Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #1 Skrevet 30. april 2010 Jeg prøver alt, han nekter å spise grøt. Jeg har prøvd mange forskjellige merker og smaker. Han vil ikke ha brødskiver, har prøvd med masse forskjellig pålegg. han nekter til og med å smake. Jeg har prøvd med yoghurt, men han spiser kun 2-4 skjeer så nekter han igjen. Jeg har kokt havregrøt uten hell. Jeg lager fruktmos uten at det frister. Er noen få skjeer der også. Er det samme med middag, han nekter. Spiser av og til noen skjeer. Jeg lager ofte 2-3 forskjellige middager til han i håp om at han skal spise. Men han blir bare frustrert og grinete. Kveldsmaten sliter vi også med. Før hadde han god matlyst, men så var han syk en ukes tid og han fikk for det meste velling. Etter dette så har vi slitt med å få i han mat. Dette har nå pågått i 4-5 uker og jeg er helt rådvill. Snakket med helsestasjonent, helsesøster mente det kom til å gå seg til av seg selv. men nå er det gått 1 mnd med kun litt mat i løpet av dagen. Han får heller ikke flaske, kun to ganger per dag. Han får 160 ml når han skal ha sin første dupp, drikker som regel rundt 140 av det. Så får han 200 ml når han skal legge seg om kvelden. Burde vi kutte ut flaskene helt? Helsesøster mente at vi burde øke på så han får i seg næring, men jeg er redd for at da vil han hvertfall ikke spise noe hvis han skal få mme hele dagen. Jeg ser på han at han er sulten, men alikavel nekter han å spise.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #2 Skrevet 30. april 2010 Ungen må jo få i seg mat!! Selvsagt må du øke på med MME - han trenger både energien og væsken! Det vil ikke ta mange dagene med MME før du kan begynne å gjeninnføre annen mat. Du kan i allefall IKKE ta fra han flasken - det er jo som å sultestreike sin egen unge!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #3 Skrevet 30. april 2010 Vi har prøvd dette, og det fungerte veldig dårlig. Han hadde konstant diare, sov urolig om nettene og han hadde tydlig vondt i magen. Får vi ikke i han mat i det hele tatt så får han en flaske ekstra, det fikk han i dag. Men jeg vil ikke at vi bare skal gi han en flaske for det blir lettere, det er ikke bra for han i lengden. jeg vil finne ut hvorfor han nekter mat? Kan det være noe som er galt siden han ikke spiser? HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #4 Skrevet 30. april 2010 kan jo hende han har vondt i halsen, og det derfor er vanskelig/vondt å spise mat. Prøv å ikke styr så mye rundt han, men heller la han komme å se/be om mat når dere spiser. Han vil vel ikke være alene i stua ? Du trenger jo ikke å sette han til bordet engang, han vil komme om han er sulten eller interessert.
Anne:-D Skrevet 30. april 2010 #5 Skrevet 30. april 2010 Har dere prøvd å la han spise sammen med andre barn? Jenta mi var ikke interessert i brød, grøt, frukt eller middag før hun var over 9 mnd (hun spiste bittelitt hver dag, men ellers ville hun bare ha pupp) Hun spiste mye mer når vi hadde besøk av andre barn som hun kunne spise sammen med og etter hvert begynte hun å spise masse uansett om det var andre barn der eller ikke. Jeg passer en gutt noen dager i uka. Han spiser helt greit hjemme, men han spiser mye mer når han er her og spiser sammen med datteren min. Noen barn liker bedre å spise selv enn å bli matet. Har du prøvd å kutte opp små biter med banan, mango, brød eller lignende å legge det på en tallerken foran han slik at han kan bestemme selv når og om han vil putte det i munnen? Håper det ordner seg for dere, det må være vanskelig å se på at han har mistet matlysten.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #6 Skrevet 30. april 2010 Ja vi har prøvd det også. Lar han sitte selv og deler opp brødskiven, har også prøvd å la han få holde på med grøten og yoghurten alene, men da leker han og griser bare med maten, ingenting går i munnen. Han har en eldre søster som er 7 som han spiser sammen med, av og til får hun til og mate han mer enn det vi får til. Med frukt så tygger han litt på det og spytter alt ut igjen. Han får fruktmåltid 2-3 ganger om dagen. Jeg lager også fruktmos selv som han får, men ikke det en gang vil han ha. Tidligere har han elsket mat, han var en skikkelig matmons, Så dette er hjerteskjærende. Jeg bestiller time til legen. Snakket med helsestasjonen igjen i dag og de sa bare at vi måtte bare fortsette å tilby han mat. HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #7 Skrevet 30. april 2010 Sånn var gutten min fra han var 8-12 mnd også. Han begynte med matnekt når jeg innførte 8 mnd grøt. Etter noen uker gikk jeg tilbake til 6 mnd grøt, og da begynte han å spise litt igjen, men langt i fra full porsjon. Middag var også så som så med, det måtte såfall være 6 mnd glass eller ekstra moset 8 mnd glass, men svært lite, stort sett 4-5 skjeer, en sjelden gang et halvt glass. Brødskive var bare å glemme, det kom i retur. Jeg begynte å fokusere litt på positive matopplevelser, og begynte å l han smake litt "usunn" mat. Lefser, kake, pølser osv. Og det gikk ned, og for hver gang han fikk noe godt var han mer villig til å spise vanlig mat etterpå. F eks når han fikk smake lefse med smør og kanel, begynte han så smått å spise brødskive. Mange er nok uenige med meg her, men jeg rådførte meg med helsesøster og hun var langt på vei enig med meg. Det var aldri snakk om å la søtsaker erstatte vanlig mat, det var mer for å vise han at det som skal inn munnen faktisk kan være godt også. Var også til ekstrakontroller på helsestasjon, og han holdt vekta til tross for dårlig matinntak. Fikk også høre at det ikke var grunn til bekymring. Og det jeg bekymret meg i grunn lite over det. De siste ukene før han ble ett år ble han mer eller mindre fullammet igjen. Dagen etter ettårsdagen, snudde det tvert, og han har siden spist godt, og spist så og si alt. Og til tross for det er vekta den samme, men han er jo mer aktiv da selvsagt. Men han får i det minste i seg mer næringsstoffer.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #8 Skrevet 30. april 2010 Og en grøt som falt bedre i smak enn kjøpegrøt her, var havregrynsgrøt med kanel og smør på. Det kan jo være verdt å prøve.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #9 Skrevet 30. april 2010 Hadde det samme problemet her med lillejenta, men så hadde jeg en tendens til og gi henne kavring eller kjeks og rosiner og sånt for og tygge på så hun ville ikke ha mat, Ikke mas for mye med dette mat greiene, får han spise selv? det kan også hjelpe på, smørd brødskive og gi han den hel og la han sitte for seg selv, med mindre han begynner og grise, da tar du maten vekk fra han. her får jentungen også melk, men om hu gir mme så metter det meer enn fks vanlig kumelk, prøv alt slags mulig pålegg, for jentungen her falt ost,skinke,italiensk salat,skinkeost og banos i smak, hver dag kjøpte jeg nye pålegger for at jeg skulle finne noe hun likte.. Og viktig og ha faste rutiner, at du serverer mat fks hver 3 timer..
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #10 Skrevet 30. april 2010 tenker på og dele brødskiven i to og legge oppi hverandre og la han spise selv... om han liker og se tv så sett han forann tv med skive i hånda, jentungen her ble okkupert av tv og plutselig satt og spiste samtidig.. Jeg synes vertfall det er koseligt og sitte og spise middag fks forann tven... Ikke at jentungen spiser nå lengre forann tven...
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 Hei har prøvd å la han spise selv, men har da delt opp i biter. Kanskje jeg skal prøve å brette skiven og la han sitte på gulvet denne gangen. Han har ingen interesse over tven. Og han har en søster på 7 som sitter å ser barnetv nå og han har ikke gløttet på tven en eneste gang. Men da prøver jeg med en skive og bretter den nå. Han har jo enda ikke spist i dag. Skal også på storhandel i dag og skal prøve å handle inn litt annet pålegg enn det vi har å la han prøve. Takk for svar. HI
It's all about me Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Du skriver dette startet etter at han var syk, hvordan syk var han? For det du skriver er akkurat som å lese om gutten min sin start på cøliakien. Han spiste bra, men ble så syk med oppkast og etter det var det gikk matlysten raskt ned til han ikke spiste noe som helst bare drakk. De føler jo en generell uvellhet og kvalme da, så er ikke så rart. Matlysten var litt svekket før han ble syk også, men ikke så vi reagerte på det før i ettertid. Så be legen ta en blodprøve for å sjkke, eller kjøp en hjemmetest på apoteket.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Ikke stress med at han skal spise. Tilby mat, men ikke press slik at han skal spise. La han spise maten selv, uansett hvor mye gris det kan bli. En potet i hånden har falt i smak her når ungene ikke ville spise, hun ene ville gjerne ha kjelen med kokte kalde grønnsaker og spise til barnetv. Så jeg kokte veldig masse grønnsaker, for om det var det eneste hun spiste den dagen var det greit bare hun fikk i seg noe. Hun ene barnet mitt spiste ikke i det hele tatt som liten, prøvde det meste men da jeg gav opp endret det seg. Når jeg tok med meg maten min ut på hverandaen for å spise i solskinnet, da kom hun og ville ha av min mat. Hun ville også sitte der og spise selv. Så har spist mat på de fleste steder i hagen for å si det slik, for hun ville spise samme sted mange dager på rad. Vi hadde masse svaner og ender like ved oss, så vi kjøpte brød for å mate. på vei fra butikken og dit som svanene holdt til var det en liten mus som spiste av brødet. Hun måtte vist sjekke at maten til svanene var spiselig. Selv om det bare var tørt brød, så spise hun masse. Når vi gav svanene på hytta gammelt brød, så spiste hun der også. min mor gav seg ende over siden hun ikke spiste når vi hadde feskt brød og med pålegg, men det gamle tørre brødet vi skulle gi til fuglene det spiste hun. Så det ble veldig mange turer for å gi fuglene mat når vi var på hytta kan man si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå