Gå til innhold

Atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror barnet mitt har det.

Hva skal jeg gjøre for å behandle og forebygge?

Skal jeg ta kontakt med fastlege eller helsestasjon?

Hun er 9 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hydrokortison 1 % hjelper her, min fikk det da hun var 7 mnd. Ta kontakt med fastlege :)

Skrevet

Den røde apobase kremen fra apoteket er SUPER mot mine barns atopiske eksem

Aderma kremen er også ok. Prøv minst mulig kortison!

Skrevet

Ville dratt til en lege for å sjekke om det er det aller først.

Her har minsten atopisk eksem, reagerer på noen matvarer som han må holde seg helt unna (egg, sitrus-frukter).

Vi smører med A-derma morgen og kveld, bader ham i oljebad og når han har store utbrudd må vi bruke reseptbelagt kortisonkrem. Ville som sagt dratt til legen, der kan de se på eksemet, evt ta allergitester og komme med gode råd.

Skrevet

Magiskrem funket på meg.

Skrevet

For all del, ikke bruk kortison hvis du kan unngå det! Det ødelegger huden samtidig som det tar eksem, og på lang sikt blir det bare verre.

Fete kremer som a-derma er det mange som får hjelp av. Ikke bruk noe særlig såpe, heller litt olje i badevannet, og ikke bad / dusj oftere enn nødvendig. Vi har brukt en krem med propolis og aloe vera som fungerer strålende når det bryter ut, ellers kun vanlig fuktighetskrem.

Barn med atopisk eksem er ofte (ikke alltid) allergiske mot citrusfrukter. Hvis dette er tilfelle hos barnet ditt så sjekk innholdsfortegnelse på mat og drikke, og ikke gi ting med E-330 og E-331 i, det er det samme som sitronsyre...

Det er i utgangspunktet ikke noe å løpe til lege eller helsestasjon med, ta det opp med dem neste gang du er på kontroll, de kan ikke gjøre noe annet enn å gi dem samme tips som du har fått i svarene her:)

Skrevet

Ta kontakt med legen og få en henvisning til en hudlege som er flink på dette.

Vi har prøvd rimelig mye, og etter flere år har vi funnet ut hva som hjelper for vårt barn. Her er det den sterkeste kortisonkremen man får, men bruker minimalt av den siden den hjelper så mye som den gjør. Vi vet akkurat når vi skal bruke den, slik at sårene ikke kommer. Også har vi fått en hudkrem som hjelper å forebygge. Ahava den grønne. Den kjøper farmor i Israel for oss (gir henne en grunn til å dra på ferie) men vet den kan kjøper på strawberry eller noe slikt.

Noen av rådene vi har fått:

-Vaske tøy med Neutral og ikke bruke skyllemiddel, selv ikke neutral sin. Tørketrommel til tøyet, for å gjøre det mykere. Merker stor forskjell siden tørketrommelen vår har havarert, og eksemen har blusset opp igjen og hun klager på tøyet som gjør vondt. Jeg syns ikke tøyet er stivt, men hun merker det. Nå er jenta mi 7år så hun klarer å siifra og forklare.

- Ikke gi sitrusfrukter, også syrlig frukt som eple og andre ting som kan være litt sure. Ikke gi det på en ukes tid, også gi masse når den uken er ferdig, blir hun værre da så ser man om det er noe hun reagerer på.

- Bruke parfymefrie såper og shampoo. Vi bruker Lano og en annen vanlig shampoo, dette er mye prøving frem og tilbake. Dette er de hun ikke svir av og de som ikke forværrer eksemen. Vi har prøvd Dr.Greve pharma og hun reagerte på den, så vi holder oss til det vi har. Alle bruker det samme her i huset, gidder ikke å ha noe for hun og noe for andre.

- Vi har kuttet ut all mat med E-stoffer i maten, for legen sa at noen kunne reagere på dette. Det gjorde hun ikke, men det gav meg en skikkelig a-ha opplevelse den mnd vi holdt på. Så mye som inneholder e-stoffer, selv mat man ikke skulle tro inneholdt det. så vi har nok endret kostholdet vårt endel etter det. Vi bruker ting med skikkelig sukker og fett enn alt det kunstige, så om det har en virkning eller ei vet jeg ikke helt.

- Melkeallergi, gluten osv har vi sjekket ut, ingen utslag der heller.

- Bruk olje i vannet, men bruk vegitabilsk olje. Mange barneoljer har ikke det, og det tetter porene i huden slik at den ikke puster. Jeg bruker bare vanlig solsikkeolje, den lukter ikke.

- kruskakli bad, tror jeg det er kan hjelpe. min datter syns ikke noe om dette, men det ble prøvd ut for første gang da hun var nesten 6 år, så hun protosterte vil og heftig siden vannet ser litt skittent ut.

- Ikke bade for mye. Vi tar heller en dusj og smører etterpå, og dusjer to ganger i uka.

- Når hun begynner å klø får hun en zyrtek før hun legger seg og blir smørt før hun hopper i seng. Denne gjør at hun ikke klør like mye, og hun får sovnet. Probemet er at hun klør så mye når hun skal legge seg at hun ikke får sove. Vi har fått resept på en flytende allergi medisin som vistnok har god virning, men vi og hun syns zyrteck virker best. Legen er ikke enig i vårt valg, men hudlegen sier vi skal bruke det vi mener virker best.

- Ha det kaldt på soverommet slik at det ikke blir klamt og varmt under dyna. Jenta mi bruker ikke pysj etter eget ønske, siden hun sier det blir klamt.

Bytt senge tøy ofte, og ha sengetøy som er bløtt og godt. Mi vil bare ha flanell, jeg ville tro det blir varmt på sommeren men hun syns det er best. Vi har strechlaken, noen av de som er litt grove er ikke noe gode, men de som er helt slette er vist gode.

- Tøy burde være av bomull. syntetiske kan tørke ut huden og gjøre at det klør, selv de med mest bomull og litt annet. Tøyet burde også være vidt, ikke tettsittende.

Ull skal man vist ikke bruke. Jenta mi har begynt å like ullundertøy, men ikke alt. Hun har slitt ut endel sett i vinter, for hun vil ikke ha på seg annet. Jeg er glad hun nå er så stor at hun kan siifra og vet hva hun kan og kan ikke ha. tidligere hadde hun bare bomullstrøye og strømpebukse mot huden, vanlig tøy før ulltøy osv når hun skulle være ute på vinteren. min mor striker og strikker, og hun har funnet ett garn som ikke er veldig tynt men heller ikke tykt, slik at det ikke blir så klumpete. Fleectøy er syntetisk, så det kan vi ikke bruke. Ser hun fleec så begynner hun å klø.

Det er hva jeg kom på nå, det er bare å begynne å finne ut hva som hjelper for ditt barn. Gå på apoteket og spør om de har prøver å kremer og oljer. Jeg er glad for at jeg svir på hendene av skremer som inneholder perfyme og andre ting. så jeg har vært prøvekanin før jeg har prøvd på min datter, og jeg har reagert på ganske mange som apoteket har som skal være perfymefrie og bra for de med atopisk eksem. Ahava kremen luker veldig, så den har nok endel perfyme men ikke svir den og den hjelper, og det var en tilfeldighet at den ble prøvd ut. Vi har også den brune for sensitiv hud, den er jeg ikke like fornøyd med. Den lukter veldig perfyme, og jenta mi syns ikke den lukter godt. (men den fungerer sikkert den også, jeg gidder ikke å krangle når jeg skal smøre)

Bodyshop sin bodybutter har vi hatt postiv erfaring med også, den har blitt brukt som kuldekrem på vinteren også. Den med kakao syns jeg er den beste, jenta mi vil helst ha den med jordbær for den lukter så godt, men den virker ikke like godt.

vi har prøvd ut Elidel, den må man ha resept på og koster masse. Det er ingen kortisonkrem eller hydrokortison. Den skal vist ikke ha noe skummelt i seg. Den har virket bra, men vi har måtte smøre ofte og mye med den. så når den store tuben koster mer enn 1000kr og den ikke blir dekt av noe, så blir det vel dyrt. Så vi bruker kortisonkrem, og siden vi bruker så lite som vi nå gjør så syns jeg det er helt greit. hun har minimalt med eksem, og iforhold til hvordan hun har vært så har hun ingenting. armene var som ett eneste stor kjøttsår, det samme var beina. Nå har hun litt på håndleddet og i arm når hun er på sitt værste, og da er det tørr og hard hud, ikke sår. Så vi ahr funnet det som hjelper for hun.

Skrevet

Jeg ville prøvd eksemkremen fra norvis. Helt naturlig krem!

Den har tatt eksemet hos alle jeg vet som har prøvd den...

selges på www.norvis.no.

Skrevet

hei, jeg har selv atopisk eksem. prøv så langt det er mulig og ikke bruk kortison ennå ho er jo så lita.

vask klær i uparfymerte vaskemidler,

jeg er hudpleier og har testet en del babyprodukter for ph verdi, og den er sjokkerende høy, det er som og be om eksem.

men jeg fikk anbefalt nu skin sine produkter og de hjelper veldig på min hud hvertfall. det er ikke dyrt og ph-verdien er som den skal være.

vil du vite mer om disse produktene send meg en meld i innboks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...