Gå til innhold

Hjelp! Hvordan få mest mulig foreldrepenger

Nikkamoren

Anbefalte innlegg

Hei

Setter veldig stor pris på om noen gidder å lese og svare meg på dette.

Er gravid i uke 17og arb.ledig. Får dagpenger. Forsøker desperat å få jobb/høyne foreldrepengene.

Foreldrepengene regnes fra inntekt jeg har DEN DAGEN jeg går ut i perm (3 uker før fødsel). Siden det er vanskelig å få jobb nå så tenker jeg at kanskje sommerjobb er løsningen.

Hva hvis jeg får sommerjobb til f.eks. august og sykemelder meg? Da sier Nav at sykepengene blir samme som jeg hadde i lønn og dermed vil foreldrepengene bli like høy som lønnen selv om jeg bare jobbet til august. Så kommer spørsmålet: Når må jeg i såfall sykemelde meg for å få dette til? Før sommerjobben er fullført eller kan jeg jobbe kontrakten ut??

Blir veldig glad om noen kan svare! Hvis vi finner ut av dette så er vi kanskje mange som er hjulpet :-)

Fortsetter under...

Hei! sitter vi nesten samme situvasjon selv. men har jobb, men bare ringevikar, å blir lite jobb fortiden.

foreldrepenger blir reknet ut i fra inntekten du har når du går ut i permisjon, dersom du har fast jobb, dersom lønna varierer blir det reknet et gjennomsnitt av 6 av de 10 beste månedene før permisjonen starter. eller over de 3 siste årene dersom det lønner seg best.

så dersom du skaffer deg en sommerjobb ( med bedre inntekt enn arb.trygd) å konrtakten varer til august, kan det være lurt å sykemelde deg frem til du skal i permisjon, for du skal ut i permisjn i september/oktober en gang? så får du sykepenger fra august til oktober og foreldrepengene blir det samme.

da vil du få mest mulig penger av nav :-P

Nå må du slutte å feilinformere Frk. Stoknes!

Nummer 1 : Det er KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden som kan bruke de 6 beste av de siste 10 mnd som grunnlag for foreldrepengene.. For alle andre regnes det et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd...

Nummer 2: Om man skal bli sykemeldt må man være SYK - og det er legen som avgjør om man er så syk at man ikke kan jobbe... Man "sykemelder" ikke seg selv..

Nummer 3: OM hi er så syk at hun blir sykemeldt vil hun sannsynligvis IKKE få så mye i sykepenger ettersom hun er inne i et kort arbeidsforhold - når arbeidsforholdet er over vil hun få dagpengegrunnlag som utgjør 62% av lønna i sykepenger.. (det er når man har en kontrakt i over 6 mnd som man kan få fulle sykepenger)..

Anbefaler HI å ta kontakt med nav for å få bedre svar, evt lese inne på www.nav.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...