Gå til innhold

Helt ærlig: Synes dere at folk som har en del skrivefeil er mindre begavet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ofte tenker "trygdemottaker" og "uskolert" når jeg ser folk skriver innlegg med masse skrivefeil.

Skrevet

YES! klarer ikke å ta de seriøst ;)

Skrevet

Hmm. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg er dessverre innerst inne enig med deg. Synes det vitner om manglende utdanning, og antagelig en lav sosial status, for å si det sånn. Men ville aldri innrømt det offentlig.

Skrevet

Stakkar lille søte du! Sørgelig.. Er du virkelig så uvitende og ovenpå?

Jeg har ikke lærevansker, dysleksi, ingenting, men klarte å bli alenemor og "nav ansatt", altså trygdemottaker, selvom. Sjokkert?

Skrevet

Helt enig. Ung mor uten utdannelse, tenker jeg. Sitter på cafè hele dagen, og venter på neste utbetaling fra nav. Leier leilighet, eller bor i kjelleren hos mamma.

Skrevet

Går jo an å være dum selv om man kan skrive da...

Skrevet

Å herre.. Gi meg styrke!

Sjokkerende....

Skrevet

Det var vel litt utenom tema, 14:25? Eller kreves det spesielle evner for å skjønne temaet her?

Hi

Skrevet

Ikke nødvendigvis mindre begavet.

Men at de kan ha litt liten respekt for leserne.

At de gidder å bruke tid på gjennomlesning.

Flere dyslektikere har sagt at det kan være nesten umulig å forstå det som står hvis det er for mange feil.

Jeg har lav grad av dysleksi (flere menn i slekta er hardt rammet), så jeg vet at det å trene på å skrive, lese i gjennom før en trykker "send" eller "lagre", hjelper veldig. Kommareglene er jeg dårlig på...

Husker at Anne B. Ragde sa for noen år siden at hun fikk økende mengde henvendelser på et helt håpløs norsk. Hun nektet å tro at andelen dyslektikere hadde økt så mye på kort tid.

Skrevet

Synes det blir for dumt å blande inn ung mor i dette. Er selv ung mor, uten utdannelse. Har likevel godt betalt jobb, langvarig fast forhold med barnefaren, vi har et pent hus sammen, god og trygg økonomi, trygg og ny familiebil og er oppegående mennesker begge to. Jeg var den beste i klassen i språklige fag ogg anser meg selv som smart.

Jeg irriterer meg også over skrivefeil. Så klart man kan ha dysleksi osv., men enkelte ting er det så lett å lære seg.

Men så klart, siden jeg er ung mor har jeg jo ingenting jeg skulle sagt.

Skrevet

JA. De er jo mindre begavet, men hva som legges i mindre begavet er jo opp til hver enkelt av oss. "ikke skarpeste kniven i skuffen", "litt lite håndbagasje" er andre uttrykk som jeg ikke nødvendigvis ville ha brukt om de som ikke kan skrive. Jeg har en venninne som har dysleksi og hun er også skikkelig treg i oppfattelsen, vet ikke om det henger sammen....

Skrevet

jeg vet at jeg kan være noe sleivete med språket, har en rekke gramatiske feil og må hele tiden bruke skrivefeil hjelpen til Office før jeg sender fra meg noe skriftlig i jobb sammenheng.

Jeg er norsk statsborgere, født i Norge, men ikke vokst opp her. Barne og ungdomsskolen ble gjennomført i utlandet på engelskspråklig skole.

Jeg er ikke ung mor, blir snart tobarnsmor i en alder av 36år. Grunnen til at vi har ventet så lenge (min mann og jeg) er at vi ønsket å fullføre studier og vi hadde mye vi ønsket å utrette karrieremessig.

Jeg er 100% eier av en bedrift som sysselsetter ca 40 personer, 50% eier av en annen bedrift, sitter i to eksterne styrer og har et Hovedfag fra Universitetet i Oslo.

Dårlig rettskrivning = mindre begavet? er en sterk stigmatisering syntes jeg og føler ikke at jeg er mindre begavet enn HI eller noen av dere andre som karakteriserer meg som ung mor, trygdet og med lav utdannelse og "ikke den skarpeste kniven"

Skrevet

Jeg stilte et spørsmål. Det er du som konkluderer med hva du er.

Hi

Skrevet

Nei ikke i utgangspunktet fordi det finnes mange helt legitime grunner til stavefeil. MEN, hvis noen har plenty av stavefeil i innlegget sitt, og innlegget går ut på å rakke ned på andre av en eller annen grunn, da tenker jeg mitt.

Skrevet

HI: Du skriver: " jeg må innrømme at jeg ofte tenker "trygdemottaker" og "uskolert" når jeg ser folk skriver innlegg med masse skrivefeil. " (ref. slutt)

ingressen din er riktig nok et sp. men i teksten konkluderer du, og forteller oss hva du tenker om personer som skriver feil:) m.a.o du tenker at jeg fordi jeg ikke alltid utrykker meg gramatisk korrekt at jeg er en trygdemottaker og uskolert.

Skrevet

Jeg har alltid vært helt tulling på og skrive korekt norsk og jeg vet at jeg skriver dårlig norsk og har maaaange skrivefeil. Men hvet dere hva??? Jeg er en kløpper i matte. Der har jeg alltid vært best i klassen og har S i det fra ungdomsskolen, 6 fra videregående og A fra høyskole. Så dum er jeg nok ikke. Er forreseten utdannet økonom.

Skrevet

Jeg tenker absolutt ikke at de er mindre begavet, men heller det at de ikke er like gode i norsk rettskriving som "oss"?!

Det kan jo være ekstremt mange grunner til det, tenker jeg. Kanskje det er bra at det bare er så få skrivefeil? Kanskje de har jobbet kjempehardt og endelig klarer å skrive så bra norsk som dem gjør??

Det er i alle fall slik JEG tenker...

Kan vel legge til at jeg mottar NAV-penger, er ung mor pg PSYK attpåtil.. Men har 6'er i både norsk skriflig og norsk munlig... *I'm a miracle*

Skrevet

Hva mener du med ingressen?

HI

Skrevet

Juniorkrabaten-du må jo også ha LESEVANSKER da jeg IKKE ville si "ikke den skarpeste kniven" om en med en del skrivefeil... En er jo mindre begavet hvis det er noe en ikke kan...

Skrevet

Det er fælt å si det, men ja jeg ser nok litt sånn på dem, selv om jeg vet at det er tull og idiotisk av meg. Men jeg er ikke den som klager på skrivefeil da ;)

Skrevet

Ingressen din er "syntes dere at folk som har en del skrivefeil er mindre begavet?" - det som innleder til ditt innlegg eller det du ønsker å debatere.

Skrevet

Ja må ærlig innrømme det.

Men så har jeg eksempler på folk med dysleksi som har gjort det veldig bra i familien min. Ene har et firma verdt over 500 millioner, bygget opp selv.

Han har jo sekretær så for han spiller det jo ingen rolle om han ikke kan skrive ordentlig.

Skrevet

Jeg tenker ikke nødvendigvis "trygdemottaker", men oftest "uskolert".

Skrevet

Ja folk som har en del skrivefeil er definitivt mindre begavet. Det trodde jeg da alle skjønte.

Skrevet

Hehe, skal man bare le av hi som mener at det å skrive grammatisk korrekt er viktig, men er pokker meg så treig i nøtta at hun ikke vet hva "Ingress" er? Gikk du glipp av noe essensielt på barneskolen eller?

Joda, jeg har 157 i IQ, men hvordan lager man babyer? Du virker litt sånn hi ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...