Gå til innhold

Hva slags klær og sko har barna på 17.mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg begynner å få litt prestasjonsangst i forhold til klær på 17.mai ;) Har ikke feira det på mange år og har havnet litt etter føler jeg.

Hvor pynta er barna? Hva slags sko har de? Kjøper dere nye sko/har sko som bare brukes for anledningen? Eller bruker noen de vanlige joggeskoene? Kjøper dere klær utfra at været blir fint, eller har dere sko som kan takle litt vått vær også?

Så mange bekymringer i hodet, haha..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge jentene mine skal ha hjemmestrikkede bunader på seg, men jeg gidder ikke kjøpe bunadsko for bare den ene dagen. Jeg kjøper et par litt pene sandaler de kan bruke til kjole/skjørt hele sommeren.

Guttene mine skal ha lyse bukser og skjorte på seg, de pleier få et par nye "joggesko" som er litt pene, så ensfargede som mulig. De bruker altså ikke de leke-skoene som de sliter ut i sandkassa, på sykkelen, i skogen osv, men har et par som er til litt penere bruk gjennom sommeren.

Blir det ruskevær må de ha allværsjakker utenpå, og blir det øse pøse regnvær så har vi vel ikke annet valg enn støvler og fullt regnutstyr ;)

Skrevet

Mine to gutter kommer mest sannsynlig til å gå med mørkeblå bukser, skjorte og en pen jakke. (ikke bhage jakken med andre ord)

Bruker pene joggesko vi, orker ikke å styre med pensko. Synes det kan blir for mye med dress osv på små gutter, så det bruker vi ikke.

Når de var mindre kunne jeg godt bruke sånn festdrakt eller hva det heter, men etter 3 års alderen synes jeg ikke det er så søtt lenger.

Gjest sug lut
Skrevet

Ungene er så pynta som de føler seg vel med. Det vil si at en gleder seg hemningsløst til bunaden mens den andre går i jeans og t-skjorte og har som eneste krav at de skal være rene.

Skrevet

Her har jentene på 6 og 7 beltestakk så de har også da bunadsko. De blir som oftest kun brukt på 17.mai og må kjøpes nye året etter, men jeg syns at når de først har bunad så får vi ha riktige sko til også.

Nå blir det jo litt anderledes med større barn da;)

Lilleknott skal ha festdrakt fra Name It i år. Blir nok bunad på han neste år:)

Han har pensko som passer så de har jeg faktisk bare festet en bunadspenne fra noen andre sko på- så er han like fin som jentene:)

Jeg liker å pynte barna ordentlig til 17.mai- syns ikke det er så pent med penklær og joggesko om de er aldri så nye og rene. Men det er meg da.

Skrevet

2 åringen skal ha matrosdress (arvet fra storebror) og pensko. Har kjøpt nye pensko til han nå, siden de etter storebror var for små. Kostet 300 kr, men finnes billigere også. Vi skal i 85 års dag etterhvert også, så de blir brukt mer enn den ene gangen.

6 åringen skal ha penskjorte og slips + ei litt pen bomullsbukse til og muligens en jakke eller trøye utenpå. Han har fått nye vårsko, og kommer nok til å bruke dem. Evt et par kule tøysko.

Klærne til eldste er ikke "penere" enn at han kan bruke skjorta til hverdags med åpen knapp og dongeri til f eks.

Bor forøvrig i Bergen, så det er jo overhengende fare for å ende opp i regntøy uansett....

Skrevet

Hehe, og jeg er helt allergisk mot de festdraktene som florerer. Enten ordentlig bunad, eller la det være.

Man er forskjellg ja :-)

Skrevet

Ikke bekymre deg. Gjør det som passer dere best. Det er mange varriasjoner :-)

Større barn må selvfølgelig få være med å bestemme selv. Tenker som så at jeg heller vil se på glade barn i toget, enn på masse leie barn som er utilpass, kalde, våte og har gnagsår fordi foreldrene hadde bestemt at de måtte være pent kledd...

Hvor pynta de er? Tja, mine elsker joggedress til vanlig, så skal ikke så mye til før de føler seg pynta... bunad et par år, ellers lange sommerkjoler (med ulltrøye under...). I år blir det vel kort skjørt og tights.

Sko? Har hatt gode (dyre) bunadssko (som også kunne brukes i et bryllup og en konfirmasjon senere. Hadde ikke kjøpt til engangbruk). Har hatt nye joggesko. Har hatt gode sandaler... og gummistøvler (må jo til noenganger dessverre).

Helt klart klær i forhold til vær. Lag på lag er fine ting! Nystrøkent flagg og en 17-maisløyfe gjør mye :-)

Hurra!

Skrevet

Hehe, jeg er heller ikke begeistret for disse festdraktene, som kalles bunader. Enten ekte vare, eller vanlige penklær er min oppfatning!

Skrevet

Pen hvit bluse. Pen, hvit, ny strømpebukse. Nydelig penkjole. Nye hvite lakksko. Sløyfe i håret. Rød penkåpe med 17.mai-sløyfe. Eventuelt en søt strikkelue.

Her elsker jeg å pynte prinsessen min!

Skulle det bli regn bruker vi noen veldig fine støvler med knyting, regnkåpe og ellers de samme klærne. Blir det kaldt tar vi ull innerst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...