Gå til innhold

Abella :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg la merke til at din baby og min baby har samme spise tider og leggetider :-) Og får akkurat den samme maten hehe. Men, jeg gir mme til frokost, og avokadoen til lunsj, mens du gjør det motsatte her. Jeg bare lurer på hvorfor? Jeg har lenge lurt litt på om hun kanskje skulle få mat til frokosten, men synes 3 måltider holder. Men slo meg ikke at jeg kunne ha maten til frokost og mme måltidet senere hehe.

Og så lurer jeg på, når dere skal innføre det fjerde måltidet, hva slags mat tror du at du kommer til å begynne med? Vi sliter med å bestemme oss for det, grøt er jo kjedelig og ikke så veldig sunt, og ikke er hun noe særlig glad i det heller. Men kommer liksom ikke på noe annet, med mindre jeg gir henne 2 middager da, en til lunsj og wn til midagstider... Har lyst å konferere med den fedon boken, men den er alltid utlånt på biblioteket så har ikke fått lest den i det siste. Har glemt det jeg leste for noen mnd siden.

Tenkte du var den beste å høre med siden det virker som vi tenker ganske likt du og jeg :-)

Skrevet

He he, så morsomt! Alltid artig å få ideer fra noen som tenker litt likt.

Det er vel egentlig to grunner til at jeg gir avokado til frokost. For det første tenker jeg at han sikkert er sulten etter å ha sovet hele natta uten mat, men jeg har ikke spurt, så ikke godt å vite da... :-) Men i tillegg har jeg brukt måltid nr to til å gi smaksprøver av ny mat, så da har det passet best slik.

Knerten virker heller ikke spesielt glad i grøt foreløpig, hvis det ikke snur etterhvert da. Jeg tenker at lunsj ofte består av brød eller lett middagsmat. Jeg tror jeg kommer til å prøve brød. Mener å ha lest et sted at tre av fire måltider til spebarn bør baseres på grøt/brød e.l (selv om det virker litt mye, men tror det var basert på tanken om jerninnhold i maten). Og at babyer som ikke er så glade i grøt bør få mer brød. Knerten er bare litt over 5 mnd, men hs sa det bare var å begynne å gi brød. Men da må pappaen i gang med baking først, så han kan få brød uten salt. Gluten vet jeg at han tåler, siden han har fått malt en god stund allerede.

Fedon har jeg ikke lest, men jeg har mange nevøer og nieser som er alt fra altetende til veldig kresne. Jeg håper Knerten kanskje kan bli litt mer allsidig i matveien enn noen av dem hvis han venner seg til mange smaker, men aldri godt å vite, trenger ikke være en sammenheng...

Jeg prøvde forresten linser med hvitløk og kraft fra kylling jeg hadde kokt og det likte han veldig godt! De uten skall var best å bruke. Pappaen påstår at han lukter hvitløk i kveld, men det er nok bare innbilning! :-)

Bare å sende gode tips hvis du har noen!

Skrevet

Ja jeg kan virkelig anbefale boken "Barn i balanse" av fedon lindberg. Leste den for noen mnd siden og husker jeg tenkte at den må jeg kjøpe. Mange gode tips til babymat, og til hva en skal putte i matboksen til større barn. For de tradisjonelle brødskivene med ost og salami blir jo litt kjedelig i lengden hehe. Men har litt dårlig råd fortiden så må vente på at den skal bli ledig på biblioteket, og den er kjempepopulær, så lange ventliter sukk. Her i huset er vi lavkarbo tilhengere og derfor var grøt det siste vi introduserte og vil ikke at hun skal ha et kosthold basert på brød/grøt. 3-4 måltider med brød, som er ganske næringsfattigt og full av stivelse, og ikke minst tungt for fordøyelsen, det er ikke noe for vår baby. Vi vil heller gi mat med høy næringstetthet og mange gode smaker. Ikke rart barn blir kresne i matveien om de skal spise brød/grøt 3-4 ganger for dag :-) Bedre med masse forskjellige grønnsaker, belgfrukter, kjøtt, fisk og litt frukt.

Tror kanskje vi skal begynne med linser og sånn. Har allerede gitt brun ris og det var suksess. Så kan kanskje lunsjen etterhvert bli et måltid med den slags. Eller supper? Masse å velge mellom :-)

Skrevet

Enig i at 3 av 4 måltider med grøt/brød blir for mye, og for ensidig kost. Men jeg kommer til å introdusere brød allikevel, sånn at 2 måltider vil ha dette som basis foreløpig. Hvis du vil gi grøt med mindre karbohydrater kan jeg foreslå Quinua som jeg har kjøpt og tenkt å variere med til Knerten (glutenfri, økologisk fra Aurion, 65 g karbohydrater mot 73 g i hirse). I tillegg har den dobbelt så mye sunt fett som hirse og ganske mye jern.

Jeg har også tenkt på supper etterhvert. Men vi skal snart ut og reise, så det blir nok ikke før vi kommer tilbake. Linsesuppe, tomatsuppe, grønnsakssuppe, fiskesuppe... Har en suppebok liggende med verdens beste supper. Men har hele tiden dette med jern i bakhodet og det vil nok styre mye av maten foreløpig. Skal ta en titt på Fedonboka, det var et godt tips. Kanskje jeg kjøper den, trenger litt inspirasjon.

Skrevet

Quinoa var en god ide, takk for tipset :-) Det skal jeg se etter på helsekosten!

Med babyen så holder jeg ikke igjen på karbohydratene siden de små skal spise mye mere karber enn oss voksne. Så hun får poteter og ris og hele pakka hehe. Men næringstetthet er viktig, og quinoa har massevis av det. Vl ikke gi hvetegrøter, hvetebrød/boller og pasta til daglig da det ikke har noe særlig næring i seg. De små spiser jo ikke så store prosjoner så da vil jeg ikke at boller og pasta skal ta opp plass. Enig med deg angående jern. Sukker og hvete hindrer jo opptak av næring i tarmen, og er generelt dårlig å fordøye, så det venter vi med. Men av og til, til fest og helg når hun bir større, ja det går jo an. Vi er ikke fanatiske hehe. Men jeg kommer til å gi henne brød etterhvert, kanskje laget av spelt og havre og sånn, med leverpostei :-) Men siden hun ikke har tenner så er jeg litt usikker på om det er lurt å gi brød som eget måltid, om hun får i seg nok. SÅ må vel finne på noe annet til måltid nr 4 for nå, og heller la henne smake litt brød sammen med annen mat :-)

Skrevet

Jeg hadde tenkt å ta brødbiter og bløtlegge i mme, så trenger han bare å knuse de litt mellom gommene. Han er allerede vant til at maten til mamma ikke alltid er helt klumpfri... :-) Det han ikke greier spise kommer bare ut igjen. Vi pleier å spise Hansens supergrove / Ingers rugbrød så det blir nok det samme til ham, men en hjemmelaget variant i begynnelsen. Om han blir mett av det er jo en annen sak, men da får vi heller fylle på med mme enn så lenge. Han har i løpet av en liten uke blitt så glad i middag at mme inntaket har gått drastisk ned, og jeg vil gjerne beholde en del mme fortsatt.

Apropos fanatisk, så er det mulig jeg regnes som litt for opptatt av sukker. Det skal han ikke få før han er minimum ett år, og etter det kun til spesielle anledninger. Han trenger ikke overta alle mine uvaner i så ung alder... :-)

Skrevet

Ja sukker er skikkelig fy her og hehe. Så hun får ikke noe på lenge nei. Iallfeall ikke før etter 1 år, og da bare ved spesielle anledninger. Vi bruker ikke sukker i maten, og selv om andre foreldre ser på boller som mat, så ser vi på det som kake. Og kjeks er også godteri. Så istedet for å gi kjeks og bolle når vi er ute og handler skal vi heller ha med noe hun kan spise på, evt kjøpe grønnsaker, baby bel ost, ja samma hva bare ikke det derre bakeri greiene hehe. Du kommer til å like den fedon boken godt tror jeg ;-)

Jeg er stor tilhenger av grovere enn grovest brød omn en skal spise brød, men husk at babyer ikke skal ha så mye fiber. Så skal prøve å lage et uten hvete men om ikke er så altfor grovt. Kanskje spelt eller bygg eller noe? Bokhvete, er ikke det sunt? Kan altfor lite om mel, så tror jeg skal sette meg litt inn i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...