Gå til innhold

Kan samboeren min få sykemelding fra jobben sin når jeg har bekkenløsning og ikke får gjortt noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jobber på sjøen i en 2 uker på og 2 uker av turnus.. Og nå skal vi flytte og midt bekken har bare tatt helt kvelden så jeg ikke greier å gå trapper engang! Naprapaten min sa at jeg ikke måtte løfte, ikke støvsuge osv osv.. Har kjent murringen og ondten lenge, men har ikke helt brydd meg.. tenkt at det er ryggen og at det skal gå over..

Ellers kan jeg si at hverken han eller jeg har familie her som kan hjelpe med flytting og husarbeid..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han kan ikke sykemeldes, men det finnes en annen ordning. Jeg husker dessverre ikke hva det heter,men nav kan nok hjelpe dere. Det har noe med at ektefelle/ samboer er så syk at h*n ikke kan ta vare på seg selv. Legen min snakket om det da mitt bekken var som verst, men jeg ble heldigvis bedre.

Skrevet

Han får ikke sykemelding, nei, og hvis legen skulle tilby seg å skrive en på psykisk grunnlag eller noe skal dere tenke over konsekvensene det kan få senere i forbindelse med forsikring etc. Han får benytte seg av feriedager eller noe, men syk er han ikke... Det er sånn det funker. I fjor da jeg var innlagt 1 måned på sykehus, alvorlig syk i permisjonstiden, fikk ikke min mann sykemelding selv om vi da hadde tre små, blant annet en som ble fullammet. Man må ordne seg på annet vis. Lykke til;)

Skrevet

Nei, det får han desverre ikke, han er som de andre sier over her ikke syk, han kan få en attest av legen som han kan levere til Nav og få pleiepenger eller noe..

Skrevet

Om dere har felles barn kan han vel ha mulighet å bli sykemeldt på det grunnlaget at barnepasser er syk, er vel da du som må få sykemelding med bekreftelse på at du ikke alene kan ta vare på barnet.

Om det bare er du, så må du jo faktisk bare rydde opp etter deg selv, du kan vel kanskje søke om hjemmehjelp i en periode?

Skrevet

Før du fikk bekkenløsning gjorde dere vel husarbeid etter arbeidstid??

Beklager, men ser ikke problemet her i det hele tatt... GODT ikke mine skattepenger skal gå til å dekke en sykemelding for at han skulle stått hjemme i arbeidstiden for å støvsuge og brette klær!!!

Skrevet

Takk for at dere svarer:)!

Til 20:30, om du leste innlegget mitt så jobber han på sjøen og er bortreist i 2 uker av gangen.. Og akkurat nå så skal vi flytte, vi har solgt leligheten så vi må ut, vi skal flytte omlag 100mil så jeg kan ikke bare få venninner til å hjelpe heller da det tar litt tid. Slapp av, jeg skal ikke bruke opp skattepengene dine. Jeg er ikke sykemeldt da jeg studere og ingen av oss har vært sykemeldt tidligere så vi er ingen snylter overhodet ikke på norge.. Det er bare litt krise her nå hvor jeg omtrent ikke kommer opp og ned trappen samt at jeg har et risikosvangerskap hvor jeg ikke må løfte mer enn 3,4 til 4 kilo.

Hvis du hadde lest spm mitt hadde du sluppet og være så uhøflig. Men det er vel det som er livet ditt:)

Skrevet

Han kan ikke få sykemelding, ihvertfall ikke med rett til sykepenger. Det er mulig det fortsatt eksisterer en mulighet for sykemelding pga familieforhold, men da er det ikke rett til sykepenger, så uansett er det vel uaktuelt.

Han kan heller ikke få pleiepenger, eneste han kan ta er de 10 dagene med sykt barn-dager. Etter at de er brukt må man ordne seg med ferie, ulønnet perm etc. Evt søke arbeidsgiver om velferdsperm. Dette er jevnlig spurt om her inne, og resultatet er helt sikkert. Ikke rett til sykepenger:(

Skrevet

Hva med velferdsperm da, med eller uten lønn?

Skrevet

Da må han søke arbeidsgiver og det er helt opp til arbeidsgiver om han vil innvilge det.

Skrevet

Han kan jo bare gå til legen og si han har vondt i ryggen. Ikke heeelt etisk riktig kanskje, men en god nummer to. Jeg hadde ihvertfall gjort det for familien min. Drit i staten, de er bare noen kjeltringer hele gjengen. Vi lever jo i det siste kommunistlandet i Europa..

Go for it og lykke til!

Skrevet

21:48

Det blir nok det som er løsningen virker det som.. Ser ingen annen utvei egentlig med overtagelse på leiligheten mens han er på jobb, og jeg som bruker 10-15 min på å komme meg opp i 2 etg hvor leligheten vår er nå.. Blir digg når vi får flyttet, da er det 1 etg uten noen trapper:)

Takk for svar alle sammen! setter stor pris på det:)!

Skrevet

Da må husarbeidet gjøres de ukene han er hjemme. Hadde vært anderledes hvis dere hadde barn som trengte hjelp

Skrevet

Om han velger å lyve for å få sykemelding har jeg ikke ord for hvor usmakelige jeg syns dere er!

Skrevet

Enig med overlord:# Skyld på staten, jeje, alle andre sin skyld bare ikke min:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...