Gå til innhold

Ang. ansiennitet i staten. Noen som har peil som gidder se hit litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i staten, har 3årig høgskoleutd. og arbeidet 2 år i kommunal sektor før min nåværende jobb. Har arb noen år i priv. før denne tid. Det er noe jeg ikke skjønner mtp ansiennitetsutregningen. I den utlyste stillingsannonsen var det satt lønn fra lr. 22, ltr. 43- 47. Da jeg fikk tilbud om jobben fikk jeg tibud om ltr.42. Sa da at jeg i allefall skulle ha det som var forsepeilet i stillingsannonsen og fikk dermed ltr. 43.

I og med jeg har noen års ansiennitet sendte en mail til lønnskontoret for å høre om jeg hadde fått feil ltr. da nederste ltr. var 43.

Jeg fikk følgende svar: Jeg hadde fått beregnet ansiennitet fra 18.12.01. Etter lokal lønnspolitisk plan skulle min yrkesgruppe plasseres i lr. 22, alt. 1 eller 2, med minimun ltr. 42 som innslagspunkt. Da jeg ikke fylte kravene for ltr. 42 som var min 9 års ansiennitet fikk jeg i tillegg til faktisk ansiennitet en fiktiv ansiennitet på to år som gav meg ltr. 43 (Her skurrer det - stilingen var utlyst med min ltr. 43). Leder kunne alternativt direkteplassere meg.

Synes lønna er helt grei, det er ikke noe med det. Men jeg skjønner ikke. Om jeg var feks 22 år, nyutdannet uten arbeidserfaring ville jeg hatt langt mindre ansiennitet, men ville fremdeles ha samme lønsstrinn? Får det bare ikke til å stemme. Særlig mine to år i kommunen burde gitt uttelling da denne praksisen har vært svært så relevant for hvordan jeg utfører arb. der jeg er nå.

Noen som har peiling på dette og kan forklare meg? Er det virkelig slik at en nyutd. og meg med yrkespraksis kan settes i samme ltr, eller skulle jeg etter sigende hatt et til to trinn mer???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du hadde vært 22 år og nyutdannet så hadde du vel neppe fått jobben i det hele tatt?

Skrevet

Var det dette jeg spurte om? Og hva har det med saken å gjøre?? Spurte om noen som hadde peil kunne svare, så vet du ikke så trenger du ikke skrive noe...

Skrevet

Kommer vel helt an på hva slags type stiling det e rdu søker. Det du sier om lønnsansiennitet, er jo laveste nivå. Men du kan jo søke hvilke stilligner du selv ølnsker, og fremme lønnskrav. Mn kan i allefall ikke tilby mindre enn det som er utlyst. Jeg hadde takket nei til stillingen om jeg ikke fikk den lnnen jeg mente jeg burde ha i forhold tl øvrige søkere og tidligere arbeidsarfaring av betydning for den jobben jeg søkte på. Det er et forhandlingsspørsmål før man har takket ja.

Skrevet

Nå takket jeg ja for flere mnd siden. Var vel egentlig sjeleglad for å gå så mye opp som jeg gjorde selv med det ltr. jeg fikk.. Det er ikke det at jeg er misførnøyd, men jeg skjønner ikke logikken i det..

Skrevet

Synes du har fått en helt grei forklaring på lønnsplasseringen jeg. Du hadde ikke nok fatisk ansiennitet og har dermed fått fiktiv ansiennitet..

I staten kan 2 med ulik utdanning og ulik ansiennitet he helt lik lønn.

Du har fått uttelling for din ansiennitet, og du har i tillegg fått fiktiv ansiennitet for å komme opp på det lønnstrinnet som var lovet i annonsen.

I staten kan man forhandle på alternativene og ikke lønnsrammen. dermed kan de med ulik ansiennitet ha lik lønn - for de de har andre forhandlingkort enn kun ansienniteten. Jeg forhandlet meg opp 6 alternativer fordi jeg hadde en spesiell kompetanse som arbeidsgiver var ute etter. Jeg endte da på høyere lønn enn de som hadde lengre ansiennitet enn meg. Så ja, en nyutdannet og en med prakis kan havne på samme lønnstrinn.

Skrevet

Takk for svar! Joda det er klart som du sier, men det er ikke helt dette jeg mener. Jeg tenker i fht at man har samme utdanning i bunn - en har praksis en annen har ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...