Gå til innhold

Hm, ett spm (pcos)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok blodprøver for noen sykluser tilbake som viste unormale hormonmengder - og siden jeg hadde litt pcos-lignende eggstokker så lurte gyn på om jeg hadde pco. Siden jeg ikke hadde noen andre symptomer på pcos, ville hun at vi skulle ta en blodprøve runde til for å dobbeltsjekke og heller sette diagnose da.

De siste blodprøvene mine var innenfor normalområdet, og jeg hadde hatt eggløsning av meg selv. Så gyn ble usikker, og setter ikke pco som diagnose nå. Men mitt i min egen jubel over egen eggløsning og normale prøver så glemte jeg jo å spørre om dette er normalt? Jeg har tatt Bidro kapsler i den syklus jeg fikk normale verdier, og eg er overbevist om at det var pga de pillene jeg fikk EL. Jeg sa dette til gyn, men som lege så kunne hun ikke støtte naturmedisiner som hun sa - for det visste hun lite om, men det kunne være at dethadde bidratt. Men det kunne hun ikke legge til grunn som en årsak til de normale prøvene.

Er både glad og litt undrende. Lurer jo fortsatt på om jeg har pco, samtidig som jeg er glad for at kroppen klarer å stabiliserer seg såpass lett med medisiner... :-)

Noen med erfaringer på dette området?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har verken tatt hormonprøver eller sjekket eggstokkene i senere tid, men har ikke hatt eggløsninger siden jeg sluttet på pillene (18 mndr. siden)!! Helt til jeg begynte på bidronninggele!!!! :D

Før jeg begynte på bidronninggeleen, hadde jeg uregelmessige sykluser i hytt og dynevær. 37-63 dager. Ikke skikkelige menstruajsoner og alt var bare krøll. Men..nå har jeg hatt pms from hell, ømme pupper som føles ut som om de skal ramle av (tydelig lutealfasesymptom for meg!), og for ikke å snakke om blødningene. Helledussan..akkurat sånn som jeg husket de! *grøss*

Mistenker vel litt lett pco(s) her også, uten at jeg har villet gjøre noe mer med det til nå. Jeg ønsker ikke å proppe kroppen full i kunstige hormoner, hvis jeg kan unngå det. (bryr meg flekken om hva andre gjør, altså.) Har jo noen typiske tegn. Egentlig ganske hårete til dame å være (tror jeg da..dette kan jo bare være litt forvridd selvbilde og), all vekta henger på magen omtrent, ustabile, lange sykluser uten eggløsning, mellom blødninger o.s.v. kviseproblemer innimellom..

Meeen! ingenting av dette er jo noe garanti for pco(s). Så jeg forholder meg nøytral på det punktet, enn så lenge. Har vi ikke kommet noen vei innen høsten, så er det utredning for meg. Føler vel selv at det er mest p-piller og dårlig kosthold/søvn som har slengt meg utpå hormonubalansen. Og stress! Sleit mye med angst en periode her, så..ble en del stress på meg.

..vel. Nå hadde ikke jeg så mye mere erfaring med dette enn deg da. Hehe. Men morro å se at bidronninggeleen kan gjøre så stor forskjell hos noen :) Neste syklus skal jeg prøve uten, så får vi se hva som skjer. Er det rett på tur igjen, så er det nok bare utredning next!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...