Gå til innhold

Å tipse for servicen du ber om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo helt på trynet å sammenligne bartendere med kassadamer. Man har helt andre forventninger til en bartender og hvordan han/hun skal oppføre seg enn kassadamer.

Det gjør meg ingenting at kassadamer ikke yter mer service utover det å slå inn varene, si meg hva prisen blir og spør meg om jeg vil ha kvittering og pose. Jeg vil bare ha maten min.

Men hvis jeg skal ut på byn, ville jeg syns det var trasig og bartenderen hadde vært som kassadamen. Da er jeg på fest og vil gjerne ha følelsen av at bartenderen er med på festligheten (selv om jeg vet at de er på jobb og konsentrerer seg om det). Jeg kan aldri forestille meg at det er noen enkel jobb å oppføre seg som om man er på fest hele tiden når man er på jobb, og litt mynt i glasset hjelper nok på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør jobben min for lønnen jeg får. Jeg sier bare at om man forventer og ønsker mer enn det, så får man betale. Jeg driver da ikke veldedighet.

PS: Mater ungene mine gjør jeg selv, takk.

Skrevet

I bhg. også?

Nei der gir jeg masse ekstra service som ikke kommer inn under jobben min.

Men forskjellen på oss er at jeg ikke forventer ekstra betalt for det. Jeg er like hyggelig mot ungene og foreldrene like vel.

Skrevet

Jeg får stort sett veldig god tips hver eneste kveld, men så konsentrerer jeg meg om dem som faktisk tipser. Gjør jeg deg en tjeneste, og du ikke tipser, så blir det siste gangen.

Tipser du huskbart godt (vi snakker ikke en femmer eller en tier), så vil du bli husket.

Skrevet

Synes det er generelt merkelig at ansatte på serveringssteder forventer ekstra betalt for noe som faktisk er jobben deres. Dere får lønn som alle andre. At dere er høflige og serverer oss maten på en god måte, spør om det smakte og sørger for at vi ikke mangler noe er en del av jobben. Hva tror dere ellers dere er ansatt for? Hvis å servere noen skal kreve tips, hva mener du da egentlig at jobben din består i? Å bare sitte og røyke på bakrommet og at alt som krever at du løfter på rompa skal tipses?

Skal vi begynnte å tipse andre som bare gjør jobben sin også? Kan man forvente at legen skriver ut resept eller sykemelding når man trenger det eller undersøker deg hvis du har vondt, eller er dette ekstraservice som må tipses? Skal vi tipse kassadamen som scanner varene dine? Skal bussjåføren tipses hvis han gidder å komme i tide? Snekkeren som bygger terrassen din? Skal postbudet tipses fordi han er så høflig å levere posten din hver dag? Hva med lærerne? All undervisning utover det å sitte ved kateteret og lese tegneserier må da vel kreve ekstrabetaling? Jeg mener, man er da vel ikke ansatt og får lønn for å GJØRE NOE?

Skrevet

Nei, men når de begynner i barnehage, så er de ansatte som jobber der, betalt for å sørge for oppfostringen av dem den tiden de er der. I tillegg betaler man matpenger i den barnehagen jeg har søkt dem inn i.

Skrevet

Vil bare si til dere som syns det er urettferdig at bartenderne får tips mens dere ikke gjør det: KOM DERE INN I BARTENDERYRKET!

Skrevet

Hadde vært interessant å se hva som står i stillingsbeskrivelsen din.

Ærlig talt: Det er da vel ingen som ikke yter LITT mer enn det de strengt tatt trenger å gjøre på jobb? Alle yter vi litt ekstraservice nå og da? Det er f.eks. ikke kassadamas jobb å lete opp sylteagurker og tacokrydder til kundene, men har de anledning så gjør de jo selvsagt det? Og når noen ved en feiltagelse ringer meg og spør om noe som er en annen sitt arbeidsfelt, så hjelper jeg da til og setter over tlf etc - selv om jeg kunne sagt "du har ringt feil" og klaska på røret.

Skrevet

Det hender jeg tilbyr meg å gjøre det hvis jeg har plenty tid til overs, og da gjør jeg det frivillig og forventer ingenting. Men bestiller man en vare, så betaler man. Det er forresten blitt mer og mer vanlig å tipse tålmodige arbeidere på bensinstasjoner og 7/11, og det skader faktisk ikke å tipse dagligvareansatte hvis du liker det de gjør for deg.

Skrevet

Har det falt dere inn at bartendere ofte løper som piskede skinn i både ti, tolv og seksten timer mange kvelder? At de møter flere idioter i løpet av to timer enn de fleste gjør på en uke uansett hvilken jobb de har? At det krever en del og se ut som man har det like gøy som de som sitter rundt en og slapper av med en drink med vennene sine? Samtidig skal de passe på dere som unger i tilfelle skjenkekontrollen er ute og også sånn at dere kommer dere trygt hjem. Og dette får man stort sett kun pepper for. Og skulle man ha en dårlig dag og kjenne at humøret daler på grunn av noe av dette, så får man høre det ti ganger oftere enn hvis man gir alt.

Bartender har jeg vært selv, og aldri mer. De som virkelig prøver, fortjener hver krone de får. Jeg tipser alltid godt når jeg er ute, alltid, for jeg vet hva det betyr.

Skrevet

Nja, har vel berre ein gong bedt nokon ta tilfart og reise til helvete. Ellers seier eg berre på ein ordentleg måte at no må dei kome seg ut. Har i tillegg vore dørvakt, så eg er flink til å prate for meg.

Har blitt kalla mykje rart før, men det er dem som får problem når eg forteller til vakthavande kva dei har gjort, og dermed nektar dei inngong i lang tid.

Skrevet

Vet dere det at ansatte på Rema ikke har lov til å ta imot tips?

Skrevet

Det er jo litt uheldig for akkurat dem, men jeg sier at det overhodet ikke er noe galt i å gi dagligvarebutikkansatte tips om de gir deg ekstra service. Man hadde kanskje fått det langt oftere da.

Skrevet

Jeg er enig i en del av det som har fremkommet i tråden nedover her, men at du krever tips for å servere ved bordene, det synes jeg er vanskelig å forstå. Hvis du kommer ut til bordet og tar imot bestilling, så har du jo åpnet selv for den servicen eller hva? Jeg har noen ganger spurt den som rydder bort glass på nabobordet om jeg kan bestille av ham/henne og fått til svar at de ikke har bordservering - et helt greit svar. Jeg synes ikke det er greit å si ja og så være litt muggen fordi jeg er "frekk" - det er helt uforståelig for meg.

Å ha pengene klare, å vente på tur, å ikke knipse, ikke klype i rumpa osv det er en selvfølge og jeg ser at noen behandler serveringspersonale som tjenere og det er ikke greit.

Hvis du serverer ved bordene i stille stunder, øker det jo også omsetningen og det er i din og stedets fordel også, så det er jeg i utgangspunktet ikke villig til å tipse noe mer for enn det å få den gode drinken ved baren...

Skrevet

Får begynne å jobbe på Egon da!

Skrevet

Jeg tipser ikke med mindre servicen er utover det man kan forvente, og det opplever jeg ikke så ofte. At køen blir ekspedert etter rekkefølge stemmer iallefall ikke med mitt inntrykk, for å nå frem gjelder det å stikke hodet lengst mulig frem og vifte med en pengeseddel, det fungerer som regel. Man må ha temmelig spisse albuer for å nå frem i ei barkø.

Skrevet

Hi, jeg er enig med deg! Jeg har jobbet som servitør, og du kan tro at i julebordsesongen møter man mange idioter :) Jeg hadde en gang 100 gjester i restauranten (ett selskap altså), hvorav en gruppe unggutter tegnet på dukene med penn, ba meg om å lete frem en kalender og fortelle dem når påskeferien begynte, tafset på rumpa mi og snakket upassende. Men tips? Neeei...

Nordmenn generelt har ikke skjønt dette med min jobb - din jobb. Det er IKKE min jobb å finne ut når påsken starter!!!!

Skrevet

Har du tenkt over at det ikke er psykologens jobb å sørge for at folk har snytepapir når folk driver og griner på kontoret? Hvis vi mot formodning velger å sørge for en kleenex-boks, så forventer vi tips for det.

Det er som med det er med trøsting og annet forøvrig, bestiller man det, så betaler man selvfølgelig også. Det er direkte frekt å la være

Skrevet

Har du tenkt over at det ikke er frisørens jobb å sørge for at folk får anbefalt en hårkur de ikke har tenkt på at de trenger? Hvis vi mot formodning velger å anbefale en kur, så forventer vi tips for det.

Det er som med det er med trøsting og annet forøvrig, bestiller man det, så betaler man selvfølgelig også. Det er direkte frekt å la være

Skrevet

Har du tenkt over at det ikke er lærerens jobb å sørge for at ungene til andre folk ikke blir mobbet på skoleveien? Hvis vi mot formodning velger å sørge for en antimobbekampanje, så forventer vi tips for det.

Det er som med det er med oppfølging og annet forøvrig, bestiller man det, så betaler man selvfølgelig også. Det er direkte frekt å la være.

Skrevet

Jeg har vært bartender, servitør, stuepike, renholder og alle mulige andre drittjobber, og jeg sier bare: Liker du ikke jobben så skaffe deg en utdannelse og gjør noe annet med livet ditt!

(Sier ikke at ikke bartendere får trimma litt i løpet av en arbeidsdag, men du får meg ikke til å synes synd på dem likevel. Selv om jeg "jobber på kontor" så har jeg i dag en jobb som er 100 ganger mer krevende enn å jobbe i bar.)

Skrevet

Ser ingen vesensforskjell faktisk.

Skrevet

Jo, det er psykologens jobb å være empatisk. Det er frisørens jobb å gi av sin ekspertise og komme med innvendinger som vi andre ikke ser. Og det er definitivt lærerens jobb å forhindre mobbing til å fra skolen såvel som på skolens området, uansett tid på dagen. Så der bommet du stygt, jeg får for Guds skyld håpe at du ikke er lærer. Da risikerer du å miste jobben.

Jeg har forsåvidt også bare ventet på at noen skal be meg om å skaffe meg en bedre utdannelse. I den forbindelse vil jeg bare få sagt at sjansen for at jeg har bedre utdannelse enn deg som sa det, er styggelig stor. Hrmf...

Skrevet

Jeg går til bordene for å hente glassene tilbake. Og de hadde antagelig hatt bordservering likevel når de har tid, hvis flere tipset, men nordmenn forstår ikke det. Det kan jo også tenkes at vedkommende ikke hadde tid. Hovedprioritet er baren.

Skrevet

Jeg er helt enig. Kunne ikke falle meg inn IKKE å tipse når jeg er ute og spiser/drikker ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...