Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Mener å ha hørt at prosentandelen vann ihvertfall er STOR...Så er det noen særlig god grunn til å spise salat, bortsett fra at det er lett og godt?
Ranveig R Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 "Agurk er en spiselig grønnsak (botanisk sett en frukt, i forbindelse med matlaging ansett som en grønnsak) som vokser på planten Cucumis sativus. Agurker er normalt grønne, omkring 30 cm lange og 4 cm i diameter. Agurkplanten, som tilhører gresskarfamilien, har gule blomster og store, håndlappede blader. Agurk er en gammel kulturplante, og ble dyrket i India for hele 3000 år siden. Agurken kom til Norge i 1660. Agurk består hovedsakelig av vann (96-97%), og energiinnholdet er derfor svært lavt (14 kcal (59 kJ) pr. 100 g). Agurk inneholder små mengder C-vitamin. ... Agurk brukes ofte i rå salater, på brødskiven, til ost eller med fyll. Agurken holder seg best ved 10-14 grader i plast, og helst ikke sammen med tomater. I følge det indiske medisinsystemet ayurveda bør agurk ideelt sett spises på tom mave, og da helst tidlig om morgenen. I følge ayurveda vil grønnsaks-frukten da ha en utrenskende effekt på kroppen." Dette var frå Wikipedia. "Kinakål inneholder en del A- og C-vitaminer samt noe mineraler og er en kalorifattig grønnsak." Kinakål inneheld 95% vatn. Det er 15 kcal, 1,1g protein og 1,8 g karbohydrat i 100g. Dette frå frukt.no Det fins sikkert meir om andre salattypar, no tok eg berre den som dukka opp først )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2010 Takk for google-innsatsen, Ranveig;) Ser ut som om det er mest vann ja, så kanskje hele salatgreia er litt oppskrytt?
Ranveig R Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Det kjem vel an på kva ein vil oppnå. For min del så synest eg det er supert, i og med at det er lite kalorier, men fyller godt opp i magen (og tydelegvis inneheld litt vitaminer i alle fall). Men ser jo at agurk ikkje akkurat er noko som småbarn kan vokse seg store og sterke på ;o)
Tokatter_USA Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Du kan bruke spinat - det er godt og veldig sunt.
Tokatter_USA Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Issalat er det ikke noe særlig verdi i.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2010 Ja, spinat er jo sunne saker, men hvordan bruker man det egentlig? Har faktisk aldri laget noe med spinat i før, og blir lett kvalm av grønnsaker generelt nå i svangerskapet (spør ikke hvorfor, skulle jo heller blitt kvalm av godis og andre søte saker, men;)
Gjest sug lut Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 Spinat kan du hive i stekepanna med smør og forvelle den til den er myk og fin, og så salte og pepre. Godt til alt, selv ungene digger det. Eller du kan hakke & steke en løk og blande inn i den forvellede spinaten til avveksling. De frossenposene med spinat i biter er geniale å blande i hvit saus eller potetmos, bare hiv dem oppi frosne, så blir hele greia litt sunnere. Fersk spinat kan erstatte salat i blanda salater, bare knip av de groveste stilkene og skyll den godt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. april 2010 ooh, frossenspinat i potetmos var jo gennialt Egon- må absolutt prøves ut=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå