Gå til innhold

Å tipse for servicen du ber om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yte service, ja, men ikke endeløst for alle dine personlige behov. Det går jeg ut i fra at du forstår innerst inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel kanskje fordi du ikke tipser, da :-p

Skrevet

tipers du de ansatte i barnehagen når de yter ekstraservice da?

betaler du når de leter barnehagen rundt etter podens votter (som han ahr gravd ned i sandkassa)?? Eller når pakker tusekken til ungene 8fordi freldrene glemte det den dagen)? Eller når de smører ungen din med solkrem 10 ganger om dagen fordi du er hysterisk mtp solbrenthet? Eller når de står og hører på fortvilelen til foreldre som er bekymrte for ditt og datt? Når De arbeider aktiv med beleieslutt og skifter truse nr 10 den dagen uten sure miner?

osv osv.

I svært mange yrker yter man ekstraservice utover det som er beskrevet i stillingsinnstruksen til den ansatte, man forsøker å være blide og hyggelige selv om man blir skjelt ut etter noter, man sløyfer lønchpauser fordi man har lovet kunden å bli ferdig med en sak (ingen av mine kunder har tilbudt meg å betale lunchpausen min av den grunn), man jobber hjemmefra om kvelden for å nå en deadline.

Jeg har aldri tipset busssjåføren selv om han slapp meg av mellom to stoppesteder da jeg var høygravid og gikk på krykker, Jeg har aldri ripset kassadama på rimi selv om de står å pakker posene mine i den travleste rushtiden. Jeg tipset heller ikke blomsterhandleren da han tilbød seg å bære varene mine til bilen når jeg hadde med meg 2 småtroll på handletur, eller dama på bensinstasjonen da hun hjelp meg å pumpe opp et platt sykkeldekk. Jeg tipset heller ikker dama på konditoriet som tilbød seg å komme med kaffen til bordet vårt da jeg hadde babyen på armen.

HI: du er vel ikke frpliktet til å servere ved bordene. Så hvorforr i all verden gjør du det da hvis du synes det er sånn pest og plage?? Skal man i denne verden bare yte ekstraservice hvis man får betalt for det?? Og hvem bestemmer i tilfelle hvem man skal tipse og hvor mye? Er det nok med 5 kr pr drink man bestiller for at du skal gå de få meterne fra baren til bordet? Eller smiler du kun hvis gjestene tipser 10 kr pr drink?

Skrevet

Nå er ikke jeg hovedinnlegger, men jeg vil få sagt at det er foreldre sin jobb å passe på at ungene har det de trenger i barnehagen og at ting blir lagt på plass. Det er forsåvidt også barnehagen sin jobb å passe på barna når de er på jobb, og dette innebefatter selvfølgelig også tingene som barnehagen krever at barna har med seg.

At du ikke tipser for service, sier egentlig mer om deg en HI. Hvorfor i all verden tipset du ikke den bussjåføren eller kafedamen? Jeg syns overhodet ikke at du skal sette din egen oppførsel som norm for hvordan andre skal oppføre seg.

Og HI sier jo nettopp det at hun IKKE serverer med bordene når hun ikke får tips. Det er jo det som skaper furore her.

Skrevet

Herregud, så mange kjipinger det er her. Jeg lar kun være å betale tips hvis jeg får elendig service. Ved forventet service lar jeg sølvpengene ligge igjen, og hvis den er god, tipser jeg 10% av det jeg har handlet for.

Vet dere at bartendere og servitører må skatte for tipsen det antas at de mottar, enten de får den eller ikke?

Skrevet

man trenger ikke tipse i Norge. står i en restaurentguide brosjyre jeg fikk engang.

at men skal IKKE tipse hvis man ikke vil, den norske lønningen er nok for jobben dem gjør.

jeg har altid tipsa, men etter jeg leste ddette så har jeg faktsik driti litt i d. så får bare folk bli sure da. d der dyrt nok som d er.

100 kr for en strawberry daquri liksom?? man finner nok litt tips i den allerede tror jeg.

å dere bartendere?? slutt å gå rundt med drinken å gi den til folk da. vi klarer jo fint å hente dem selv. regner med at dere jopper opp med engang rede har sjansen for å "yte ekstre service" for så å fovente og kreve enda mer for d??

og som dere skriver: d er ikke snakk om 5-10kr??!!

hva faen? hvor mye skal vi betale for en strawberry da? 140 kr??!?!

nei hold kjeft og vær fornøyd eller bytt jobb!! vi i norge MÅ ikke tipse!

Skrevet

HELT SYKT MYE SKRIVEFEIL i d andre innlegget.. sorry.. har rettet d nå, lettere å lese:)

Man trenger ikke tipse i Norge! Står i en restaurentguide brosjyre jeg fikk en gang.

at man skal IKKE tipse hvis man ikke vil, den norske lønningen er nok for jobben dem gjør allerede.

Jeg har alltid tipsa, men etter jeg leste dette så har jeg faktisk driti litt i d. så får bare folk bli sure da. D er dyrt nok som d er.

100 kr for en strawberry daquri liksom?? man finner nok litt tips i den allerede tror jeg...

Å dere bartendere?? slutt å gå rundt med drinken å gi den til folk da. vi klarer jo fint å hente den selv. regner med at dere hopper opp med en gang dere har sjansen for å "yte ekstre service" for så å fovente og kreve enda mer penger for d??

Og som dere skriver: d er ikke snakk om 5-10kr??!!

Hva faen? Hvor mye skal vi betale for en strawberry da? 140 kr??!?!

Nei hold kjeft og vær fornøyd eller bytt jobb!! Vi i norge MÅ ikke tipse!

Skrevet

Det er ikke nok med 5-10 kroner hvis du forventer å komme foran alle andre i køen. Dette var skrevet til ei som syns det var surt å måtte vente ved baren. Man må tipse i tråd med forventningene sine. Veldig mange slipper et par kronestykker eller en femmer når de kjøper noe, så hvis man vil bli husket, så er trikset å tipse litt mer en de andre. Skjønner?

Jeg vil ikke tvinge noen til å tipse, men jeg er møkk lei av ytringer som: "Men hvorfor kan ikke du gjøre sånn og sånn for meg, han andre som sitter der borte, fikk sånn og sånn?" Ja, han gjorde det, og det er det en helt logisk forklaring til.

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men jeg er helt sikker på at lærere vil hevde at det som skjer utenfor skolens område ikke er deres ansvar. Der jeg bor er det i hvert fall FAU som har ansvar for de tiltak som måtte settes i verk for å gjøre skoleveien hyggelig for alle. Ikke er det lærerens ansvar å legge til rette for å forhindre mobbing på skolens område på kveldstid heller... Det er klart det er psykologens jobb å være empatisk, det sa jeg da ingenting om, jeg snakket om Kleenex-boksen.

Det er bartenderens oppgave å selv bestemme om han/hun har tid til å servere ved bordene og ikke være sur hvis han/hun først har sagt ja til det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...