Gå til innhold

Jeg har vært med på min første fødsel!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kl 04 ble det født en aldeles vakker liten jente, og jeg fikk være med!! FOR en opplevelse. Skal si det er noe annet å stå på sidelinjen, og faktisk føle at man gjør noe nyttig :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, kan tenke meg det er en mektig opplevelse, så kult :)

Skrevet

Så utrolig gøy!:) Jeg har også lyst til å være med på en fødsel engang, men jeg tviler på det kommer til å skje;)

Forresten, du gjør da strengt tatt noe nyttig når du ligger og føder selv?hehe:D

Skrevet

Åh, så fantastisk! Det er noe jeg virkelig kunne tenke meg, å se en fødsel fra "den andre siden" :o)

Skrevet

Jeg må si jeg er glad hvis noen aldri spør meg om det! Kjekt å kunne skru av tv om det er fødsel der også :)

Skrevet

Jeg fikk være med på to stk da jeg var i praksis på kvinneklinikken på Haukeland i fjor vår. Var selv gravid da, men det var det mest fantastiske man kan være med på. Jeg kjente ikke de som fødte, men jeg sto der med tårer i øynene og klump i halsen etterpå likevel. Det er helt utrolig :)

Skrevet

Doula- tar du utdannelse på dette? Fortell hvor og når?

Skrevet

Så fantastisk da! :-)

Jeg vil gjerne også høre mer om dette. Hvordan fungerer det? Har jo selv født 4 barn og føler jeg kan veldig mye om emnet, og veiledning og støtte er noe som ligger dypt i meg (er jo lærer også ;-)), så dette hørtes faktisk spennende ut.

Skrevet

Ikke sant det er fantastisk?!

Jeg var med på 3 fødsler og 1 keisersnitt under min praksis på fødeavdelingen når jeg gikk sykepleien.

Må si jeg var meget rørt av opplevelsen... Spesielt var det veldig sprøtt å være med på keisersnittet, så rart at de skjærte opp magen og dro ut en perfekt liten baby ;-)

Skrevet

I teorien kan hvem som helst kalle seg Doula, da det går ut på være fysisk og emosjonell støtte for den fødende og partneren. Dette er ganske nytt i Norge, men vi tror jo at vi står foran en ny trend. Det er veldig mye brukt i USA bl.a. (bare vent til kjendisene får øynene opp for dette sier jeg bare... hehe)

Jeg går kurs gjennom Norsk Doulaforening. I helgen som var hadde vi første kurshelg, og det er så vanvittig spennende og interessant. Jeg kunne snakket om dette i timevis, men det er viktig å understreke at vi ikke har noe medisinsk ansvar, vi er ikke en erstatning for noe, og vi tar ingen avgjørelser. Å lære hvordan kroppen fungerer, hvilke psykiske og fysiologiske prosesser som skjer før, under og etter fødsel, er noe av det mest fantastiske jeg vet om. Siste helgen i mai er kurshelg nr. 2, og når vi har levert en type skriftlig oppgave og vært med på 3 fødsler blir vi sertifiserte gjennom Norsk Doulaforening. Det er ikke et must som sagt, men absolutt en fordel å kunne det vi lærer.

I tillegg til at dette var min første, var det på Føderiket i Oslo, som jeg selv fødte på. Det var så fantastisk å være med, tårene trillet ja!!

Bare spør om det er noe mer, jeg har sovet i halvannen time i natt og husker ikke hva dere spurte om. Hehe.

Skrevet

Jeg sier bare kjør på og klin til Alva. Er det noe vi trenger i fødselsomsorgen vår så er det erfarne, trygge damer som vil informere, støtte og oppmuntre!

Et av temaene jeg gjerne vil jobbe med, er fødselsangst. Jeg er så forbauset over hvor mange det er som er så redde, og lurer veldig på hvorfor (jeg har bl.a funnet ut at det verste man kan gjøre når man er gravid er å gå til frisøren... hehe). Vi vil også rette oss mot alenemødre, de som ikke kan språket så godt, og vil nok også jobbe litt ideelt.

Jo, bare spør. Jeg er helt ull i hodet. Haha.

Skrevet

Bare dytter litt på denne så Alva kan se hva jeg svarte :P

Skrevet

Ville bare si gratulerer! :) Kan tenke meg det er en sterk og helt fantastisk opplevelse! :)

Skrevet

Tusen takk. Det var helt rått. Mamman holdt meg så hardt i hånda så jeg var heeeelt nær henne. Og så klart veldig rørende. Hehe. Jordmor 2 klappet meg litt på ryggen og sa "det ble kanskje litt spesielt for deg også dette da?" Hihi

Skrevet

Høres jo virkelig utrolig ut ja :-) Kunne faktisk tenke meg å få oppleve en fødsel fra den siden også, ikke bare være midt oppi det selv. Har faktisk hatt litt snev av fødselsangst med de to siste barna, så kan absolutt relatere meg til den følelsen. Tror nok at om dette skal bli aktuelt får jeg vente et par år til mine egne barn er blitt litt eldre, nå har jeg ikke overskuddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...