Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #26 Skrevet 30. april 2010 Før i tida var det et mål å være sjølvberget, iallfall i Syd-Europa. Nå er det visst en del som vil kaste sjølvbergingen ut av vinduet. Det er ikke bare mat som må importeres da, men også produkter som garn, lammeskinn, ull, gjødsel og kanskje flere. Tenk om det i framtida blir slik at man må på harrytur til Irland for å kjøpe seg noe strikkegarn? Da blir vi avhengige av at de opprettholder sitt sauetall.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #27 Skrevet 30. april 2010 Hehe, har du hørt om samfunnsøkonomi HI? Det er mange grunner til å opprettholde norsk landbruk. Den mest åpenbare årsaken er jo å ha egenprousert mat. Norge har lav forekomst av smitte i kjøtt, og har også strenge regler for bruk av medisiner og hormoner til dyr. Altså er norskt kjøtt trygt å spise. En annen grunn til å bevare landbruket er å opprettholde befolkning i diskriktene. Jeg skjønner jo at dere byasser har lyst til at alle fra distriktene skal komme løpene til byene slik at dere får mer rift om jobbene og høyere bolig- og leiepriser. Det hadde dere sikkert satt kjempestor pris på! :-) En annen årsak er å bevare kulturlandskapet. Staten betaler ganske mye i støtte til bønder som har dyr som beiter ute. Uten dem, ville til slutt alt utenom byene bare blitt skog. Å være rimelig selvforsynte med mat, er også en fordel viss det skulle oppstå krig eller krise av et slag. Jeg syns faktisk også at det er godt å vite at de dyrene jeg spiser sannsynlig vis har hatt et rimelig greit liv. I Norge har bøndene ganske strenge krav til hvor stort området dyr skal ha å bevege seg på, og har også en maxkonsesjon som sirer at bøndene ikke har mer dyr enn det som en person vil klare å ta seg av. Jeg påstår ikke at alle dyr i Norge har det bra, men odsene for at de har hatt det bedre enn dyr fra andre land og kontinenter, er faktisk ganske høye. Lønna for en bonde gidder jeg ikke å begi meg ut på. Men du kan jo leve i den troen at de har bedre timebetalt enn deg. Jeg skal love deg at de ikke har det. Det er nok den yrkesgruppen i hele landet som har desidert dårligste inntekt i forhold til arbeidinnsats. Litt er avhengig av hvilken produksjon du har, men driver en med ku eller sau er en langt i fra rik, og har forferdelige areidstider i tillegg.
baby januar Skrevet 30. april 2010 #28 Skrevet 30. april 2010 For det første, tenk deg om. Eg er ikkje overbetalt men klarer meg godt, er heller ikkje gubbe. Det finns faktisk kvinnelige bønder. Driver melk-, svin-, storfe- og saueproduksjon og ja eg driver bruket aleine. Så ta deg ein tur, ver med meg i drifta så kan me ta diskusjonen etterpå.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2010 #29 Skrevet 30. april 2010 Det er bra for dyrene med små driftsenheter. Under svineinfluensaen var det snakk om en megastor gjødselbinge i Mexico eller noe. De hadde en svær gård som var nærmest som en fabrikk, og man trodde at svineinfluensaen hadde utviklet seg i den uhyrlige gjødselbingen. Selv om det lønner seg å produsere vanlige salgsting i svære fabrikker, fungerer ikke dyrene nøyaktig på samme måten. Det er unaturlig å samle tusener av dyr i samme bygning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå