Gå til innhold

pass, hva er bevis nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal søke om pass til tulla mi snart må jo selvsagt ha med fødselsattest, men hva må jeg ha med som "bevis" på at jeg har foreldreansvar alene?

vil det holde med papirer fra nav som viser aleneforeldrestønader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha med et dokument fra folkeregisteret om at du foreldreansvar alene. Holder ikke med papirer fra nav, for det får jo alle aleneforsørgere uansett om de har foreldreansvar alene eller deler med far.

Skrevet

jeg tok med meg fødselsattesten og sa: det står bare mitt navn der, hadde barnefaren hatt foreldreansvar, hadde hans navn også vært ført opp.. ok! sa hun.... så fikk vi pass :)

Skrevet

Nå pleier vel fars navn å stå på fødselsattesten, selv om han ikke nødvendigvis har foreldreansvar. Vi må vel nesten anta at det er saken i HI's tilfelle.

Til HI:

Du trenger ikke ha noen dokumentasjon på at du har foreldreansvaret alene. Politiet er koblet opp mot folkeregisteret, og finner ut av dette på egen hånd.

Tidligere var det sånn at en måtte ha bekreftelse med, men det ble endring i dette pga at bevisbyrden ikke skulle ligge på mor (evt. far).

Hvis du absolutt VIL ha bevis med, er det altså fra folkeregisteret du skaffer dette. Men det er altså ikke nødvendig!

Skrevet

Du må ha med fødselsattest og et dokument som viser at du har foreldreansvaret alene.

Et papir dere begge har skrevet under på,og det er krysset av for foreldreansvaret alene.

Skrevet

Takk for svar :) siden alle sier forskjellig her så ringte jeg like godt og spurte jeg, alt jeg trenger er fødselsatesten til tulla.

I mitt tilfelle står faktisk ikke bf på fødselsattesten siden han ikke ville skrive under. og har heller ingen papirer som vi har skrevet under på sammen siden han ikke ville ( tafatt type ) men men mindre mas om slike ting for meg da :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...