Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :-)

Jeg begynner på uke 16 idag og har siden begynnelsen av mars vært sykemeldt pga lavt blodtrykk ( 92\50). Jernlager og blodprosenten er ok, har tatt en del andre blodprøver også, men alt er som det skal :-)

Er det noen som vet om dette er et vanlig svangerskapsproblem??

Jeg har prøvd å spørre legen om dette, men han er en forvirret fyr fra Irak som snakker dårlig norsk.. Svaret jeg får av han er at jeg skal være glad jeg har lavt blodtrykk, for å ha høyt blodtrykk er verre.. HALLO?? Åja, ja men da er alt ok liksom?? hehe..

Er noen uker til jeg skal til jordmor, så har ikke fått snakke m henne om det enda..

Noen som vet noe om dette? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er et normalt problem.. Jeg har også hatt lavt blodtrykk hele svangerskapet (men aldri hatt så lavt som deg), men mitt har gått oppover etter hvert. Er nå i uke 23, og blodtrykket mitt ble målt til 112/68 i går. Så nå er mitt snart akkurat som det skal! :)

Skrevet

hørtes ut som er snodig lege...

Men blodtrykket er vist lavt, før det kan stige mot slutten av sv.sk.

Ta en tlf til JM du...

Mitt er også lavt,men ikke så lavt som ditt.

God bedring !

Skrevet

Lavt blodtrykk er veldig vanlig når man er gravid, og er faktisk MYE mer positivt enn høyt blodtrykk! Synes det er rart du ble sykemeldt pga lavt blodtrykk med det trykket du har, for det var egentlig ikke så ekstremt lavt. Har absolutt ikke vært snakk om sykemelding på meg pga av lavt blodtrykk når jeg har hatt 90/45. Det som er viktig å være oppmerksom på er at trykket faller når du reiser deg, står lenge i ro o.l, for da kan du besvime. Viktig å ta det med ro ved stillingsendringer, og ta pauser, og for all del: drikk mye vann! Dette øker blodtrykket. Kan jo også forsøke lakris som også øker blodtrykket.

Skrevet

Hei.

Jeg har hatt BT 90/40 siden uke 10 ca. Det har vært plagsomt, da jeg ikke har hatt noe særlig energi - i tillegg til at jeg har blitt svimmel av dette. Et såpass lavt undertrykk gjør at det blir ubehagelig.

For meg har det vært nødvendig å være sykmeldt, da jeg har en jobb som ikke er forenelig med dette. Mulig personen over her har en type jobb som muliggjør å være i jobb - ser hun kommenterer at det er rart du er sm. Ting kan være forskjellig fra person til person - og type jobb og mulighet for tilrettelegging.

Nå er jeg i uke 24 - og bt er på vei oppover ;-) -->100/50 , og jeg kjenner meg mer pigg, og kan stå oppreist i 10 min uten å bli svimmel!!!

Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for svar :-)

Godt å høre at det er vanlig å ha lavt blodtrykk! Har vært litt urolig fordi jeg var redd den vimsete legen har oversett noe..

Jeg er miljøterapeut og jobber med en pasient som er multihandicappet... Det er en del tunge løft og jeg er alene på jobb.. derfor er jeg sykemeldt :-)

Skrevet

Skjønner godt at du er sm når du har tunge løft og er alene på jobb!!!

Selv er jeg sykepleier på sykehus, hvor det er mye aktivitet. Jeg er også veldig sliten, slapp og svimmel, men fungerer på jobb og er jo ikke syk. Har tilrettelegging på jobben, slik at jeg kan ta pauser ved behov, og mulighet til å være borte inntil 25% ved behov. Og...vi er jo flere på jobb hver dag da... Legen mente det var feil å sykemelde bare pga dette, altfor mange leger sykemelder gravide altfor lett...

Skrevet

Jeg hadde også BT på 90/45 som noen andre her, det var ganske slitsomt. Ble fort svimmel og var ganske trøtt.

Jobbet på sykehjem, men ble sendt hjem pga jeg holdt på å besvime. Så etter det kunne jeg bare jobbe kveld, ble faktisk bedre av at jeg fikk en roligere start på morgenen.

Nå er jeg i uke 37 og har BT på 100/50, så er litt bedre nå :)

Og ja, er bedre med lavt BT en for høyt, selv om det er ganske slitsomt for dem det gjelder. Men høyt BT kan jo være tegn på sv.skaps forgiftning, og DET vil vi IKKE ha :)

Skrevet

mitt BT var på 155/95..:P Rake motsetningen av dere. FIkk ikke lov til å gjøre annet enn det jeg absolutt måtte... Hadde mild sv.forgiftning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...