Gå til innhold

er poteter sunt eller?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde en samtale med en kollega på jobb i dag om middag og hva vi skulle ha til middag i dag. kom med forslag til middag.

Han kom tilslutt frem til at han kunne lage hjemmelagde kjøttkaker fordi han hadde så mye kjøtt deig hjemme.

Som tilbehør skulle han ha brunsaus og erterstuing. jaja, også poteter selvfølgelig sa jeg da, men nei, han skulle ikke det siden han hadde erterstuing.

Han argumenterte med at poteter var stappfulle av karbohydrater, og ikke så sunne som vi skal ha det til.

Jeg sa med da ikke så enig i dette, han argumenterte også med at det er mer fedme nå enn før i tiden, men dette klarte ikke jeg å få til å stemme med tanke på det han sa om at potet ikke er sunt, de spiste vel mer poteter før "fedme epedimiene" inntok" verden. han nevnte pomfri og potetgull som ting man legger på seg av...

 

Må vel legge til at han har barn i 10-14 års alder som også skulle spise denne middagen.

Må vel for ordens skyld også legge til at denne kollegaen min har gått på en lavkarbo kur for ca 1 år siden, men han kan godt dra på gatekjøkkenet og kjøpe seg en stor burger med pomfri i løpet av arbeidsdagen.

 

Er poteter så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig at poteter er stappfulle av stivelse (karbohydrater) og har en uheldig virkning på blodsukkeret. Stort inntak av karbohydrater kan føre til insulinresistens og diabetes 2.

 

Men er en normalvektig gjør det ikke noe om en spiser poteter en del ganger i uken. Men å si at det er sunt er ikke korrekt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er sunt, man blir ikke overvektig av et vanlig kosthold med en eller to poteter til middagen.

 

Størstedelen av potetene er karbohydrater, men de inneholder også protein og mineral, som jern, kalsium og kalium. Det meste av disse nyttige næringsstoffene sitter i skallet. Rotfrukten har også flere vitaminer, som B- og C-vitamin. Nyhøstede poteter inneholder mer C-vitamin enn de som er blitt lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i gamledager overlevde de pga poteten, så den er jo fantastisk. Men tenk hvor fysisk de levde da!! De trengte flesk og poteter, de satt ikke akkurat på kontor eller lå på sofa med datan! :)

Hardt fysisk arbeid dagen lang.. Og så gamle ble de jo ikke nødvendigvis..

 

Men tykke ble de nok ikke.

 

Lite søtsaker, og fysisk arbeid. Da kan du spise mye av mangt tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at de kostholdsanbefalingene vi får i Norge vil bli endret om ikke så lenge. Vi spiser for mye karbohydrater. Det at poteten inneholder en del vitaminer gjør den ikke sunn, det er alt for mye stivelse i den. Poteten har heller ikke vært så lenge i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar;)

Jeg trodde nesten det var grunn for å melde han til bv siden han ikke skulle gi potet til barna, men innser at jeg tok feil.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Blir jeg tykk av å spise poteter?

Du blir ikke fet av å spise poteter som ikke er bearbeidet. Det er en mager matvare som er rik på proteiner, stivelse, vitaminer og mineraler, som det bør spises mye mer av enn vi gjør i dag.

Spiser du mer poteter, vil det oftest føre til redusert inntak av andre fete matvarer. Dette gir mindre risiko for å utvikle OVERVEKT, hjerteinfarkt og kreft i flere organer.

 

Forbruket av poteter er gått ned cirka 30 prosent av hva det var for 100 år siden.

I dag spiser vi gjennomsnittlig 70 kilo poteter hvert år per person. Cirka en tredel av dette er bearbeidede poteter som pommes frites og potetgull. Ulempene med disse varene er at de inneholder svært mye fett. Dette spiser alle som sier poteter er usunt og er bæl fete! Da har man bommet kraftig vettu.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter har liten næringsverdi, det er smekkfullt av karber du ikke trenger, og fungerer mest som vomfyll.

 

Med det andre tilbehøret han skulle ha er det ingen kostholdsmessig grunn til å spise poteter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også å byte ut potet med ertestuing er nok karbohydrater i erter i tilegg til at det smaker bedre potet er for meg bare metningsgarnity. Det er sunnere enn pomfri, men belgfrukter er sunnere hvis man skal ha noe som meter og inneholder karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er veldig godt til kjøttkaker og saus, men dessverre ikke noe som har noen positiv effekt på kroppen om man ikke er i sultekrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke og mennesker sverger til dumme alternativer fordi de har spist pommes frites enn å spise en vanlig kokt potet som er det sunneste!

 

Blir jeg tykk av å spise poteter?

Du blir ikke fet av å spise poteter som ikke er bearbeidet. Det er en mager matvare som er rik på proteiner, stivelse, vitaminer og mineraler, som det bør spises mye mer av enn vi gjør i dag.

Spiser du mer poteter, vil det oftest føre til redusert inntak av andre fete matvarer. Dette gir mindre risiko for å utvikle OVERVEKT, hjerteinfarkt og kreft i flere organer.

 

Forbruket av poteter er gått ned cirka 30 prosent av hva det var for 100 år siden.

I dag spiser vi gjennomsnittlig 70 kilo poteter hvert år per person. Cirka en tredel av dette er bearbeidede poteter som pommes frites og potetgull. Ulempene med disse varene er at de inneholder svært mye fett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor si dette enda en gang? Man vet jo at fett har fått mye av skylda for overvekt, men nå får heldigvis karbohydratene mer og mer skylda. Noe som tydeligvis er rett når en ser på at fedmeproblemet bare øker samtidig som vi spiser "sunnere" i forhold til gammel lærdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA. du skjønner jo ingen ting! ta deg en titt rundt, eller har du sky lapper for øynene? hvorfor er fedme et større problem nå enn før, da de spiste mere poteter? Men de spiste kun sunne poteter da! Hehe. Så er vel en sammenheng! Folk blir ikke fete av poteter da skulle jeg som har spist kokte poteter i 24 år vært fet, men jeg er syl tynn! Fete mennesker har en tendens til å late som de er veldig sunne når de er ute blandt venner men når de er hjem hos seg selv eller er alene går det i pommes frites og annen fet mat. Da er det greit å legge skylda på poteten vettu, men da er den jo tilbredet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er tatt ut av fem om dagen anbefalingene. Det er fordi det er hauger av andre matvarer som er mye sunnere. Poteter er en helt unødvendig matvare med altfor mye karber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da leste du vel ikke godt nok ijgennom hele innlegget? Har du blitt tykk av poteter? Da bør du se sammenhengen i hva det var du dyttet i hullet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven så mye sludder du lirer av deg!!

 

Poteter er ikke spesielt sunt.

Overvekt er ikke pga for lite potetspising.

Overvekt er heller ikke pga for lite lakrisspising.

Poteter er billige og hardføre og var tidligere nødvendig for å overleve. Du skal ikke lenger tilbake enn 50-tallet hvor det her i landet kunne være utfordrende å få tak i nok mat.

 

Overvektsproblematikken er i stor grad grunnet overdrevent karbohydratinntak. Vi spiser vilt mye mer sukker enn noengang før. Vi spiser ikke for lite poteter.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med deg? Ingen oppdragelse? Ingen skolegang?

 

Jeg besvarer spørsmålet i overskriften. Alt det andre dillet om tenåringer til middag var helt uinteressant for å besvare. Dine kommentarer om å bli tykk av poteter er bare tåpelige.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette et forum da? der man diskuterer!

Ble du tatt på kornet siden du gikk så veldig til forsvar?

 

Det som erproblemet i dagens samfunn er at det er alt for mange teite forskere-og vitenskapemenn som mener så mye dumt!

 

Det er gjort relativt lite studier på sammenhengen mellom poteter og helse. Derfor har vi ikke god nok kunnskap til å inkludere poteten i anbefalingen. Men kokte og bakte poteter har fortsatt en plass i et variert kosthold, sier Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

Det er vel noe helt annet enn at poteten er unyttig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten næringsverdi i forhold til andre alternativer er ikke det samme som unyttig.

 

Tatt på kornet? Er du alltid dum som en loff? Man kan fint reagere på idiotien til andre uten at man føler seg truffet av den. Er du alltid manisk opptatt av potetforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse spørsmålet de er ute etter i fem om dagen.

Kan vel ikke annet enn å le av deg og du måtte jo bare svare når du så jeg hadde svart på dette forumet som ikke er blitt besvart på ett år. Du virker veldig umoden, beklager!

Svarer jo med forsvarsmeldinger og tåplige utsagn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig så syns jeg kokte poteter smaker ganske kjipt, vertfall aleine. Viss de i det hele tatt skal være gode å spise, må det feitere midler til som saus, smør eller rømme. og det er vell kanskje akuratt her problemet ligger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort relativt lite studier på sammenhengen mellom poteter og helse. Derfor har vi ikke god nok kunnskap til å inkludere poteten i anbefalingen. Men kokte og bakte poteter har fortsatt en plass i et variert kosthold, sier Haakon Meyer, leder av Nasjonalt råd for ernæring.

 

Full? Så lite voksen du er..

Les alt i sammenheng ikke bare et og et innlegg for seg da, kjære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...