Ennai Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Hvor mye er det normalt å gå opp i vekt fra uke 22 til 26? Jeg har kun gått ned i vekt hittil i svangerskapet, men de siste 3 ukene har jeg gått opp nesten 3 kg Jm drev å masa om glucosebelastning sist jeg var der, men har foreløbig ikke turt å ringe til legekontoret å bestille dette Men nå når jeg oppdaget at jeg har gått sopass opp i kiloene ble jeg plutselig redd for svangerskapsdiabetes osv.. Ble også fryktelig redd for å gå opp like mye resten av svangerskapet, siden jeg allerede har for mye på kroppen (altså ca en kg i uka ut svangerskapet blir plutselig 20 kilo over et utgangspunkt som allerede er for høyt)-: ) Ble litt sytete og rotete dette, men sitter med tårer i øynene og hjerte i halsen for svangerskapsDIA
vbu Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 Høres ikke mye ut i det hele tatt. Jeg har gått opp 8 kg alt fra uke 14 til 25 og jordmor syntes det var helt greit (selvom jeg synes det i sjøl er litt i overkant mye). Var i utgangspunktet slank og er det fortsatt selvom jeg har en stor kul og litt extra på lår og rumpe. Resten av kroppen virker lik som før. Det er mye som skjer i kroppen og de extra tingene veier faktisk en del. Synes den her er bra http://mammanett.no/Graviditet/vekt Spis sunt og gå turer. Hjelper veldig å få litt frisk luft for tankene! Lykke til!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Herregud! det er jo ikke noe i det hele tatt! Å siden du har gått ned først i tillegg så er det hvertfal ikke rart at du nå "fyker" litt oppover. Kroppen skal jo ta litt igjen! Jeg har gått opp 11,5 kg, å er 24+2 uker på vei! Var slank fra før, så nå er det bare litt mer fyldigere på rumpe og lår, pupper å det som er, men det er jo bare helt normalt! Med førstemann gikk jeg masse ned i starten, å bare opp 2 kg til sammen, å det var ikke så kult, selvom alt var bra med den lille, så så jeg ut som ett vandrende skjellett etter fødselen!
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Enig med de andre her Dette virker ikke spesielt skummelt, du har først gått ned, og så hopper vekten litt oppover. Min vekt har gjort det slik hele tiden: stått stille et ar uker, for så å skyte fart et par uker. Nå står den relativt stille (svak oppgang) igjen. Forrige gang var det helt annerledes: men alle piker og alle graviditeter er forskjellig!
Ennai Skrevet 29. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2010 Tusen takk for svar alle sammen. Men saken er jo den at jeg blir sett på som ekstremt overvektig (ikke at jeg er helt sikker på hvor kiloene er men..) og jm regelrett masa på meg og glucosebelastning.. Jeg vet jo at jeg skal opp i vekt nå, men det er så utrolig vanskelig å forsone seg med når jeg hele livet har blitt mobba av medelever og trakasert av stemor pga vekt.. Huff.. Ikke enkelt dette.. Beklager syting, men er bare en slik dag i dag.. Samt sikkert en del hormoner.. heh..
lin76 Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Hei du. Forstår godt at dette er eit vondt tema viss du har slite med vekta også tidlegare. Og hormona hjelper ikkje. Men vil anbefala glukosetest! Det er ikkje så kjekt å ta sjølve testen (drikking av supersøt drikke), men veldig godt å vita om ein faktisk har sv.sk-diabetes eller ikkje, i staden for å gå rundt og lura. Viss du faktisk har sv.sk-diabetes, kan du få skikkeleg oppfølging frå lege/jm. Det er lurt! Klem! Og lukke til!
Barbamama_til 2 prinsesser Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Enig (er rett og slett veldig enig i dag) Uansett, dersom du tenker mye på det, så bør du ta testen. Bedre å vite, enn å frykte! Lykke til!
Ennai Skrevet 29. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2010 Skal til lege neste torsdag, så blir vel å bestille sånn test samtidig. Er litt roligere angående dette nå, men kommer nok til å slite resten av svangerskapet uansett.. jaja.. Tusen takk for svar ^^,
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 Husk at denne testen skal tas på fastende mage og du må sitte 2 timer på legekontoret. Anbefaler deg og avtale på forhånd at du skal ta den når du alikavell skal dit neste uke. Da blir ikke ventetiden så lang dersom du har time inn til legen når du alikavell er der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå