Catias Skrevet 29. april 2010 #1 Skrevet 29. april 2010 Fortalte sønnen vår på 4 1/2år igår at han skulle bli storebror, og han ble så glad.....var utrolig morsomt å se den reaksjonen....satt i hele går ettermiddag og skulle ta på magen, og når han skulle legge seg, måtte han nusse magen.........*smelt* Må nesten si han ble mer glad enn gubben jeg......hehe Men så kom spørsmålet....han tenkte en stund, så på magen min og sa " mamma, hvordan kom baby'n inn i magen din"......ble litt satt ut og måtte le litt.....hva sier man til en 4åring.....
A.S Skrevet 29. april 2010 #2 Skrevet 29. april 2010 He-he, det er akkurat det som er så morsomt med barn. Og det kommer helst helt uventa. Opplevde dette for en liten måned siden, som tatt ut av VG-reklamen.. Samboeren min, jeg og min datter på snart 7 år hadde nettopp spist frokost en søndags morgen. Jeg satt å surfa med pc'n på fanget da datteren min kom plutselig med "Morten, hvordan laga du og mamma babyen?" Jeg så på sambo og han ble akutt rød fra nesen og til øra.. "eh.." han ble svar skyldig og jeg brøt ut i latter.. herregud for en setting. Han klarte ikke få fram noe annet enn latter, og hun lo med.. han ga meg ansvaret for å forklare og så gikk han humrende ut.. da ser datteren min på meg og flirer hånlig mens hun sier "jeg vet hvordan dere gjorde det.. tiss mot tiss hihi" Ja, ja, sånn går dagene, hehe Da hun var fire hadde hun hørt av noen i barnehagen om hvordan barn ble laget og den gang da fikk jeg plutselig høre fra henne at hun husket at hun dro igjennom et langt mørkt rør og så kom inn i mamma sin mage.. Gode forklaringer kan være så mangt. Fra pappa planter et frø i mamma sin mage, til at det begynte å vokse en baby inni der, sånn helt "plutselig". Lykke til )
Catias Skrevet 29. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2010 he he...ja disse barna......morsom historie.....
Nat27 Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Så herlig at storebror reagerte på en sånn herlig måte! <3 Vet du, jeg har en jente på 8,5 år som lurer på det samme. Hun skjønner ganske mye etterhvert, og jeg velger å være så åpen som jeg tror hun takler at jeg er om dette temaet. Når det kommer til en som er 4 år, synes jeg jo det er litt vel tidlig å forklare alt, egentlig. De skal jo klare å skjønne hva man snakker om også. Hva med at du bare sier at babyen begynner som et pittelite egg som utvikler seg til et lite frø som igjen vokser seg stor til en baby?? Mer trenger de ikke vite i den alderen, syns jeg. De forstår egentlig ikke mer heller, og det fine er også at de syns at dette er en helt ok forklaring som faktisk holder noen år ) Hvertfall hvis du klarer å legge vekt på at det begynner som et lite frø (demonstrer gjerne med en ert eller noe), så blir fokuset tatt vekk fra akkurat hvordan det kom INN i magen. Evt. kan du jo si at alle damer har mange slike egg som en dag bestemmer seg for å bli til en baby. et annet alternativ er gjerne å si at mamma og pappa er så glade i hverandre at de bestemte seg for at egget skulle bli til en baby. Det er mange måter...jeg har litt den oppfatningen at hver forelder må tilpasse informasjonen til sitt barn utfra hva de skjønner. Men få hvertfall ikke panikk, blomstene og biene praten slipper du uansett unna noen år til så lenge du finner alternative måter å forklare på ) Lykke til! )
Efua Menu♥ Gutetvillingar Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Synest igrunn også at det var litt for tidleg å fortelle barna på 5 og 3 korleis barn blir til, men det var før eg las barnebøker om temaet. Ingen utenomsnakk der nei. Så vi har lese mange bøker på biblioteket om kroppen etc. I påska sa storesøster på nesten fem`, det blir litt flaut når eg blir voksen og skal lage barn med Olaf, når han skal stikke tissen sin inn i min... Stakkar!
M@msen Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Mange fagpersoner mener at man skal fortelle barna hvordan de blir til, fortelle usanheter skaper bare mer forvirring... Så når vår 5 åring spurte fortalte jeg det jag hadde lært på ett kurs jeg har vært på... at mamma og pappa er kjærester og gjør kjæreste ting som voksne gjøre, pappa putter tissen inn i mamma sin og så vokser egget i mamma sin mage seg til en baby.... Ofte stopper barna deg der, de trenger ikke fler detaljer, og er de ikke klare for å høre dette så stopper de deg før. De anbefaler å si dette fordi det gjør barna bevist på kroppen sin, og hvis de skulle være/bli utsatt for vold eller overgrep så er det letter å vite hva som er rett og galt...
iok med sønn <3 Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Jeg jobber i barnehage, og der er det litt snakk om babyen i magen min. Ei som er 4 1/2 år sa at først var babyen min et bittelite frø, åsså vokser den å blir til en baby som kommer ut av rompa... men nåkken ble tatt ut av magen også da, det sa mamma. Hehe... Så her er det jo egentlig opp til hver enkelt hvordan man forklarer det etter hvor stor barna er. Pappa planter jo et frø i mammas mage, og det blir en baby, så jeg syns ikke det er dumt å si fra de er 3 år... Om de vil vite mer, og du vil holde det intime tilbake, så kan du spørre tilbake: Hva tror du?
Gjest ibla Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 Jeg stemmer for å forklare enkelt og greit og barnevennlig versjon av det som faktisk skjer. Barna blir ikke flaue av å høre dette, (men evn vi voksne?). Jeg forklarte ca følgende for min eldste forrige gang (hun var 3 år da hun ble storesøster for første gang, nå 7) og for min yngste denne gangen (4 år): Når mammaer og pappaer er veldig glade i hverandre kan de ligge inntil hverandre og kose, og et lite babyfrø klatrer fra pappas pung, utav pappas tiss, og inn i babyhullet hos mammaen (babyhullet var tidligere introdusert pga spørsmålet om hvordan babyen skulle komme seg UT kom først her hos oss, he he). Pappafrøet finner veien opp til rommet i mammas mage der babyer kan vokse, og møter et mamma-frø, og de blander seg sammen og kan vokse seg til en baby. Min 4-åring konkluderte med at det hele var magisk, og det er det jo:)
Catias Skrevet 29. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2010 Takk for mange fine historier og tips til hva man kan si.... Håper flere forteller om sine historier.....er jo så mange søte og morsomme historier....
nr 2 har nå gutt og jente !! Skrevet 29. april 2010 #10 Skrevet 29. april 2010 .. i noen tilfeller er prøverørsbarn lettere å sette ord på... :-DD ... min snuppe godtok at babyen skal komme ut av fødselskanalen... og sånn er det jo ....
smilla73 Skrevet 30. april 2010 #11 Skrevet 30. april 2010 hehe, eg fekk det spørsmålet men av nevøen min som skulle bli storebror: Tante, hvordan kom babyen inn i magen til mamma...? Veldig greit å kunne seie at det måtte han spørre mamma om!
pittbull*fødeklar* Skrevet 30. april 2010 #12 Skrevet 30. april 2010 Jeg var alenemor fra før fødselen og hadde ansvaret alene for sønnen min fra begynnelsen. Jeg visste allerede veldig tidlig at det var jeg som måtte svare på alle disse spørsmålene.. og grua meg selvfølgelig til det. Men mitt første møte med spørsmål om "mamma hull" kom faktisk da sønnen min spurte om hvorfor vi jenter bruker bleier (bind). Og jeg forklarte så enkelt at noen ganger så blør vi jenter fra en hull bak tissen og da må vi bruke bleier hvis ikke blir det veldig klinete. Nå som han er 4 år og jeg har en fantastisk samboer og vi venter våres første feller barn så kom jo selvfølgelig det spørsmålet jeg gruet meg litt for... men jeg følte meg egentlig ganske godt forberedt på det siden jeg hadde fortalt før hva "mammahull" var for noe. Jeg sa det sånn: Når mamma og pappa er veldig glad i hverandre så koser de seg sammen, som bare voksne gjør, og da kommer det et lite frø inn i magen til mamma. Det kommer inn i "mammahullet" og babyen kommer ut av samme hull. Svaret jeg fikk var "ja vel":) enkelt å greit. Han trengte ikke mere info og det er jo forsovet greit til han blir litt større og klar for litt flere detaljer. Jeg er veldig for det at vi skal være ærlige i en moderat versjon. Hvorfor snakke om blomster og bier når hverken blomsten eller bien har noen ting med mor og far å gjøre:) Eller storken for den skyld.. hehe
Har to godgutter! Skrevet 30. april 2010 #13 Skrevet 30. april 2010 Hvordan babyen kommer inn i magen har ikke min sønn på 3 1/2 lurt på ennå, men han lurer fælt på hvordan den kommer ut! Må du skjære den ut da mamma? Tisse og bæsje den ut er også alternativer han kommer med. En av gangene fant han ut at den forsvant nedover i beinet og kom ut av tottelotten:) Han har ennå ikke fått en ordentlig forklaring, så kanskje jeg skal prøve fødselskanalen som noen over her skrev!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå