Gå til innhold

Noen som har prøvd premiering med klistermerke for å ha fulgt reglene hjemme? (5 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har laga plakat der vi skal sette ned noen regler for snuppis på 5 år, hvis hun er flink å gjøre de tinga som står der får hun 1 klistermerke. Og når hun har fått f eks 5 klistermerke på alle reglene får hun velge en aktivitet hun har lyst til å gjøre enten sammen med meg eller mannen. Men hvis hun ikke er lydig og gjør sånn reglene tilsier får hun ingen klistermerke. Høres dette rettferdig ut?

Jeg og mannen er så uenig i hvordan vi skal takle det når hun ikke gjør som hun får beskjed om, så må ha noen seriøse forbedringer her før hele forholdet ryker, har en liten på 7 uker så vil absolutt ikke ha noe samlivsbrudd nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes belønningssystemer kan være fint, men det er viktig at oppgavene som barnet skal gjøre ikke er for utfordrende og vanskelige å få til. Da synker motivasjonen. Hvis mulig så kan dere begynne med noen enkle oppgaver som dere vet hun mestrer/orker/gidder slik at hun når målet om belønning fort. Det skaper forhåpentligvis en lyst til å fortsette. Poenget er at dere må jobbe ganske aktivt i begynnelsen for at hun skal nå målet(feks 5 klistremerker som etterfølges av en belønning), for å si det rett ut er det deres oppgave å sørge for at hun greier det dere har bestemt dere for. Resultatet blir da positivt, fremfor negativt (du greide det ikke, derfor ingen belønning). Prosessen er det viktige (at hun skal erfare glede og mestring ved å fullføre oppgavene).

Belønningssystemer er til for læringens skyld (mener jeg). At barnet skal vokse og utvikle seg. Og det skal oppleves positivt. Faren ved belønningssymstemer er at barnet noen ganger trenerer opplegget, og av den grunn får et negativt forhold til systemet og seg selv.

Hvilke utfordringer har dere? Er det slik at dere må bruke belønningssystemer, eller kan det være at dere kan forsøke å tenke over hvordan dere virker på henne og om det er noe dere kan endre ved dere selv for igjen å få atferden hennes til å endre seg?

Ofte er det lettes å begynne med seg selv dersom man ønsker å forandre noen!

Skrevet

Det spørs hva slags regler dere har tenkt å gå inn for. En femåring er som regel vimsete, og reaksjonene deres er ikke alltid så rasjonelle at det gjør noe. Det eneste vi har brukt klistremerkebelønning på, er dotrening. Ellers syns jeg det har lite for seg å bruke det i oppdragelsen generelt. 5 klistremerker på alle reglene er ganske stort. Det blir imidlertid noe annet om hun får tildelt noen oppgaver, som feks å rydde leker på stua eller på rommet før leggetid, å ta ut bestikk i oppvaskmaskina eller noe sånt i den duren. Belønning for lydighet gjør henne til en robot.

Hva gjelder deg og mannen, vil jeg tro at deres samlivsproblemer ligger helt andre steder enn i at dere er uenige om belønningssystemet dere har overfor datra deres. Tror dere hadde hatt mye bedre av å gå til familieterapi for å lære å forstå hva den andre mener, og hvordan dere skal unngå de stor diskusjonene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...