Gå til innhold

Er der lov i Norge og ta bil lappen kunn på utomatgir??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det ann fremdeles? Jeg har ingen handikap eller noe slikt. Men har lyst til og ta lappen kunn på automatgir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få lappen må du kunne å kjøre bil.......uansett gir...

Skrevet

Som jeg har skjønt det:

Kjører du opp med automat gir på bilen så får du kun lov til å kjøre automat.

Kjører du oppe med manuell gir så kan du kjøre begge deler.

Var nå dette min mor sa..

Om dette er casen, så anbefaler jeg deg da å kjøre opp med manuell..

Skrevet

Hvorfor har du LYST til det??? Må jo være utrolig kjedelig å kun kunne kjøre automat. Tenk om noe skulle skje så du måtte låne en bil med manuell-gir??

Syns det er litt teit jeg. Har kjørt opp med manuell selv, og bilene jeg har hatt har vært manuell. Nå kjører jeg automat, men ville aldri KUN ha hatt den muligheten.

Skrevet

Ja, men da har man et begrenset førerkort. Det er ikke så vanskelig å lære seg å gire heller tross alt. Man trenger litt øvelse og trening så girer man til slutt helt automatisk.

Skrevet

Ja det stemmer. Eg har lappen kun på automat. Da eg skulle ta lappen var det 9 måneder (!!!!!!!!!!!!) ventetid på kjøretimer. Det var 1 kjøreskole som hadde en ledig bil med automat, og eg ville ha lappen før eg skulle inn i militæret. Foreldrene mine hadde bilder med automat, så da ble det lappen på meg :)

Da, for nesten 10 år siden var reglene slik at man kunne ta 2 kjøretimer med manuell og ny oppkjøring så fikk man med manuell også. Planen var at eg skulle ta ny oppkjøring, men det har aldri skjedd...

Med automatlappen kan man ikke kjøre biler med manuell, så eg vil anbefale at du har oppkjøring med maunell og evnt. kjøper bil med automat.

Skrevet

Du må uansett kjøre med manuell gira bil på kjøreskolen, og når du først har lært deg det ser jeg virkelig ikke poenget med å kjøre opp på automat. Du kan få god bruk for førerkortet ditt senere i livet, ved å kunne kjøre begge typer bil. Du kan jo selv velge å ha en automatgira bil når du får lappen, men det er dumt å ha førerkort kun på dette!

Skrevet

Jeg har oppkjøring i neste uke, og skal ta kun på automat!

Tror jeg hadde strøket på oppkjøring pga giren.

Jeg har et så anspent forhold til kløtsj og gir.

Når jeg hører på motoren at det må gires, så grøsser det gjennom kroppen min, og jeg blir i dårlig humør!

Og hvis det er det som avgjør om jeg står på oppkjøringen eller ikke, så jah, da velger jeg lett automat! Og så hvis mitt forhold til gir og kløtsj endrer seg senere, så er det jo bare å byttelåne bil med noen, øve litt på giringen og bestille seg en ny oppkjøring!

Jeg vil bli ferdig med lappen før babyen kommer, og tiden begynner å renne ut, så, jeg har ikke tid til å knote med mitt forhold til kløtsj+gir.

Hilsen hormonene mine :

Nå kommer sikkert noen lynende intelligente mennesker her inne til å kommentere meg som sjåfør, hvor lite intelligent jeg må være, ville ikke truffet meg i trafikken, osv.. Men, spar deg da!

Skal jeg mobbe deg for at du er tjukk pga stoffskifte problemer? For du bruker briller for du er nærsynt?

Same shit!

:-P

Skrevet

Hvor lang tid har du brukt på og ta lappen, siden du nå bare har oppkjøringen igjen???

Har du hatt vsnnlig bil på kjøreskolen eller har du også kjørt med automatgir der?

HI

Skrevet

De som skal kjøre opp med automatgir kjører selvfølgelig samme bil gjennom opplæringen som på oppkjøringa (som alle andre). Det er imidlertid et fåtall kjøreskoler som tilbyr opplæring (har bil) med automatgir nettopp pga at begrensningen det gir i førerkortet gjør at de færreste velger dette uavhengig av hvilken bil de har tenkt å kjøre når førerkortet er i boks.

Det er imidlertid ingen begrensninger på hvem som kan kjøre opp med automatgir, så lenge de finner en trafikkskole som tilbyr dette.

Skrevet

Jeg har brukt FORFERDELIG lang tid på å komme dit jeg er nå.. Jeg har kjørt manuell bil hele tiden, knotet og knotet med den dumme giren, ikke følt meg klar for oppkjøring for jeg ikke har klart å slappe av med giren.

Hadde jeg visst om muligheten med automat, hadde kjørelæreren min sagt at det var et alternativ, så hadde jeg vært ferdig i fjor en gang. I hvertfall for LENGE siden!

Jeg fikk en bil med automat, så jeg er blitt vant til å kjøre den! Kjørelæreren sa det var som to forskjellige personer som kjørte! Han anbefalte meg å fortsette med automat!

Han kjøpte seg ny automat bil i Februar i år, for det var så mange som ønsket det. Og han sier at om han kunne bestemme, så hadde det kun vært kjøring med automat! ;-)

Jeg begynte med lappen i fjor. Teorien var bestått i Februar 09, alt det obligatoriske var jeg ferdig med, altså inkludert alle de kjøretimene man MÅ ha, i mai, skulle egentlig ha oppkjøring juli 09. Men jeg trakk meg. Jeg ville ha mer tid med giren.

Så ble jeg gravid, glemte litt hele lappen, og begynte på ann igjen nå i mars. Og skal ha oppkjøring neste Fredag! :-)

Skrevet

Skal du kjøre opp med automatgir, vil du også kjøre dette i opplæringen (med mindre du måtte ønske noe annet selv). Forutsetningen er som jeg nevnte i et innlegg lenger oppe at du finner en trafikkskole som tilbyr dette. Trafikkskolen må jo nødvendigvis ha en bil med automat da de må stille med dette på oppkjøringa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...