Gå til innhold

Å tipse for servicen du ber om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere tenkt over at det ikke er bartenderen sin jobb å fly frem og tilbake mellom baren og bordet deres for å hente drikke til dere? Vi er ikke deres personlige assistenter, og hvis vi mot formodning velger å gjøre det, så forventer vi tips for det.

Det er med service som det er med drikke og annet forøvrig, bestiller man det, så betaler man selvfølgelig også, og det er direkte frekt å la være.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hø? Tror du bør ta deg en prat med sjefen din

Skrevet

Derfor tipser jeg alltid hvis bartenderen kommer bort med drikken. De får enda mer hvis de er blide og hyggelige (ikke alle som er det).

Men går jeg å henter drikken min selv, så tipser jeg kun hvis bartenderen er veldig blid og imøtekomende.

Skrevet

Får ikke bartendere lønn liksom?

Skrevet

Jo, for å "tende baren" som i "bartending".

Skrevet

Sjefen min kunne ikke vært mer enig. En helt vanlig oppfatning i bransjen er at kunden alltid har rett, men det er da for pokker vi som bestemmer hvem som er kunder.

Skrevet

Ja supert! Jeg får lønn for å sitte i resepsjonen og ta telefonen, men innimellom kommer det en idiot som feks ikke klarer å åpne døra (les handicapet) eller noen sier det ikke er toalett papir på do. Vet du, da letter jeg på ræva og gjør den servicen de forventer. Neste gang henviser jeg derimot inn hit og ber de klare seg selv eller betale for det! Det står nemlig ikke i min stillingsbeskrivelse...

Skrevet

Og den jobben består hovedsaklig i å yte service går jeg ut fra? Ikke mange som ansetter en bartender som synes kunder er noe herk som bare medfører ekstraarbeid...

Skrevet

Ja, da synes jeg dere bør tømme den baren for uønskede gjester umiddelbart, også ønsker jeg dere lykke til med drifta!

Skrevet

Ha, ha, ha

Like greit du forteller hvilken bar dette gjelder så kan vi la være å gå dit slik at du og sjefen din slipper å slite dere ut på å ha kunder...

Skrevet

Hehe, applaus til den.

Jeg vil også få tilføye at de av dere som tror vi har tid til å vente til dere er ferdige å snakke i telefonen eller vennene deres, før vi får betaling for drikken dere har bestilt, kan belage dere på å måtte stille dere bakerst i køen igjen. Frekke jævler.

Dette gjelder også de av dere som først etterpå at drinken er servert begynner å lete i venstre lomme, høyre lomme, vesken til venninnen sin etter penger. Dere har stått der og visst at dere skal betale allerede i det dere stilte dere i kø.

Dere havner til og med bak dem som skriker i køen.

Skrevet

Vi jobber i alle barer, kjære deg :o) Frekke kunder får en kort kveld. Greie kunder vil vi ha der. Vi velger våre kunder selv akkurat som de velger oss.

Skrevet

Haha! Da er du en bra firkantet bartender vil jeg si..

Jeg jobber i barnehage og det står ingenting i min arbeidsinstruks om å gi ekstra til foreldrene, lete etter votten eller sandalen deres, henge ting i tørkeskapet og legge det på plass for dem blandt myyye annet. Men noe sier da pinadø seg selv..

Du må være den lateste bartenderen jeg har hørt om..

Skrevet

Så dere kaster ut de som ikke tipser? Ha, ha. Må være på en bar langt uti gokk som ingen noen gang har hørt om dere jobber.

Skrevet

Jeg begynner å skjønne hvorfor utelivsnæringen sliter og utested etter utested går konk...

Skrevet

Litt verre å be en kunde ordne sitt eget dopapir, det går inn under mitt ansvar. Men ikke bordservering, oppbevaring av jakker, passe på drinken din mens du danser, finne ut hva personen du beundrer på avstand liker å drikke osv., eller være din personlige dørmatte fordi livet ditt suger den dagen. Fiks selv.

Skrevet

Uforskammede gjester har ikke like høyt tak for brisnivå. Dette skjer helt automatisk hvis irritasjonen over en person er tilstrekkelig. Og det er vi som bestemmer hva som ligger i "åpenbart beruset".

Skrevet

At næringen sliter forøvrig, merker vi ikke mye til. Stinn tønne alle helger, og god omsetning på resten av ukedagene. Da kan man faktisk velge gjester.

Skrevet

Mohahahaha, også har vi dem som plystrer eller knipser deg opp i ansiktet. "Har du hund her inne, kanskje?"

Skrevet

Ofte er det mer tjenlig å kvitte seg med dem uten sosiale antenner, de irriterer ofte også de andre gjestene.

Skrevet

For en innstilling til kunder, dere skulle jo ikke hatt et serviceyrke i det hele tatt.

Er man på byen er man ofte ikke helt edru, det er masse folk rundt en, høy musikk m.m. I tillegg til at man godt kan henge rundt baren i lengre tid uten å bli ekspedert, fordi man aldri vet hvor "køen" er. Du kan jo ikke forvente at alle står der med kort/penger i handa hele kvelden så du skal slippe å vente på at de finner lommeboka si.

Snakke i telefonen kan jeg være enig i, det er uhøflig.

Jeg tipser forresten for god service, imøtekommende og blid oppførsel, og tålmodighet, samt gode tips til hva man kan drikke, om man selv er tom for ideer:) Men om bartenderen ikke gjør noe utover å lage det jeg har bestilt, og levere det til meg (i baren eller ved bordet) ser jeg liten grunn til å tipse. Prisen for det man drikker betaler jo ikke bare for innholdet i glasset, men også den ansattes lønn...

Skrevet

Fordi folk ikke er helt edru, møter man sikkert mer uhøflig adferd i denne jobben enn andre jobber. Og om man ikke korrigerer folk når det er på sin plass, så har man heller ikke noe i denne jobben å gjøre, for det MÅ man, for enkelte sklir helt ut om man ikke setter dem på plass. Av og til må man faktisk slå hånden i bordet og be vedkommende ryke og reise. De av dere som finner dette merkelig, har tydeligvis ikke tilbrakt et sekund til å legge merke til hva som skjer rundt dere på et utested.

Du trenger ikke å vite hvor køen er, for det vet jeg. Og jeg kommer til deg når det er din tur. Gode kunder venter stillferdig på turen sin, vet hva de skal bestille (de venter ikke til turen kommer, for så å begynne i diskutere med vennene sine hva de vil ha) og har pengene klare. Gjør du det, er sannsynligheten stor for at turen kommer til deg før han som står ved siden av det og sier: "Hmmm...hva vil jeg ha nå, da....".

Jeg forventer heller ikke tips om jeg ikke gjør noe ekstra. Poenget var at dersom jeg gjør det, så forventer jeg tips.

Skrevet

Ja, da er det mulig dere får dere en overraskelse av denne høna en dag! Drikker bare kaffe og brus, så blir ikke brisen og ikke gidder jeg tipse heller!

Skrevet

Oi, høres virkelig ut som om du må finne deg en ny jobb! Makan til misstrivsel

Skrevet

Nå snakker jeg om dårlige kunder, men vi har da flust i gode kunder også, og de er det bare trivelig å ha med å gjøre. Men mange burde vært kurset før de fikk sette foten ut av huset. Alt i alt trives jeg veldig godt, men så får jeg jo også kvitte meg med mistrivselselementer også :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...