Gå til innhold

skal male kjøkkenbordet. hvilken maling og hvordan gjør jeg det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bordet er rundt med lakket bordplate i tre. Sokkelen er malt mørk grønn. Jeg vil ha ivertfall sokkelen hvit. Usikker med bordplaten om jeg skal male den også hvit eller om den skal få være lakert.

Men må jeg pusse før jeg maler sokkelen? og evt. bordplaten? Hvilken grovhet på sandpapiret? Må det vaskes? grunnes? Hvilken maling velger jeg?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg er ingen maleekspert men om jeg skulle malt mitt kjøkkenbord hadde jeg først pusset over med ett fint sandpapir. Vasket godt og brukt helblank maling. Helblank er mye penere og mye lettere å rengjøre enn halvblank.

Skrevet

Og oljemaling selvfølgelig. Mye lettere å male pent med enn helblank vannmaling.

Skrevet

Da jeg malte kjøkkenbordet i fjor vasket jeg det først med salmiakkvann, se blandingsforhold bak på flasken. Da får du vasket av fettet før du sliper. Husker ikke grovheten på sandpapiret, men spør i malebutikken.

Puss og matt ned det du skal male og tørk vekk pussestøvet med en fuktet klut.

Jeg maler alltid med heftgrunn først. Den dekker godt. Siden sokkelen på bordet ditt er mørkegrønn hadde jeg kanskje malt to strøk med heftgrunn.

Deretter maler du to strøk med hvitfargen du vil ha. (Hvis du ikke vil ha det kritthvitt kan jeg anbefale egghvit. Kjempefin farge!)

Jotuns Tre og Panel eller Jotun Lady er gode malinger. Bruk oljebasert og helst helblank. Personlig liker jeg helst halvblank, men siden det er et kjøkkenbord med mye sliktasje ville jeg nok valgt helblank.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg malte spisestua vår i en kremhvit farge (både stoler, "understell" på bordet, og selve bordplata) for et års tid siden.

Snakket med en fagmann i butikken for å få riktig fremgangsmåte, og gjorde dette:

Vasket først grundig med noe fettløsende, salmiakkvann fungerer kjempefint. Pusset lett over med fint sandpapir (120 tror jeg), malte to strøk med heftgrunn, og til slutt to lag med oljemaling. Ble ikke anbefalt vanlig Lady, men en som heter Fenom tror jeg, i hvert fall noe lignende. Denne skulle være sterkere og mer holdbar, spesielt for bordplata er dette viktig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...