Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 det gjør de. Fisk føler smerte når de får kroken i munnen eller havner i trålen sier forsker ved Institutt for biologi ved Universitetet i Bergen. Hadde fisken kunnet skrike hadde det ikke vært mange sportsfiskere rundtomkring. For noen år siden trodde vi at spebarn ikke følte smerte heller...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Og så er det sikkert vondt får høna å legge egg,så vi mennesker må nok bare begynne å beite sammen med kuene. Men da tar vi jo maten fra de..... Kanskje vi mennesker bare bør sulte ihel og la dyrene ta over jorden?
Gjest Morn du Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 For noen år siden trodde vi at spebarn ikke følte smerte heller... ___________________________________________________________ Hm, hvor lenge er det siden da?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Har du aldri hørt om det? På ført, femti og muligens ut på sekstitallet hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Spedbarn ble omskåret uten bedøvelse, blant annet.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Det er vel ikke så rart at fisk kjenner smerte. Gjør ikke alle levende vesen det? Jeg trodde til og med at det var bevist at trær føler smerte.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Dumt for trærne at de ikke kan løpe vekk når noen hogger i dem. At man på 50-tallet trodde at spedbarn ikke følte smerte, vil jeg beskrive som vås. Man trenger ikke være forsker for å finne ut at spedbarn føler smerte, det er nok at barnet dunker hodet sitt og begynner å gråte.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Det ble gjennomført mindre kirurgiske inngrep både på premature og nyfødte, fordi man var sikre på at nervesystemet deres ikke var utviklet ennå, og at de dermed ikk ekjente smert.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 jeg er jo så dum at jeg ikke hadde fått med meg at de liksom ikke skulle føle smerte. jeg har rett og slett tenkt at alle dyr og mennesker har nerveseller. men så viser det seg at jeg tydeligvis ikke har trodd feil.
Gjest Morn du Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Nei det har jeg ikke hørt om. Men, jeg har hørt at man trodde lungene ble sterke av at de gråt flere timer i strekk og at de ikke trengte mat mer enn hver 4.time, uansett. Men at de ikke følte smerte, det visste jeg ikke at noen kunne tro nei.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Bare fordi du aldri har hørt om det, betyr det ikke at det ikke faktisk var slik. Du kan gjerne mene dee er vås - men like fullt er det slik det var. Godt verden går fremover. Du kan jo bruke noen timer på å google litt, istedetfor å sitte her inne så ser du snart at det var slik.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Siden ble skrevet ut fra http://www.astrazeneca.no/index.asp?context=41&document=2437 2010-04-30 10:58:09 Vi prøver legemidler på barn Utarbeidet av Gabor Hont for AZpekten, oversatt av Gyrild Tøn for AstraZeneca AS (Oktober 2007) Spedbarn føler smerte Bedøvelse av små barn i forbindelse med operasjoner er et relativ nytt fenomen som etablertes først under 1970-tallet. Ikke før da begynte den medisinske vitenskapen innse att selv spedbarn kan føle fysisk smerte på samme måte som eldre. I dag får barna både narkose og lokalbedøvelse, både under og etter kirurgi, men det kreves nøyaktige legemiddelstudier for å bestemme eksakt rett dosering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå