Gå til innhold

Dere som har søkt barnehageplass fra høsten, har dere fått svar? (Bergen)

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Vi søkte barnehageplass tidlig i høst, og regnet egentlig med å få plass. Men vi har enda ikke fått noe brev... (Begynte å sende ut 7 april). Har i dag snakket med styreren i barneparken som eldste går i, og hun sier alle barna i parken som har søkt har fått svar.

Det var visst flere som ikke hadde fått noe plass, selv om bergen kommune påstår det er full barnehagedekning her og at bare 2 i vår bydel ikke har fått plass i sin bydel..

Svogeren min søkte bhg-plass for sønnen sin dagen før fristen gikk ut, og fikk plass (og brev med en gang de begynte å sende ut). Begge barna våre har rett på plass, og jeg har søkt fra august av.

Hva skal jeg tolke dette som da? Har prøvd å ringe dem lenge nå, men blir bare satt over frem og tilbake mellom de samme personene, og får beskjed om å ringe i morgen...

Har dere fått svar alle sammen?

Og går det ikke etter "ansenitet"? Altså, at vi burde få plass før svogeren min som søkte dagen før fristen? (de har ikke prioritert plass). Eller går det bare på hvilken barnehage man søker på? Blir man ikke tildelt en annen plass i nærheten (eller i det minste får plass i det hele tatt) om det er fullt der man søker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått svar og plass til begge de minste barna. Er en del uker siden vi fikk svar nå, har takket ja til plassen også. Fikk plass på ønske nr 2.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Grææææl, dette er såå typisk vår flaks=P

Lurer på om jeg skal skylde på postmannen, for posten her i blokka forsvinner HELE tiden. Får naboens post omtrent daglig osv... Håååper det er der problemet ligger, for om ikke vi får bhgplass vet jeg ikke hva vi skal gjøre =/

Skrevet

I Bergen er det ansiennitet etter søknadsdato. MEN: det kommer også an på hvilken barnehage du har søkt på. Noen bhg er populære og har mange søkere. Andre har færre søkere og er derfor enklere å få plass i. Oversikten over dette ligger på kommunen sine nettsider.

Da vi søkte plass, var vi taktiske når vi søkte: vi sjekket hvilke av bhg i nærheten som hadde færrest søkere, og hvilke bhg som kom til å få flest ledige plasser til høsten. feks hvis det går 9 2004-barn på en avdeling, er det 9 ledige plasser på stor barn avdelingen til høsten. Hvis det i tillegg er få søkere er sjansen for å få plass på stor avdeling rimelig god.

Jeg ville ringt direkte til bhg dere har søkt og spørre dem. De har oversikt over hvem som har fått plass, og om dere har fått tilsendt brev men ikke fått det levert av posten:o)

Skrevet

Har du tatt kontakt med kommunen?

Jeg fikk også svar like etter Påsken, detter høres veldig rart ut.

Lykke til i hvert fall. Det er "full barnehagedekning" i Bergen, men det er ikke full dekning i alle bydeler. Hjelper ikke at det er plass i Ytre Arna om du bor i Fyllingsdalen...

Vi forsøkte ikke en gang å søke der vi bor (sentrum), vi fikk høre at det var håpløst. Men der vi jobber (Kokstad) var det bra med plass og vi fikk vårt første valg.

Skrevet

Nei. De fleste jeg kjenner med barn som var født om sommeren, som da er litt over 1 år i høst, har ikke fått svar om de har søkt i populære områder uten svært god dekning. Vi snakket med bhg. til nr 2 og de har sendt ut til de som har fått plass, og vi andre får svart når de har kontroll på hvor mange som takker ja. Vi ligger på 45.plass. Siden vi har krav på plass vil kommunen tilby oss en bhg. et sted i gokk.

Skrevet

Du skriver at du søkte tidlig i høst, hvor tidlig søkte du?

Jeg bor på en annen kant av landet, og i denne kommunen er det sånn at om man søker før 1.oktober må man legge inn ny søknad før fristen som er 1.februar. Alle "gamle" søknader blir slettet.

Håper ikke dette er tilfellet for deg, men ville nevne det.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...