Gå til innhold

2 åringen min er overvektig, hva skal jeg gjøre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et normalt sunt kosthold og ingen i familien er overvektige. Vi har kun godteri på lørdager og vi spiser så og si aldri på mc donalds o.l. Storebror som snart blir fire er heller litt for tynn (han veier mindre enn 2 åringen). Jeg forsøker å begrense inntaket, men det er ikke så lett. Føler at det blir feil å nekte ham mat liksom. Han stapper innpå veldig fort og spiser sjelden mindre enn 3 skiver ved et brødmåltid. Han spiser alt han blir servert, har aldri opplevd at han ikke spiser noe eller ikke liker noe. Jeg prøver å tilby gulrøtter, men han blir skikkelig lei seg.

Mamma mener at han bare er en robust kar, men nå veier han faktisk 16,6 kilo (90 cm). Storebror veier 13,4 og er 102 cm...

Det er ganske vanskelig å ha en som må mases på hele tiden for at han skal spise og en som må begrenses fordi han spiser alt for mye :(

Noen gode råd der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ganske mange kilo fordelt på 90 cm, ihvertfall sammenliknet med min 2-åring på 13 kg som har litt mage.

Hva spiser han på brødskiva? Hvis 2-åringen min får søtt pålegg som f. eks syltetøy kan han også spise mange brødskiver, så jeg prøver å gi han sunnere pålegg. Til drikke får han vann, men biola til ett måltid om dagen. Ellers går det mye i banan, druer til kos.

Hvordan er aktivitetsnivået til 2-åringen din? Er han mye ute og får løpt fra seg litt?

Ellers er det helt greit å begrense matinntak hvis det blir for mye. 2-3 brødskiver på ett måltid holder i massevis for en 2-åring.

Skrevet

Jeg ville faktisk gått til legen og fått råd der. Så lenge det er snakk om at han spiser vanlig, sunn mat så kan man ikke nekte 2 åringer å spise seg mett. Det er veldig anderledes å skulle "slanke" barn enn voksne, og er utrolig viktig at han ikke opplever at han blir nektet mat eller får for lite av næringsstoffer han trenger for å utvikle seg normalt.

Håper legen enten ved råd, eller vet hvor dere kan henvende dere.

Lykke til:)

Skrevet

Han spiser for det meste leverpostei, svartpølse og makrell i tomat. Han får sjokoladepålegg på lørdager hvis han vil ha. Han drikker melk til måltidene, ekstralett.

Han er veldig glad i bananer, og spiser nok kanskje litt mye av det.

Aktivitetsnivået er vel kanskje litt under normalt tror jeg, men ikke sånn voldsomt. han er en vesentlig mye roligere type enn broren.

Det som er litt merkelig er at han har lagt på seg mye på kort tid, men han har ikke vokst noe i høyden. Han har lagt på seg 2,5 kilo bare siden jul..

HI

Skrevet

Du kan regne ut barne BMI på en rekke internettsider. Jeg fikk at din sønn har en BMI på 20, og dette er sterkt overvektig for et barn på denne alderen, og med denne høyden. Fint at dere tar tak i det nå. Jeg vil tro at det vil løse seg med tiden og at han vil strekke seg og bli slankere ettersom han blir mer aktiv, men det er ikke sikkert. Det er jo slik at de som blir overvektige som voksne ofte har vært det som barn.

Jeg ville tatt det alvorlig nok til å kontakte lege eller helsesøster. Det finnes en rekke overvektsprosjekter rundt om på sykehusene(jeg har jobbet med et av dem selv), og jo tidligere dere starter jo bedre er det. En kostholdsekspert vil gi råd om kosthold.

Skrevet

Jeg vil dessuten råde deg til å kutte ut TV fullstendig i ukedagene, hvis dere ikke allerede har gjort det.. Det har vi gjort og det går ikke mange dagene før de slutter å spørre om det. Gå heller ut i hagen og spark ball, hopp på en trampoline, gå en tur etc. Gå hjem fra barnehagen isteden for å kjøre (hvis det er mulig).

Skrevet

Da kan du innføre vann til måltid, melk til 2 av måltidene på en dag. Skru av TV`en som fører til inaktivitet (det gjør det hvertfall her i huset;)

Ta med unga ut, i hagen, på lekeplassen eller på et lekeland om dere har det i nærheten. Det kan hende han er i en vokseperiode og legger seg ut i bredden før høyden kommer, men det skader uansett ikke å spise litt mindre, drikke mer vann til måltider og øke aktivitetsnivået:)

Lykke til:)

Skrevet

Dere er jo gale!! BMI på små barn??? Kutte helt ut tv??? ser dere på tv selv? Det er store individuelle forskjeller på barn, så BMI utregning kan du kaste til sjøs spør du meg! Og etter en hel dag i bhg med høyt aktivitetsnivå, så skal dere tvinge en 2 åring til å gå i en halvtime før han skal ut i hagen å sparke ball frem til han må legge seg??

Ærlig talt! Ja, sønnen til HI veier nok for mye, men det er heller ikke helt unormalt at de vokser litt ujevnt i den alderen. Plutselig strekker han seg kanskje mange cm også normaliserer det seg. Det høres ut som om dette er en to åring som har et godt kosthold og greit aktivitetsnivå (han er i bhg?), så bare vær litt obs du HI, og hvis vektøkningen fortsetter ville jeg rett og slett kontaktet lege før jeg begynte å tenke "slanking" av en 2 åring!

Skrevet

Jeg er enig med siste anonym her.

Du må ikke tenke på å slanke gutten din FØR du har fått et profesjonelt råd og syn fra en lege.

Du ber ikke om råd til så alvorlige ting her inne.

BMI på små barn - folk er jo faen meg helt sprø!!

Skrevet

veldig enig med siste anonyme, skal ikke regne ut BMI og slanke han. synes det høres ut som han lever sundt, det går seg nok til!

Skrevet

Kutt ut proteiner, kjøtt og fisk, egg osv. Så små må ikke ha så mye av dette, det kan frembringe for mye vekst. Kutt ut brød da, og banan, hva med noe leeter? grøt kokt på vann osv, med litt frukt i?

Skrevet

Så du mener at gutten skal leve på grøt på frukt? Du kan ikke ha en 2-åring selv, eller så er du ironisk. Jeg må innrømme at jeg håper ekstremt på sistnevnte, eller så er du rett og slett litt dum.

Skrevet

Hva skal han spise da, hvis HI skal kutte ut kjøtt, fisk, bananer, egg og brød. Linser og havregrøt kokt på vann uten sukker?? Barn trenger proteiner for å vokse.

Kjære HI: du er allerede opptatt av at toåringen din ikke skal bli mer overvektig, det er et bra utgangspunkt. Pass på at han spiser sunt, er i aktivitet etc. Han vil nok strekke seg etterhvert og da vil kiloene utjevnes.

Skrevet

Neida, mente bare kutte ned på! :) Siden han har lagt seg ut slik, og det virker som han får for mye. Har du aldri hørt om vegetarianere forresten, siden du ikke ser dette for deg? :)

Men ville selvsagt fått ordentlig råd hos profesjonelle, og ikke hørt på oss! :)

Skrevet

Eg ville I ALLE FALL ikkje begynt å kutte ut matgrupper som nokon her foreslår (håpar sjølvsagt det var tull)!

Derimot ville eg fått ein time på helsestasjonen eller hos lege for å diskutere det. Du skal vere uhyre forsiktig om du skal "slanke" ein 2-åring, og det skal ikkje gjerast utan i samråd med helsepersonell.

Skrevet

Og tak og pris for det innlegget! Man skal ikke slanke en toåring! Er dere gale! Tenke på hva de spiser, ja, men ikke slanke! Og denne toåringen lever jo kjempesunt! Min toåring veier også nesten 16 kg, men han er en sunn og sterk kar med masse muskler. Han er ekstremt aktiv, og spiser passe, så jeg tenker ikke engang tanken på overvekt! Er du bekymret snakk med de på helsestasjonen. Men ikke hør på alle rådene du får her. Ikke begå tabben og ødelegg sønnen din sin fordøyelse eller forholdet hans til mat. Han er bitteliten. Ikke stress!

Skrevet

Gutten er bare 2 år. Ta kontakt med helsesøster så får du gode råd hos henne;) Hva sa de på 2 års kontrollen da? Jeg er i mot og slanke så små barn og en skal vel heller ikke regne ut bmi på små barn.

Høres ut så han er en sunn og frisk gutt. Unger i den alderen vokser i" rykk og napp". Så før du vet ordet av det er han slank;)

Skrevet

Du skal ta det heeeelt rolig! Gutten er slett ikke overvektig!

Jenta mi var 16,6 kilo og 92 cm på toårskontroll. Hun har alltid hatt god matlyst og kost seg med maten. Hun er god og rund, men samtidig sunn og frisk og helt normal. Det eneste jeg har vært nøye på er at hun skal få sunn mat, men selvfølgelig får hun spise så mye hun vil til måltidene. Har full tillit til at hun best greier å kjenne om hun er mett eller ikke....

Nå som hun nærmer seg 2,5 år har kroppsfasongen hennes begynt å endre seg helt av seg selv, hun ser slankere ut, og magen har blitt mindre. (Og ja, hun spiser både helmelk, smør, rømme, kjøtt, egg og en masse annen normal mat med både fett og proteiner.) Tror nok dette vil skje med din gutt også, spesielt når han får våren og sommeren på seg og det kanskje er lettere for han å være aktiv ute uten masse vinterklær på:)

Det ordner seg skal du se, gutten din er nok akkurat som han skal være:)

Gjest MariRari
Skrevet

Min sønn blir 2 år i agust. Han er nå ca 16 kg og rundt 90 + cm.

Han var 3,9 kg og 53 cm ved fødselen, seks uker seinere var han 6 kg.

Det plasserte han øverst på kurven over de 10 prosent største babyene her i landet. Det har han ligget hele veien. Han er en stor gutt, men helt normal.

En muskelbunt. Spiser stort sett det meste, men sunt. Han har ikke sett et minutt på TV i sitt liv, det gidder han ikke.

Storebroren er fem. Han var et halv kilo tyngre ved fødsel, og omtrent like tung etter seks uker. Etter det har de vært ganske like i utviklingen.

Jeg har pleid å si at storebror har vært 20 kg i tre år. Han var vel 18 ca, på toårskontrollen.

I dag er han 22 kg og 119 cm. En tynn gutt. På 4-årskontrollen lå han faktisk litt under på vekt for sin høyde.

Mine gutter har en høy, sterk far, det ser ut som om de vil bli det samme. Jeg er også forholdvis høy.

Jeg syns at min lillemann på 16 kg er helt fantastisk. Ikke et sekund har det slått meg at han skulle være overvektig, ingen har heller noen gang kommentert noe i den retning. Alle som ser han sier han er flott, frisk og aktiv.

Din sønn høres for meg helt normal ut. Men jeg skjønner jo at du lurer litt siden det er så stor forskjell på de og fordi det er så stort fokus på overvekt om dagen.

Skrevet

Herregud, gutten din er ikke overvektig HI. Har selv en datter som veier 14.5 kg og hun er 93 cm høy. hun ligger over gjennomsnittet på hvor lang en 2 åring skal være og hun ligger også over gjennomsnittet på hvor tung en 2 åring veier. men hun er ikke tykk. hun er slank og fin. Ta deg sammen.

Skrevet

Hei HI.

Sønnen din er ikke overvektig. Han er nok bare stor for alderen.

Man kan ikke bare se på vekt når man skal se på om barna kanskje veier for mye, og man skal slettes ikke sammenligne dem med søsken. ALle barn er forskjellig.

Noen punkter du kan tenke på:

-Har han vanskeligheter med å bevege seg? Klatrer og springer han? Har han problemer med å resise seg opp når han faller?

-Er han fast eller dvask? Så små barn skal ikke ha noe som "disser".

Det eneste du må tenke på, er å behandle hans matvaner som de andre søskene. Hvis han spiser sundt og normalt, ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt.

Jeg hadde selv en gutt som var 18 kilo da han var 2 år, han var også lang. Jeg tror beina hans er lagd av betong. I dag er han en helt normalvektig, men kjempehøy gutt på 10 år.

Skrevet

Dere som uttaler dere så skråsikkert om at det er galskap å regne ut BMI på 2 åringer vet ikke hva dere snakker om. Noen som leser New England Journal of Medicine her? Verdens mest annerkjente medisinske tidskrift... Denne uken er det en artikkel om akkurat dette med overvekt på babyer og små barn, og konklusjonen er at det er all grunn til å ta dette alvorlig. Jo, når barns BMI er så høy SKAL det tas alvorlig. HI, du bør kontakte helsepersonell og få prof. hjelp. Her inne har du fått mange råd som er basert på synsing, og som er gitt av folk uten kompetanse. Overvekt er jo et kjempeproblem, og her har du en gyllen mulighet til å løse problemet før det blir et alvorlig problem. Vær så snill å ikke hør på alle de som sier at dette IKKE er et problem. De tar smertelig feil, og det er pga slike holdninger at overvekt er et enormt, og voksende problem.

Skrevet

Ein gut på 90 cm og 16,6 kg ER overvektig, det er ikkje til å komme unna. Normalområdet for gutar på 90 cm er mellom 11 og 15 kg. Det er ikkje dermed sagt at det nødvendigvis er noko du må gjere med det no, kanskje du berre skal sjå det an om han plutseleg strekker seg nokre cm.

Men eg ville (som sagt tidlegare) tatt det opp med helsesøster/lege, slik at du får synspunkt frå proffesjonelle. Det er jo og komplett umulig å vurdere slikt utan å faktisk SJÅ barnet.

Skrevet

Helt enig med deg Ranveig R. Det var jeg som skrev over deg. Vi kan jo egentlig ikke si så mye, men mange skriver så skråsikkert at det ikke er noe å uroe seg over, og slike holdninger er farlige. Overvekt hos barn bør tas meget alvorlig, det vet alle som har kompetanse på området.

Skrevet

Synes ikke det høres så voldsomt ut jeg da. Minsten vår var også 16,6 kg da han var 2 år. Han var riktignok littegranne lengre (93 cm), men han var ikke tykk da og er det heller ikke nå når han er 4 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...