Gå til innhold

Å tipse for servicen du ber om

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Må vi tipse i Norge? Nei, sier Tore Skjelstadaune, leder for Oslo Servitørforening.

- Personlig er jeg motstander av tips-kulturen. En servitør får betalt av bedriften for å gjøre jobben sin. Han skal jo ikke da behøve et honorar i tillegg fra gjesten? Du gir jo ikke tips til kassadamen på Rema, hvorfor skal du gjøre det til en kelner? "

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Motstander kan du være. Jeg sier bare at du får det du betaler for, og betaler du ikke, så får du ikke. Så kan du mislike det alt du vil, men forstå at det er sånn det fungerer.

Skrevet

Det er Tore Skjelstadaune som sier det som er sitert ovenfor, ikke jeg...

Skrevet

Jeg gikk ut i fra at du var enig siden du siterte ham.

Skrevet

Eg er faktisk samd med HI her, har sjølv jobba som bartender og veit kor grusomt det kan vere med _fæle_ kunder. Heldigvis er dei i så total mindretal, og eg klarer å vere huggelege med dem og, dog får dei ikkje meire utover vanleg høffleg service.

Skrevet

Tror du har vel høye tanker om deg selv!

Hilsen hun som alltid venter lydig på tur og opplever igjen og igjen at folk sniker forran uten at de som jobber der enser det!

Skrevet

Du er vel ikke hyggelig med folk som tafser deg på rumpa, eller knipser deg i fjeset mens de står i kø (for så å true med at "jeg skal si til sjefen din hvordan du er" når du lar dem vente), folk som kaller deg fitte fordi du kom til å antyde at de muligens er litt brisne når de ber om sin tredje tequila på under tjue minutter, osv? Da må man fortelle dem at noe er galt, og nødvendigvis ikke på den aller hyggeligste måten spør du meg.

Skrevet

Men så lenge de tipser er alt ok?

Skrevet

Hjelper ikke å drikke kaffe eller brus hvis du er frekk. Ikke skjønner jeg hvorfor voksne folk skal oppføre seg som unger enten de drikker eller ikke. Ei heller hvorfor det skal tolereres.

Skrevet

Klart jeg er enig med han. Tok med sitatet for å vise at det faktisk ikke er slik du tydeligvis tror at alle i utelivsbransjen mener at tips er nødvendig for å gjøre jobben sin...

Skrevet

Og du har helt klart aldri stått bak en bar. Alt som er nevnt i denne tråden er noe absolutt ALLE bartendere hater og vil finne en eller annen måte å straffe deg for ved første anledning.

Skrevet

Jeg kan gi deg tips: "Få deg en annen jobb!"

Skrevet

Nei, denne tråden har sporet litt av fra hovedinnlegget, men jeg tror de fleste som kan lese, ser hva poengene er.

Skrevet

Nei, jeg liker den jeg har :o)

Skrevet

Poenget er jo at HI vil ha ekstra betalt utenom lønna for å gjøre jobben sin.

Skrevet

Nei, jeg vil ha betalt av DEG for å gjøre ting som er DIN jobb. Og hvis du ikke vil betale meg for det, så før du løfte på ræva di og gjøre det selv. DET var poenget.

Skrevet

Scroll til toppen og gjenta det du nettopp gjorde eller droppet å gjøre.

Skrevet

Ok, men da ber jeg deg legge bedre merke til ansiktsuttrykket og utadvendtheten til kassadamene på dagligvarebutikkene de neste gangene du handler. De er hakket mer monotone, syns du ikke?

Skrevet

Forsøk å legge en høyere tips en hva som er vanlig neste gang, og se hva som skjer ;o)

Skrevet

min jobb som bartender, er å stå bak baren samt rydde border. Har jeg tid så serverer jeg ved bordene, men det er ekstraservice. Er puben stabbfull sier det seg selv at man ikke kan fly mellom bordene med drikkevarer, ville blitt mye svinn som forsvant på gulvet der gitt.

Det finnes gode kunder og det finnes dårlige kunder, jeg har ikke noe imot at kunder sier i fra at jeg har tatt feil rekkefølge ved baren, ikke alltid jeg får fulgt godt nok med. men hyling, kjefting, plystring osv responderer jeg svært dårlig til - jeg er ingen bikkje, du havner glatt bakerst i køen med den behandlingen. Vanlig høflighet hører hjemme på BEGGE sider av køen!

Og uansett hva dere måtte tro, så prøver de aller aller fleste bartendere å følge med hvem som er neste i køen.

og en liten greie, står du i baren og får bestilt - vær grei å betal når drikken kommer, ikke prat ferdig med venner, gå på do osv mens vi lager drinken, da må nestemann stå lenger ¨å vente og det er lite fair...man legger ikke varene på kassa båndet på Rema for så stille seg til å prate med venner og forvente at de bak skal vente til du er ferdig med å prate...

Skrevet

Så utrolig mange uhøflige folk her inne.... Jeg jobber ikke i bar, men har ikke noe problemer med å skjønne innvendingene til de som gjør det.

Helt greit at folk ikke vil tipse, men ikke forvent ekstraservice da!

Ting som nevnt, som å ha pengene klare og betale med en gang er bare vanlig folkeskikk, spør du meg! Men det er det jo svært mange nordmenn som ikke har, dessverre.

I Norge er vi vel vant til det til en viss grad, men det smerter meg at disse menneskene også reiser utenlands og representerer Norge med sine smålige og uhøflige væremåter.

Skrevet

Ja jøss..., mener du man skal slenge fra seg en høvding på vei inn døra da? Forlatt meng en uteplass jeg fordi jeg aldri kommer først i køen - på første forsøk. Så hvor gjør man av tipset for i det hele tatt å få servering ved baren? Nei, grav i deg selv så kanskje du blir mer fornøyd med tipsene etterhvert

Skrevet

Dere får lønn som andre så da får dere gjøre jobben deres uten å forvente at andre skal gi dere enda mere.

Jeg ser ikke at du gir meg tips for at jeg lager mat til ungene dine og i tilegg hjelper de.

Hvor er pengene mine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...