Gå til innhold

Mitt navnedilemma, og pussige bestemødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor vil absolutt ha med et mellomnavn etter min avdøde pappa, uansett hvilket navn som står først, men tro meg det er ikke mange navn som passer sammen med det.

Svigermor har lagt et av navnene for hat etter en opplevelse da hun var unge (ikke noe farlig, men en mann som døde på tur til butikken av hjertesvikt, og ungene i gata ble tilskuere) Nå har hun fått mamma med på laget også.

Blir sprø og vurderer sterkt å la ungen gå navneløs de første ukene slik at de gir deg på kravene, og lar oss bestemme i fred...

1: Odin

2: Nickolay

3: Arild

4: Simon

5: Daniel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville gått for nr 2 jeg. :)

Skrevet

Det er dere og bare dere som bestemmer hva sønnen deres skal hete. Besteforeldre kan komme med forslag, men de har ingenting med å si negative ting om navn dere vurderer.

Vi har valgt begge gangene vi har fått barn å ikke fortelle noen om alternativene vi har hatt som navn og vi har heller ikke bestemt oss for et navn før fødselen, men hatt 3-4 alternativer og sett hvilket som passer best til babyen. Første gang var vi helt enige uten å snakke om det i det hele tatt, andre gangen brukte vi noen dager på å finne ut hvilket av navnene som passet best.

Skrevet

Hallo, som om de har noe de skulle ha sagt i det hele tatt. Dere som foreldre bestemmer, ferdig med det. :)

Skrevet

Tusen akk for komentarene. Ja det er vel kanskje det beste. Anonym nr1, jeg liker også det navnet best :) Men mannen er ikke helt overtalt, han holder ennå en knapp på Odin. Må vel lirke å lure litt. Har ei jente fra før som heter Ronja :)

Hi

Skrevet

Hehe, prøv å si det til de håpefulle bestemødrene, lol :) Joda det er vårt valg, men litt kjipt at de truer med å kalle ungen for lillegutt hvis vi velger det navnet de ikke liker. Begynner å kjenne at jeg gir faen i hva de sier, og bare går vår vei :)

Skulle gjort som de kongelige og ikke røpet navnet før under dåpen, hehe :)

Hi

Skrevet

Jeg hadde gjort nettopp det; gitt en lang f*** i hva de mente om navn. Jeg kaller ungen min det jeg vil, så får de bare holde kjeft og godta det.

Skrevet

Truer de deg hvis du velger feil navn? Ja, da hadde de fått klar beskjed om hvor utgangsdøra befant seg og at de fikk stå der til de begynte å ta til vettet og oppføre seg som folk! Makan!

Skrevet

Gjør nettopp det dere sier heretter... Vi bestemmer, basta :)

Takk folkens :)

Trengte litt boost fra dere til dette

Hi

Skrevet

Jepp, de truer med å ikke kalle gutten ved navn. Og bare kalle han "kjælenavn".. Men de får pent bare venne seg til det navnet vi bestemmer ;)

Hi

Skrevet

Ikkje lurt å diskutere namn ymed slekta, nei. Best å seie det når namnet er bestemt. Syntes det var vanskeleg nok å bli einig med mannen, om ikkje resten av slekta skal bestemme og!

Det er de som foreldre som bestemmer, og sjølv om dei ikkje likar namnet i starten, så venner dei seg til det og snart kunne han ikkje heite noko anna. Den gamle mannen som døydde vert i allefall snart gløymd!

Skrevet

Kjenner jeg blir sint på dine vegne! Har selv også slik mødre som er litt vel engasjert innimellom, men har nå dressert de såpass hardt at de stort sett holder kjeft gudsjelov :) At det går ann? Jeg vet hvordan bestmor jeg ikke skal bli!

Skrevet

Jeg syns alle unntatt Odin var veldig fine!

1. Aller først Nicolay/ Nikolay

2. Daniel

3. Simon

4. Arild

1 567 000. Odin

Skrevet

Ingen av våre foreldre som kom med navneønsker når vår ungen kom til verden og hadde de det, hadde jeg vel ledd av dem.-.- det er vår unge og vi bestemmer så absolutt hva den skal hete..

Av disse 5 hadde jeg gått for Odin uten tvil, men det er meg.. Nikolai med både c, k og y ble litt over the top for min del.

Skrevet

Hehe så bra :) Kan du sende meg oppskrifta på den dresseringa, tror jeg trenger den ;)

Hi

Skrevet

Er så enig med deg.. Tror ikke de skjønner at navnet vil tilslutt kun assosieres med gutten, ikke gamle minner fra 50 år siden..

Hi

Skrevet

Takk for inspillet :) Setter pris på alle meninger (untatt bestemødrenes bastante rare grunner, hehe)

Hi

Skrevet

Min gutt heter Simon, så jeg ville nok valgt det igjen.

Jeg fortalte ingenting til familien før jeg var sikker på hva han skulle hete, og det var nok lurt så jeg i ettertid, det første min bestemor sa var at det var en rampunge som het det da hun var ung voksen, og mamma sa noe lignende hun og. Men da hadde jeg bestemt, og det var ingen vei tilbake.

Med jenta var vi enige om navnet, men jeg sa vi ikke skulle si noe til familien før vi hadde smakt på det noen dager, samboern klarte da å plumpe ut med det under første visitt av besteforeldrene...

Gutten var forresten ca 2 mnd før han fikk navn.

Jenta var 3-4 dager.

Anbefaler deg ikke å ha bestemt navnet FØR barnet kommer, men det er greit med noen alternativ.

Skrevet

Jeg liker Nikolai bra når det staves sånn.

Men det fineste navnet på lista var Daniel! Men syntes Odin passet veldig fint til Ronja!

Skrevet

Har litt problemer med å ikke hisse meg opp jeg da når det blir på det nivået der, så jeg har nok gitt svar på tiltale innimellom. Sikkert ikke veldig voksent, men hva skal man gjøre da? Jeg kan ikke ha det slik at hver gang jeg kommer på ett navn til ett barn eller en hund for den saks skyld (jada, det var en tid de skulle bestemme alt her), eller har lyst på en ny sofa etc, så kommer det to mødre å skal tømme seg for sin mening. Spesielt om de ikke er enige...

Mot svigermor var jeg så stygg en gang at jeg fortalte henne i klartekst hva jeg syntes om hennes sofa fra 1972, både utseende og sitte komfor. Hun ble dødelig fornærmet. La til at jeg synes det er uhøflig å si slik til folk jeg, men at nå var jeg mektig lei av hennes meninger, dessuten hadde jeg vært så grei å sitte pent og pyntelig i den sofaen hennes i 10 år uten å si noe på den, så hun kunne bare passe munnen sin om hun skulle bli fornærmet av det NÅ. NÅ, etter at hun hadde kommentert alle mine møbler, farger i alle rom, alle mine klær, hvor vi bor, hvordan vi bor osv osv i 10 år. Stopp sa det altså for meg når hun begynte på ungen(e), da forsto jeg hun aldri ville gi seg om hun ikke fikk en trøkk 16!

Moren min er det litt værre med fordi vi har gått slik å "knuffa" på hverandre i 30 år. Hun gir sin mening uansett å upassende det er og jeg gjør det samme tilbake (godt oppdratt.... Huff), så vi kommer nok aldri til å gi oss helt, men vi er likevektige da :)

Skrevet

Takk 09.35 og 09.37 :)

Ja vi må se ungen før han får navn, det faller nok på plass da :)

Odin passer veldig godt til Ronja ja, nordiske navn begge to selv om Ronja er et forholdsvis "nytt" navn :)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...