Gå til innhold

Noen som har heltre benkeplate i eik på kjøkken? Trenger råd..

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått nytt kjøkken med en kjempefin eikebenkeplate. Siden den tilsynelatende ikke tåler så mye er jeg nesten redd for å bruke den.. Foreløpig er den godt oljet, men ubrukt, så jeg har ingen erfaringer med det enda, men leser i bruksanvisningen at apparater som avgir varme ikke må stå direkte på platen. Hva gjør man da med kaffetrakter, kaffemaskin, vannkoker osv.?

Noen som har erfaring med dette? Fryktelig upraktisk hvis vi ikke engang kan la kaffemaskin stå fremme...

Fortsetter under...

Du kan sette kaffetrakter, vannkoker, kaffekoppen din etc på benkeplaten. Det eneste du ikke kan sette direkte på treverket er varme gryter/panner. Alt annet tåler den.

Det eneste du bør gjøre hvis platen er helt ny - og nyoljet nå, er å olje den ca 1 gang pr halvår. Puss over med fint sandpapir om treverket reiser seg. La platen mettes godt med olje -spesielt rundt våtsonene (vasken) og tørk av.

Platen kommer til å holde seg kjempefin med litt stell :-)

Du må ikke være redd for å bruke den.

Vi har også eikebenkeplate, og vi er kjempefornøyd med den.

Det har hendt at vi har fått svarte merker på den, som ikke går vekk før vi pusser og oljer igjen. Da er det gjerne jern/aluminium som har stått litt bløtt rett på benkeplata. Noen typer brusbokser avgir også sorte flekker. Hårklype har også avlagt merker.

Det viktigste er å tørke av vannet på benken. Særlig rundt vasken bør man være påpasselig så ikke plata sprekker.

Det er ihvertfall mine erfaringer. Og som du fikk råd om, olje et par ganger i året.

Den tåler masse, vi har virkelig brukt den over flere år og det kan man ikke se. Slike apparater som du refererer til gir ikke varme mot plata, men som andre sier; prøv å unngå å sette stekpanna rett på plata, kan gi merker i treet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...