Gå til innhold

noen tps til baby grøt til en gutt på 8 mnd som ikke inneholder melk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ut ifrå det eg kan lese på sidene til Småfolk, Hipp og Nestlé er det ingen andre enn Sinlac som er utan melk.

Du har jo sjølv oppdaga Holle, ser eg. Verken Sinlac eller Holle er egentlig heilt supre alternativ, då Holle inneheld langt mindre av f.eks. jern enn "vanleg" graut, og Sinlac inneheld utruleg mykje sukker (18% sukker, 16% sukrose = 34%...!).

Du kjem truleg minst like langt om du lagar havregraut sjølv, av havregryn og nutramigen/havremelk/rismelk/soyamelk eller kva melk du no brukar til barnet ditt. Havregraut er i alle fall billeg og kan varierast i det uendelege (tilsett frukt - most eller i bitar, linfrø, knust kavring/knekkebrød, osv, osv, osv).

Om du har store utgifter på "allergimat" har du krav på å få refundert ein del men eg meiner (ikkje heilt sikker her) at du må opp i over 500kr i MEIRKOSTNAD pr mnd. Og så får du refundert det meste som er over 500 kr. Du kan lese om dette på www.nav.no. Vi har ei jente på 2 1/2 år som har melkeallergi, men har funne ut at vi ikkje kjem opp i slike summar, melkefritt kostar ikkje SÅ mykje meir. Men så brukar vi ingen babygraut eller mme heller...

Hei

Vi reiste til Sverige og kjøpte Enago grøt (finnes med eple og banansmak). Den er uten tilsatt sukker og snuppa elsket den.

Nå er hun 15 mnd og lei av babygrøt. (Hun har alltid nektet å spise noe som er blandet med nutramigen etc). Nå lager jeg grøt av lettkokte havregryn og malte mandler + frutmos.

Men for din lille på 8 mnd vil jeg anbefale Enago.

Fra mine var 6 mnd har de fått havregrøt, Bjørns lettkokte, som jeg har drysset litt kanel og et lite smørøye i :)Det har de likt kjempegodt begge to, rik på jern er det også:).

Etterhvert har vi hatt på litt sesamfrø, litt rosiner, blåbær eller blanda litt fruktmos sammen grøten på skjea.

Billig, sunt og bra! :)

• 1 måned senere...

Holder med Zupermann over her. Havregrøt går fint når barnet er så gammelt som 8 mnd. Har en oppskrift som inneholder litt annet mel også som har vært kjempepopulær både til barn og voksne her i huset:

2,5 dl havregryn (lettkokte) sammen med 5 dl vann. La dette stå i ei gryte over natta. Da er det lettere for kroppen å ta til seg mer av jernet.

Bland i 1 dl sammalt hvete grov og ca 7-8 dl vann og kok opp. Når barnet blir eldre kan du ha i litt salt for smakens skyld, men smaker veldig greit uten også.

Kok opp og la grøten koke ca 8 min. Den skal være litt tynn til å begynne med, for den tykner fort når den avkjøles. Og for et barn på 8 mnd er det kanskje greit om grøten ikke er for tykk.

Annonse

på helsekostbutikken har de et par typer. Men går kjempefin å koke havregrynsgrøt, står oppskrift på pakken. Billig og enkelt. For mer smak så går det an å ha oppi rosiner, sukker og kanel. Det går også an å ha en klatt smør (som er melkefri, får kjøpt på de fleste matbutikken, melange og soft)oppi. Tillegg kan du koke det opp på soyamelk i stede for bare vann. :) meget billig grøt i hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...