Gå til innhold

Jeg har en sønn på 4 år som heter Harry!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han heter Harry etter sin farfar, Harry er faktisk et helt vanlig navn i det store utland, og jeg synest det er så idiotisk å se hvordan der holder på. Får faktisk ikke lyst til å flytte hjem til Norge igjen.

Det er en annen gutt på skolen hans som også heter Harry. Det er dumt å høre på dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes faktisk at Harry er et fint navn, jeg - hyggelig også at han er oppkalt etter sin farfar! Vi har også valgt å kalle opp begge våre barn.

Når det er sagt, så bruker jeg også ordet harry som et begrep som så mange andre her til lands. For en del år tilbake var det johan, selv om det hadde en litt annen mening (gikk mer i retning av å være dum, litt kort).

Skjønner at du føler det fornærmende på en måte med all denne harry-praten siden din sønn faktisk heter Harry, men sånn er det bare. Kan se ut som om begrepet harry har kommet for å bli i Norge, dessverre for din sønn.

Begrepet er forøvrig ganske gammelt tror jeg, husker at mine foreldre fortalte om at de var vokst opp med "Harry & Dorris"-begrepet: Harry var en harry fyr, og Dorris var en skrullete og litt enkel jålebøtte (a'la Peggy i "Våre verste år").

Skrevet

Vår sønn heter Lucas.Oppkalt etter sin oldefar og tippoldefar, det har alltid vært bestemt at hvis vi fikk en sønn så skulle han hete det.

Men konklusjonen ifølge Dib så er jo at vi har dårlig smak, er lite oppfinnsomme. Det er et skikkelig fjortis navn og det kommer sikkert til å være 5 kids som heter det samme i barnehagen og klassen..

Så oppkalling er greit hvis vi snakker om Per, Pål, Nils og andre såkalte staute norske navn.

Utenlandske navn tells liksom ikke..

Lucas er ikke veldig poppis i UK der halve familien vår oppholder seg, uheldigvis bare veldig poppis i Norge, når det var vår tur til å få barn.

Kanskje vi bare skulle flytte over til Storbritannia, så kommer vi oss unna BiM/DiB damenes kvasse klør.. Hehe!

Vær stolt over det navnet du har gitt sønnen din og drit i hva alle andre mener om saken :o)

Skrevet

Så koselig at dere har valgt å kalle opp gutten deres. Det har vi gjort med våre barn også:)

Men det blir litt dumt å ta seg nær av begrepet "harry", fordi det tilfeldigvis er det samme som sønnen din heter Harry. I følge statistisk sentralbyrå (ssb.no/navn) er det 2879 menn i Norge med samme navn, og jeg tror ikke det er ment som noen fornærmelse mot noen av dem.

Her jeg bor er et annet begrep "er du helt nils?" i betydningen "er du helt dum?", men jeg kjenner flere som heter Nils, og ingen av dem tar dette personlig...

Vær stolt av navnet til sønnen din du:)

Skrevet

Vel - siden du tydeligvis er oppvokst i Norge, har du sikkert vært klar over navnets sekundærbetydning før du kalte opp sønnen din etter hans farfar.

Det blir litt for lettvint å sutre over at du kanskje ikke flytter hjem til Norge pga dette. Hva vil du skal skje, da? Nedlegge forbud mot å si at ting er Harry?

Du må nesten ta konsekvensen av ditt eget navnevalg, oppkalling eller ei.

Jeg for min del tror ikke at det blir noe problem å komme hjem til Norge - det er mange Harryer, Sørener og Nilser som lever godt i dette landet!

Skrevet

Nå er jo ikke uttrykket "harry" akkurat noe som ble oppfunnet her på BIM/DIB/BAM.

"harry" er et vanlig uttrykk i det norske språk. Så vanlig faktisk at du finner det i ordbøkene.

Bokmålsordboka:

"harry a3 (av mannsnavnet Harry) slang: som er preget av dårlig smak; som er preget av mote som er passé å gå i 80-tallsklær er rimelig h- "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...