Gjest Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 På onsdag var jeg på sv.skapskontroll hos legen min. Er i min 23.uke. Jeg hadde da noe høyere blodtrykk enn sist og han sa han ville følge med på dette. I tillegg har jeg fått vann i hender og føtter (allerede ja). I går og i dag har jeg hatt vondt i hodet og i dag er magen i ulage. Føler og babyen har vært roligere de siste to dagene (sikkert normalt det, men blir jo litt bekymra..) Er jeg en smule hysterisk som tenker på svangerskapsforgiftning nå? Hvordan kan man isåfall merke om det er det man har? Og hvor lenge kan man gå med dette? hva skjer egentlig?
♥Axinija♥ Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Sjekket legen urinen din? Mener å ha lest en plass at et av symptomene er sukker i urinen (dersom jeg tar feil, må noen andre korrigere meg)! Kontakt legen din dersom du føler deg bekymret og mistenker noe som helst, det ville jeg gjort!
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 For at det skal være SF må blodtrykket ha et undertrykk på over 90. Selv hadde jeg 140/97 med førstemann og da kalte de de mild SF. Jeg hadde da i tillegg 2-3 på ødem og 2 på proteiner i urinen. Dette er de 3 klassiske tegnene. I tillegg skal man være veldig obs på at man trenger ikke å ha alle disse 3 for at det er SF og man skal passe opp for pannehodepinie samt smerter under høyre ribbein (leveren) og generell uvelhet.... Nå skal det sies at det er vanlig at man får proteiner i urinen, forhøyet blodtrykk og ødemer mot slutten uten at dette er SF. Men du er jo bare i uke 23 og hvis BT ditt har økt litt mye siden sist, vil de nok bare passe litt ekstra på deg. Særlig siden du sier at du har ødemer allerede..... Dette trenger ikke å bli SF, men det er viktig at du nå hviler litt ekstra og roer ned tempoet for å holde BT i sjakk..... Ønsker deg lykke til!
Gjest Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 Tusen takk for svar! Ble absolutt litt klokere! Jeg glemte jo selvfølgelig urinprøve så den fikk jeg ikke sjekket. (har ny time 11.mai, så sjekker den da..) Blodtrykket var 134/58 (så det på skjemaet nå,skjønner ikke hvorfor det var høyt da?), uken før var det på 120/65 Også skrev han 1 på Ødem.. Så da var det jo ikke SÅ ille alikevel kanskje? (har ikke sjekka skjemaet før nå, hørte bare på det han sa).. Men det er jo godt han vil følge med:) Og det hjalp når jeg satt meg på senga i stad og dultet litt i magen og fikk gode spark tilbake så hele magen beveget seg <3<3 åhh det er det beste som fins!! Litt mindre bekymret nå Merker det er lite som skal til før man begynner å tenke!!!
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Man må ha protein i ukin, forhøyet blodtrykk (undertrykket), og ødem. Med første mann ble jeg satt umiddelbart igang da jeg hadde 3+ på protein, 3 på ødem, og blodtrykk på 172/144
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 vinterkyss; du hadde jo tydeligvis alvorlig SF da..... Ovedia; man trenger ikke å ha alle disse 3 (ødem, protein og BT) for at det er SF, men jeg synes jo at overtrykket ditt kasnkje var litt høyt da, men det tror jeg kan skyldes mer stress enn SF.Det ern når undertrykket blir for hlyt at varsellampene går hos legene. Må være over 90 for mild SF og ditt er jo bare 68 så du er langt unna ennå. Mitt ligger på 110/65 og legen min sa det var lavt..... Men uansett bedre å være føre var når legen vil passe litt ekstra på deg da. Jeg hadde nok ikke vært så bekymret hadde jeg vært deg. 1 på ødem er ikke ille og kan vøre så enkelt som at du har spist mye salt og litt vann i kroppen akkurat da, men det er ikke noe å tenke på det ødemet ennå synes jeg. I første Sv.skap hadde jeg mye 1 og 0 om hverandre på ødem før det til slutt økte på en del på slutten, så du skal ikke være redd, men tenke spm så at du blir godt passet på nå og det er jo bare positivt det. Dette går nok bra skal du se:)
*Nøtta* Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Ha er ødem egentlig? og hvor tidlig er det "mulig" å få svangerskapsforgiftning?
Maddemor-1 gutt+1 jente:) Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Ødem er vann i kroppen og graderes fra 0-4 (tror jeg). Etter uke 20 kan det oppstå i følge artikkelen på linken her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/svangerskapsforgiftning-preeklampsi-2651.html
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 jeg hadde +1 på protein i urin, 1-2 på ødem og BT mitt var 155/95 så jeg hadde mild sv.forgiftning. Lykke til, høres ikke farlig ut for din del enda:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå