Gå til innhold

Bønder. Hva skal vi med dem...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er bare overbetalte, harrygubber. Kan vi ikke heller importere maten vår billig fra europa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha ha ha:)

Noen må jo passe Dagros!

Dessuten ville ikke Felleskjøpet fått solgt alle de grønne dressene sine uten bøndene. Tenk litt på det du!

Skrevet

Åh, du var jo smart..

Forumtroll som egentlig er bonde eller??

Vel, jeg synes vi skal ha bønder jeg, jeg liker kortreist mat, men jeg synes de skal slutte å klage over at ville dyr eter sauene deres, men det er en annen diskusjon..

Skrevet

hadde ikke du og klagd hvis du ikke fikk forsvare husdyra dine, og samtidig bare godta at de blei tatt av jerv, gaupe, ulv og bjørn?

og til hi, vi kan jo bare gå på butikken...

Skrevet

Ok, nå tenner jeg på alle pluggene (selv om du sikkert bare er et forumtroll som sitter å gnir deg i henda)

Min mor er oppvåkst på går, og i dag driver min onkel gården.

Min mor sa alltid til meg når jeg var liten, at jeg aldri måtte falle for en bonde, for det er ikke noe liv. Jeg ser jo litt hva hun mener når vi er på besøk på min onkels går om somrene.

Min onkel har ALDRI fri. Han har tatt seg sommerferie 2 ganger etter han tok over gåren. Det er ingen forskjell på mandag å søndag, kuene må mates og melkes hver dag. 17. mai eller julaften spiller ingen rolle.

Om sommeren er det ektra hektisk når avlinga skal sikres, og kuene skal kalve. Og kua kalver midt på svarte natta om den har tenkt til det. Og da kan ikke bonden si: sorry jeg starter ikke på jobb før kl 7.00

Desuten er vi heldig å har veldig god kvalitet på maten her i Norge.

Tenk deg om litt, utakknemlige sutrehue. Uten bønder ingen frukt, ingen egg, ikke kjøtt ikke melk, ikke mel.....

Jeg gir bønder min fulle støtte!!!

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke det.. jeg hadde innsett at rovdyra er en del av faunaen vår og jeg hadde sørga for å ha gjeter.. Tror rovdyra var her før oss!

Når du bosetter deg i Østerdalen med sau og hund og klager når ulven i skogen tar seg et lammelår får du takke dæ sjælv.. men dette er en annen diskusjon og jeg vil ikke kuppe tråden :)

Skrevet

Ja, for i Europa er det jo ikke bønder som produserer maten....

Skrevet

Det er jo staten som legger opp til det da. Om ulven spiser sauen din får du erstatning fra staten, men om du ansetter en gjeter eller setter opp høye strømgjerder som stopper ulven f.eks så får du 0 kr i støtte til det.

Skrevet

Du burde kanskje ta deg ett lite kurs i import/eksport/lønnsomhet og samfunnsøkonomi kjære HI - så ser du fort at det ikke lønner seg å kutte ut bøndene og importere alt vi trenger. Det høres kanskje lurt ut - men det er vi som taper på det!

Skrevet

Du har rett i at det er staten som delvis legger opp til det, men jeg har til gode å høre om så innmari mange bønder som faktisk jobber for å få støtte til strømgjerder og gjeter.. de klager heller sin nød og får betalt og gjerne også skyte ulven i tillegg..

Men kanskje har jeg bare møtt på feil type bønder :)

Skrevet

Å kjære.

Jeg håper dette bare er tull - orker ikke engang å forklare deg hvorfor vi trenger bønder. Det går vel ikke an å være så dum?

BØNDENE PRODUSERER MATEN VÅR!!

Og det er ingen mat i verden som holder så god kvalitet og er så trygg med tanke på smitte som norsk mat.

Og hvis du tror de sitter på verandaen og håver inn penger tar du feil. De jobber steinharde dager, av og til døgnet rundt og tjener mindre enn en industriarbeider.

Nordmenn bruker veldig liten del av lønna på mat sammenliknet med andre land. Her tjener vi mer - og dermed er maten også dyrere. Det meste av påslaget tilfaller uansett ikke bonden, men mellomleddene.

Så - HYSJ, HI

Skrevet

Husk mye av maten vi importerer fra utlandet inneholder hormoner og andre E-stoffer som vi i Norge ikke tillater. Dette pga. studier som viser bivirkninger som er uheldige for oss som mennesker.. Hvordan er maten som dyra får i EU-landene? hvilke renslighet og kontroll har de på disse slakteriene?? Greit at Norge er lilleputtland med strenge regler, men det gir jo færre utbrudd med E-coli og slike livsfarlige sykdommer som faktisk tar livet av våre barn, tenk på den!!

Skrevet

Jeg blir skremt av slike dumme utsagn HI.

Hva om det nå skulle bli krise en dag, hehe.. prøv å importer da du!

Skrevet

Se hvor panikk vi fikk når vi ikke fikk kjøpt vaksiner..På VERDENSBASIS var det vaksinemangel. Norge hadde egen vaksineproduskjon frem til på 90 tallet, men ble lagt ned fordi det var billigere og importere..Heldigvis for oss er vaksiner enkelt og produsere og økt produksjon enkelt og sette i gang. ALikevel måtte vi bare stille oss i kø og vente..Men i motsetning til mat, så visste vi at de VILLE klare og produsere nok vaksiner, de VILLE komm, litt sent, men i tide..

Om det samme skjer med matproduksjon her til lands. Alt legges ned, fordi det er ikke lønnsomt, så hva vil skje da ved matvarekrise?

De land som HAR en matproduksjon vil selvsagt fø EGEN befolkning først......Og selge til høystbydende vil nok ikke være så veldig aktuelt, for de må tross alt ha en minimumsbefolkning for å produsere også..Og sette i gang matproduksjon i Norge, om det har vært nullproduksjon i noen år, vil ta flere år og gjenopprette...Dyrking av vekster vil minimum ta et år får man får igjen noe utbytte, og dyrehold kan man vel bare glemme de første år.: Mav vil ikke kunne få importert mange dyr, da de land som HAR husdyrhold vil holde alle de har....Det samme gjelder vel såkorn, grønnsaker og frukt også..Man får ikke kjøpt råvarer til produksjon engang. ALT vil gå med til egen produksjon i de land de OPPRETTHOLDER matproduksjon.

Ja bønder får statsstøtte, men det får skuespillere/teater, media er faktisk den største mottaer at statststøtte, kroner pr. journalist i støtte er veldig høyt, har ikke tallet, men det kan sikekrt noen google for meg..

Og en annen ting..Norge er det land i verden hvor vi bruker MINS av vår inntekt til mat...Under 10% av vår inntekt bruker vi på mat, i sverige er det 13%, og vi er best i verden..Så man kan si at i Norge er det dyrt, men det er IKKE dyrt for nordmenn..MAtvareprisene har IKKE fulgt pris og inntektsøkningen ellers i landet..De siste 12 mndr sett under ett har prisene på mat økt med 0kroner, mens lønnsvekst har vært på 3,4 %......

SÅ kan man se på EN sak til....Hvordan har det seg at bønders inntekter går ned hvert år, mens endepunktene i "Næringskjeden",- eierne av "billigbutikkene" øker sin inntjening år etter år etter år? Er det ikke noe som skurrer der?

Nei, vi må bar se og få hue ut av ræva og innse at det er mellomledd som øker kostnaden på mat, og det skyldes de menneskelige ressursene og de høye lønningene vi har. Om alle arbeidere i mellomledd fra bonde til utsalg hadde nøyd seg med en bondes timelønn, ville maten kostet 30-40% mindre nn den gjør i dag..Noen bønder har PRØVD å renge timelønn ut av gjennomsnittlig inntekt (statsstøtte tatt med selvsagt) og ligger på timelønn ned i 50-70 kroner timer i visse næringer. Slå den.

Og ja, det er et valg mange tar, men om alle bønder skal jobbe med noen annet, tror dere ikke det vil bli mange arbeidledige etterhvert? Hvilke ringvirkninger vil det få? Alle i TIne, FIlde, i transportnæring, foredlingsindustri, lager, osv os.:ALLE som jobber her vil bli rammet. Statlige stilinger vil bli lagt ned i hopetall, også i kommuner o gfylker, butikker rettet mot jordbruk, regnskapskontor spesialisert på landbruksregnskap osv osv. Et gårdsbruk osm legger ned,kan reudsere 5 arbeidplasser på landbasis...

Gjest sug lut
Skrevet

Det er ikke en sjel i helvete som nekter deg å passe på dyra dine, men du har vist fint lite interesse så langt. Det er nemlig ikke synonymt med avskyting av alt rovvilt, og da er det langt fra like gøy lizzom. Det er jo homo å bare GJETE dyra.

Skrevet

Bøndene er meget meget bra å ha! Ingen tvil om det!!

Kanskje man skal starte ett småbruk etterhvert :-)

Skrevet

Jeg svarer eller skriver aldri noenting her inne, finner det facinerende nok å lese hva andre har på hjertet, men NÅ klarer jeg ikke å la det være!

Jeg håper at innlegger bare er ute etter reaksjoner, for SÅ lavpannet trodde jeg ikke at unge kvinner kunne være!!! Vis meg den bonden som kan leve av gårdsdriften sin, med mindre han har et digert bruk på et par hundre melkekyr , eller store kornåkre e.l å skilte med.

De bøndene som orker å drive landbruk i dette landet, gjør det ikke for pengene sin del, det skal du ha helt klart for deg. Og de fleste er i full jobb ved siden av. Tenk over utsagnene dine neste gang du er på butikken for å handle. Ganske mange varer du kan legge fra deg om du skal klare deg uten det norske jordbruket. Og hvis du tror at importerte kjøtt/melk/grønnsaker/kornvarer holder vår norske standard og kvalitetskontroll, så vil du bli veldig skuffet.

Skam deg, og ære være dem som bruker livet sitt på å skaffe oss god mat.

Og nei, jeg er ikke bonde.

Skrevet

Jeg klarer ikke bli så veldif sint. Utsagnet er litt for tåplig til det. Likevel velger jeg å svere litt.

Flere har nevnt at vi trenger maten. Det er selvfølgelig hovedgrunnen til at vi bør ha et landbruk. Bøndene sørger for at vi får mat i det daglige og at vi har en viss sikkerhet i risetider.

I tillegg står bøndene for en vesentlig del av forvaltningen av kulturlandskapet vårt. Landet hadde sett veldig andreledes ut uten landbruk. Tenk deg Hardanger uten frukttrær og tett skog på alle jorder, Tenk deg landskapet uten røde låver der steingjerdene falt ned og hvor de gammle husene ble revet eller barre latt stå å forfalle mensalle menneskene flyttet til byen.

Bøndene har også en viktig rolle som kulturbærere. Mange gamle håntverkstradisjoner, skikker og historier lever fortsatt fordi bøndene holder dem i live, delevis fordi de har bruk for dem og delevis av tradisjon.

Når det gjelder lønn er du vel også ganske "på jordet". En bonde tjener i dag i snitt 170.000,- pr årsverk. Det er ca halvparten av en industriarbeider. Hvis det er å være overbetlt må jeg spørre hvem her i landet som ikke er det?

Skrevet

Hjelper ikke ha mange kyr/okser når det å få den opp til salgbar slaktevekk koster MER enn hva man får betalt pr dyr fra slakteriet...

La oss si at å få opp en okse stor nok til at et slakteri vil kjøp,- koster 10 000,- i arbeid, for, medisiner, plassbruk, vedlikehold gjerder osv osv. SÅ får man betalt 8000 for den oksen når slakteriet tar over..Dette er bare fiktive tall, for å bevise hvordan landbruket fungerer. Og det er et faktum at mange av kostnadne øker i takt med antall dyr, stordriftsfordeler slår ikke ut på hovekostnad pr dyr, dyrlege, for, plassbruk...

For bonden koster en liter melk produsert 2,5 kroner,, da er det ikke nok å få betalt 2 kroner pr.liter......

Også når man slår seg sammen og lager stordrift så faller nesten alle tilskudd bort..Om det er 5 bønder med makstilskudd på 50 000 (gjelder storfe) så får det nye "storfjøset" bare 50 000 i tilskudd, ikke 250 000. BØndene kan ikke ta med seg "sitt tilskudd" inn i drifta..Og som nevnt så er mange av de store konstandene i dyredrift proposjonale med antall dyr, så da sier det seg selv at man er blitt "Bondefanget" når man ble lokket med samdrift og stordriftfordeler..FOr ingen sa høyt og tydelig at slår man seg sammen til en stor samarbeidsenhet, så telles man som EN enhet, selv om det er 5 som samarbeider. Og tilskuddet øker ikke jo større drift man har..Har man over x-antall dyr så får man ikke mer i tilskudd enn maksgrensen på her 50 000...

Skrevet

Dette håper jeg ikke du mener HI.

Blir beroliget av at ingen av de som svarer på denne tråden ser ut til å være enig med deg....

*rister på hode*

Skrevet

Trur nok du trollar med oss. Alternativet er desverre at du manglar litt gangsyn. Det vil være svært så dumt å legge ned landbruket vårt no. Det er ei stor folkevekst i verda, og om kort tid er ein redd for at me ikkje klarar å produsere nok mat for å fø alle. Om me då skulle basere oss på å importere billegare mat frå utlandet, så vil det gå på bekostning av dei som har mindre å betale for enn det me har her i rike Noreg. Det er sett fokus på at me importerar for mykje ris, og dermed "stel" frå dei som verkeleg treng den.

Eit anna problem er at landbruksjord vert nytta for at me i vesten kan køyre med godt samvit på biodiesel, noko som resulterar i at prisane på mais og ris har stige dramatisk, og at folk svelt.

Noko som og kan gjere seg gjeldane etter kvart, er at mineralressursane til gjødselproduksjon, feks fosfat, byrjar å tømast. Utan gjødsel vil det bli dramatisk fall i matproduksjonen.

Så, slå ring om bøndene våre, og hald landbruket ved like så me kan forsyne oss mest mogleg sjølve. Svært mange bønder driv landbruk i tillegg til å ha vanleg jobb, fordi det ikkje går an å leve av. Og det er mykje jobbing. Det er få land folk betalar mindre del av lønna si for mat enn her i Noreg, så synes bøndene bør få betalt for arbeidet dei gjer.

Skrevet

Jeg ser det er flere som sier at bønder har jobb ved siden av.

Det er stor forsjell på de som driver med dyr og de som driver med f.eks korn. De som driver med kor planter kornet på våren og veter på at det skal vokse. Så høster de kornet på høsten. Vinter og sommer har ikke konrnbønder jobb med avlinga.

Bønder som driver med dyr derimot. De har jobb hele året.

Som jeg skrev lenger opp jobber de både lørdag og søndag, 17 mai og julaften. Og natta også om dyra skal føde.

Skrevet

Det er en myte at vi har så god kvalitet på maten i Norge. Vi nordmenn tror på det, men det er ikke sannheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...