Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Min fødsel var ikke så kjempe lang, 16 timer, men sa TIDLIG i fra at jeg gjerne ville ha epidural hvis det var mulighet. Ja, vi venter så ser vi. Så kan du prøve med lystgass fram til det. Tiden gikk, og ting ble jo værre. Nei, vi venter litt til. Og plutselig var det for sent, drypp fra to poser, intense rier, baby som sitter fast i bekkenet og intense smerter. Du skjønner det at nå er det for sent med epidural. Kjente innvendig at bekkenet åpnet seg! Jeg skjønner ikke hvorfor det må være sånn. MANGE som har opplevd det å ikke få selv om de vil ha. Hvorfor står det i alle bøker at det er et alternativ? Nå sitter jeg igjen med en syyyk fødselsangst, og skal ALDRI gjennom dette igjen.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Sånn var min første fødsel også. Plutselig var det for sent med epidural.
Gjest Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Jeg skjønner godt at det føles veldig frustrerende, men det henger nok sammen med at epidural har litt mer påvirkning på fødselsforløpet enn feks lystgass. Det er ikke bare å sette når som helst. Settes det for tidlig kan det hindre framgangen din, og settes det for sent så rekker du ikke å ha noen "glede" av det før pressinga skal begynne. Men dumt at det ble som det ble, det holder jeg med deg i. Akkurat den følelsen når babyen kommer ut hjelper epidural visstnok ikke mot uansett. Håper du får bearbeidet angsten din og slipper å plages med fødselen lenge:)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Fy faan så jævlig... Føler med deg og skjønner du er sur!! Trodde virkelig at de fleste fikk når de spurte i dag, jeg!? Jeg valgte og vente og så ble det for sent. Har også fått forferdelig angst. Sender varme tanker til Gro nylander for å ha skremt meg fra epidural og å tro at det er viktig å holde ut så lenge som mulig. Varmen kommer forøvrig fra bæsj.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Jeg tenker det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus? Selv fødte jeg på Ullevål - på forhånd sa de at de ikke holdt igjen på epidural. Og at det ikke er riktig at epidural "stopper" opp fødselen (litt usikker på om det er fordi de er flinkere med dosering, eller om det har kommet en bedre utgave av epidural?). Og da jeg født så fikk jeg epidural da jeg ba om det. Men det kan godt hende jeg spurte "til rett" tid (altså ventet lenge nok...), uten at det var bevisst fra min side.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Har snakket med et par andre som har født på samme sykehus,og der var det samme greia. Jeg var veldig innstilt på å vente å se om jeg ville ha eller ikke, men fant ut da de satte meg på det første dryppet at jeg trenger virkelig ikke å finne urkvinnen i meg selv. For slike smerter vil jeg ikke ha når det finnes epidural som kan ta vekk det værste. Så jeg sa fra i god tid at jeg gjerne ville ha det. Men jeg klarte meg visst så bra at de ville vente å se, og plutselig lå jeg der med pressrier som ikke fungerte og rier som kom heeeele tiden i mellom pressriene. Kjenner jeg blir skikkelig irritert altså. HI
ellen-propellen Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Jeg tror trikset er å hyle,hyle,hyle helt til anestesilegen kommer. Det har jeg gjort begge gangene. Og når jordmor spør om du vil ha litt lystgass mens du venter, så si pent neitakk. Så fortsetter du å hyle. Det funket kanonbra for meg;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå