du skrive at enkelte ting er det så lett å lære seg?! Ja for DEG er det lett å lære seg for du har jo ingen problemer med skriving o.l., har du vel?

Du kan virkelig ikke uttale deg om sånne ting når du ikke har vært der selv, og tydeligvis ikke har peiling. Ting som er enkle for deg og meg å lære seg, kan være nærmest umulig for andre, OG OMVENDT.

Det er helt utrolig at folk kan sitte her inne og dømme andre mennesker ut i fra hvordan de skriver på et nettforum!

Skrevet

Albert Einstein hadde dysleksi.

Andre med dysleksi eller lese/skrivevansker:

Leonardo da Vinci, Henry Ford, John Lennon, Isaac Newton, Quentin Tarantino, Kurt Cobain, Ludwig van Beethoven, Steven Spielberg, Pablo Picasso, Tom Cruise, Ingvar Kamprad (grunnleggeren av IKEA), Thomas Alva Edison, etc...

Mindre begavet?

Skrevet

Grunnleggeren av Ikea, du!

Jeg kan garantere deg at dette er unntakene som bekrefter regelen. Og du fant ikke EN i ditt eget land. Jeg kan garantert ramse opp hundre ganger så mange uten dysleksi som er minst like begavet som disse.

Skrevet

Det heter "klarer ikke å ta DEM seriøst."

Og vips, der ble du trygdemottaker selv!

Skrevet

Det heter dessverre kafé med K på norsk.

Og vips, der ble du uten utdannelse selv.

Skrevet

Hvis at noen mener jeg er uinntelligent på grunn av at jeg ikke kan skrive korrekt Norsk så må de for all del mene det. Jeg har ikke Norsk som morsmål og har måttet lære meg selv å skrive det siden jeg kom hit som 25 åring fra Sverige. Selv synes jeg jeg er kjempeflink på å skrive Norsk utfra det faktum. :o))). Regner det er mange av oss som ikke har norsk som morsmål.

Skrevet

Jøss, der ble du I ALLE FALL uskolert og vulgær!

...vips igjen!

Skrevet

Rams dem opp, da. (Som om det beviser noe at normale folk gjør det bra...?)

Skrevet

Som datter av en dyslektiker og dyslektiker selv er jeg smertefult klar over hvor viktig det er å skrive "feilfritt" for å bli tatt på alvor. Sånn er det bare, trist men sant for folk med skrivevansker.

Skrevet

Flere av de største filosofene, mattematigeniene og superstjerner er dysletikere. Dysleksi har ingenting med IQ å gjøre. Min forlovede har dysleksi, men han har også 6 i matte. Dessuten eier han et stort firma...... Så dere aner ikke hva dere prater om.

Skrevet

og den anonym 12.41 var meg. Hadde ikke fått med meg at man blir automatisk anonym nå

Skrevet

Noen nordmenn med dysleksi: Kjell Inge Røkke, Kong Olav, Erna Solberg. Og jeg vet selvfølgelig ikke om alle, så det er helt sikkert mange kjente nordmenn med dysleksi! Og mange intelligente mennesker med dysleksi som gjør en fantastisk jobb på ulike områder uten å være "kjendiser".

Poenget er at man ikke kan konkludere med at mennesker "som har en del skrivefeil" er mindre begavet.

På grunn slike holdninger er det mange skolebarn som sliter med dårlig selvfølelse, og dermed får mange andre (unødvendige) problemer i tillegg til dysleksien!

Alle mennesker har sterke sider og svake sider, det gjelder også meg og deg HI. Problemet med dysleksi er at svakheten blir så synlig, i forhold til det kanskje mine og dine svakheter er.

Hadde vi vært mer oppmerksomme på denne problemstillingen hadde mange flere dyslektikere blitt veldig gode innenfor sine felt, og færre mennesker hadde blitt ødelagt av mobbing og utfrysing på skoler og i arbeidslivet.

Så vær så snill, ikke døm mennesker på grunn av skrivefeil!

Hilsen anonym 12:32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...