Gå til innhold

dere som har tatt ks...hva skjer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis man er uforsiktig og løfter mere enn babyen de første 6ukene? Jeg er gift med en bonde å har to gutter fra før på 3 og 5år så ikke så lett å ikke få løftet litt mere enn man egentlig skal alltid og i disse vårånn dager å da så er jeg mye alene med dem...noen som hvet hva som kan skje om man er uforsiktig?

Skrevet

Jeg skal ikke gi deg noen medisinske råd her, det blir vel opp til legen. Men min egen erfaring er at smerte regulerer aktivitetsnivået, og hvor mye du klarer å løfte, av seg selv.

Etter mitt første keisersnitt var jeg supersprek et par dager etterpå. Gikk lang tur med vogna hver dag, og løftet og beveget meg som normalt. Ingen smerter.

Med keisersnitt nummer 2 var jeg ikke like heldig og klarte på ingen måte å løfte mer enn babyen på flere uker. Satt for det meste i sofaen de første 2 ukene og hadde mye vondt. Det var utrolig stor forskjell på tiden etter de to keisersnittene. Selv om begge var planlagte.

Lykke til. Reis ikke hjem for tidlig fra sykehuset. Mulighet for hjelp hjemme?

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at grunnen til at man ikke skulle løfte mer enn babyen den første tiden, var fordi at såret på et av lagene hvor man snittet igjennom kunne briste. Slik at det kunne bli komplikasjoner.

Må ærlig innrømme at det var kjempe vanskelig å ikke kunne løfte noe særlig den første tiden, og løftet nok litt mer enn hva jeg skulle. Blant annet bæreposer med mat og lignende når jeg handlet.

Men jeg tror også som den andre personen her sier, at man kjenner litt på sin egen kropp hva man klarer.

Skrevet

Ved KS så blir det kuttet igjennom flere lag. Disse må få ro til å leges. Så visst du løfter for mye, så kan i verste fall noen av disse lagene sprekke opp igjen, og du må inn på operasjons bordet igjen.

Jeg var litt alene med 2åringen vår i ukene etter KS.

Gikk bare fint, var flink å passe på å heller sette meg ned på huk for å prate med han. I stedet for å løfte han opp.

Satte også en stol inntil sengen, slik at han lett kunne klatre inn og ut av sengen selv. (han har sprinkelseng, å har enda ikke funnet ut at det faktisk går ann å klatre ut av den).

Når 2åringen slo seg og trengte kos/trøst, satte jeg meg enten i sofaen å fikk han til å komme til meg, eller så satte jeg med ned på gulvet å trøstet han der :)

Hadde også en liten krakk, slik at han lett kunne komme til selv. Slik at jeg slapp å løfte han :)

Prøv å tenk igjennom hva og hvor du bruker å løfte. Å heller legge til rette på disse plassene, slik at du kan unngå løft :D

Skrevet

Tunge løft kan føre til belastninger på såret slik at det åpner seg og det øker faren for brokk.

Skrevet

Hei Ate,

jeg var supersprek etter mitt keisersnitt og ble nok litt uforsiktig av den grunn. Ingen sårsmerter i det hele tatt. Jeg fikk hematom under arret, kjentes som om det lå en pølse under. Arret åpnet seg litt (som et fyrstikkhode) og blodet piplet ut over en ukes tid.Ikke vondt eller no, men upraktisk og ulekkert. Alt er bra nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...