Gå til innhold

skuffet etter første svangerskapskontroll..skal det være sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er i uke 14 nå..fikk fylt ut dette helsekortet..og tatt blodprøver..det var liksom alt..

forventet at hun skulle sjekke livmor størrelsen og evt høre hjertelyd..

jeg som forventet for mye??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man hører ingen lyd så tidlig. Og livmorstørrelsen: vil du så gjerne ha en finger i rumpa? For på et så tidlig stadium gjøres det analt. Vær glad til, du.

Skrevet

japp..

de sjekka ikke sånt på meg heller.

hjertelyden høres som regel ikke så tildig å man blir bare bekymra viss di prøver å leite å ikke finner den.. uansett om mamn har fått beskjed om at man mest sannsynligvis ikke kommer til å høre den ..

gled deg til neste kontroll

Skrevet

Det er nok bare det som skjer på første kontroll. Om 4-4 uker skal du jo på UL. Gled deg til det :) fra uke 24 er det vanlig at man går til JM..

Skrevet

1856:

analt?? hva for en lege har du vært til????

sjekker for pokker ikke livmorstr. analt!!!

har vært hos gyn tidligere i graviditeten..hun sjekket den hvertfall vaginalt!!!

må være en rumpefiksert lege du har..

Skrevet

hahahahahaaaaaaaaaa analt du liksom :D pervolege du har da?

Skrevet

Joda, det går an å høre lyd så tidlig og tidligere. Jeg fikk høre hjertelyden da jeg var 13 fullgåtte uker. Men symfysemålet var det ikke noe poeng å måle på et så tidlig stadium. Det skjedde ikke før rundt uke 18 hos meg.

Vet om andre som har fått beskjed om hjertelyd allerede mellom 8-10. men hos mange finner de ikke hjertelyden med en gang, men det er sjelden grunn til bekymring.

Men du får nok alltids høre det på et senere tidspunkt, hvis ikke kan du spørre.

Skrevet

Det er tydeligvis veldig forskjell fra sted til sted. Jeg gikk bare til kontroll hos jordmor. Der var agendaen alltid det den samme (også første gangen): Litt småprat, blodtrykk, veiing, blod% og test av urinprøven. Min jordmor hadde ultralydapparat så hver gang var det opp på benken for å sjekke fosteret; så at hjertet slo (noterte ned pulsen hver gang), sjekket leiet og at det var OK med fostervann.

Jeg hørte faktisk aldri hjertelyden, men så hjerteslagene hver gang.

Skrevet

Det kan du spørre lege eller jordmor om, for det er ikke uvanlig. Veggen mellom tarm og skjede/livmor er faktisk kjempetynn, og i noen vinkler foretrekker de å kjenne etter analt for å kjenne bedre.

Skrevet

Hører ingen lyd så tidlig? Dummeste jeg har hørt! Jeg har hørt det så tidlig i BEGGE mine svangerskap.

Skrevet

Jeg fikk høre hjertelyd når jeg var 11 uker jeg :o

Skrevet

Ingen har noen gang sjekket livmorstørrelsen min vaginalt eller analt, de bare kjenner på den på utsiden av magen!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jordmor sa til meg at de ikke pleide å sjekke lyden sp tidlig fordi det var såpass usannsynlig at de skulle høre noe. Og at det heller ikke var noen indikator på verken godt eller vondt om man hørte det eller ikke.

Kvinner, glem nå ikke av kontrollene ikke er noe de gjør for vår underholdning. De skal utelukke at noe er galt. Om man ikke hører hj.lyd ved 28 uker, er det åpenbart en indikator på at noe er galt. derfor må den sjekkes. Men om man ikke hører det ved 14 uker, er de like kloke som de var før de lytta. Ikke mye vits i å lytte da, vel?

Gjest Antarctica
Skrevet

PS: legen min, en ung mann, kjente etter på livmorstørrelsen. Da jeg spurte: hva var det godt for? Vet du hvor langt jeg er kommet på bakgrunn av dette, da? så svarte han bare: Jeg er ikke så rutinert på dette, så jeg kan ikke si om den var stor eller liten jeg. Men jeg kan kjenne at du HAR EN livmor!

Skrevet

De sjekker ikke livmorstr lengre, nå for tiden rører de minst mulig "oppi der", hvis de ikke må. Hjertelyd er mer vanlig at de sjekker.

Skrevet

De gjorde vaginalt da jeg skulle ha førstemann, for ti år siden. Men ikke da nr to var på vei for tre år siden.

Skrevet

Ja, du har nok hatt helt feil forventninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...