*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Vi har litt lyst til å skaffe jenta vår en kanin, som da skal være i bur ute. Noen med erfaring?
tvkrus Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 Ja ,har bare 5 nå men, hær et et forum om kaniner http://kaninforum.no/index.php?act=idx
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 29. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2010 Flere rmed erfaring her? Hva slags kaniner kan være ute året rundt? pris etc...
winneboo Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Vi hadde en dvergvedder som var ute året rundt. Eneste var at vi tok henne inn på¨vinteren hvis det ble fryktelig kaldt. Men hun hadde tre bur da, et som sto inne i garasjen som da holdt seg varmt, samt bygget vi på to ekstra bur så hun fikk god plass og kunne løpe frem og tilbake. Hver sommer løp hun fri, var kun i buret på natta. Hun levde åtte gode sommere inntil reven en dag reiv opp buret hennes og tok henne. Veldig trist. Hun ble da 8 år. Betalte 250 kr for henne, men det er 15 år siden jeg kjøpte henne så mulig prisen har steget
junijente fikk julijente Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Vi har kanin, jeg synes det er veldig koselig :-) Jenta vår på 22 måneder synes det er veldig spennende, særlig å få mate den, men det er litt skummelt når den går løs på stua ;-) Vi har i hovedsak hatt små kaniner fra dyrebutikken, størrelse et par kg. Det er passe vekt for at et barn kan håndtere det, og en praktisk størrelse om den også skal være inne. Jeg fikk i begynnelsen høre at så små kaniner ikke kan være ute, men om de holdes ute hele høsten får de tjukk pels, så det er ikke noe problem. Vår var ute forrige vinter da jenta var baby, og klarte seg helt fint. Det er anbefalt at buret står litt opp fra bakken, og har en egen sovekasse med flis slik at det ikke blir kaldt og rått, men min erfaring er at de klarer seg fint om buret står rett på bakken også. Det du må tenke på er at kaniner er sosiale dyr, så om den skal bo ute må dere likevel være flinke til å kose med den og "besøke" den. Ta den gjerne med inn for en hoppetur i stua, eller la den hoppe ute når dere er der. Om du ikke vil slippe den helt løs venner de fleste kaniner seg til å gå i bånd, så det er også en løsning. I forhold til stuehopping er også de fleste kaniner veldig renslige av seg, og går f.eks på do bare ett sted. Vår kanin har en dokasse inne i buret sitt, og bruker kun denne. Om det likevel skulle bli litt lort her og der er dette helt tørt, så det er ikke noe problem. Og så må du tenke på ferier - har dere noen som kan passe kaninen om dere reiser bort? Om dere er lenge borte må det være en person som også er villig til å rengjøre buret, ikke bare fore og bytte vann. Som sagt synes jeg det er veldig koselig med kanin, og de er flotte kjæledyr, så jeg vil bare ønske dere lykke til :-)
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 Vi har kanin (3 kg) sammen med katt og kanin. kaninen er renslig og går løs inne og på verandaen sammen med de andre dyrene og barna. Men vi lar ikke barna være alene med kaninen. (de er 2 og 3 år) og jeg har ansvaret for mat stell osv. Flott med kanin. men synes det er fælt at de er så misforståtte dyr. de trenger mosjon. helst mange timer løs i hus eller løpegård. og ikke sitte alene i bur. Min erfaring er at kaniner som får mosjon også ikke utvikler aggresjon på samme måte som burkaniner. Joda vår sitter og i bur men sørger for at de lange bakbena får sine hopp og sprett hver dag. Lykke til med kaninkjøp! finnes jo mange som gis bort/omplasseres og
Full house Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Kaniner er IKKE sosiale dyr! De liker seg faktisk best alene. Myten om at man skal ha to i samme bur er også veldig feil, det mistrives de veldig med!
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 29. april 2010 #8 Skrevet 29. april 2010 ps skal kaninen være ute også vinterstid så begynn med å ha den ute fra sommeren slik at den får tid pås eg til å utvikle pels og bli mer hardfør. Ellers kan det i vørste fall ikke alltid gå bra. fryser de drikker de ikke, og kan dø av at de ikke får nok væske. tror de fleste kaniner kan være ute hvis de blir tilvent. men som hun over skrev... besøk ofte og la den få en hoppetur hver dag. gjerne kasterer den og få en kaninkompis om den skal være ute. og jeg synes at jo større bur jo bedre. samt god og
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 29. april 2010 #9 Skrevet 29. april 2010 tørr ligge plass, godt renhol og alltid tilgang på vann
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 29. april 2010 #10 Skrevet 29. april 2010 Nei de mistrive ikke med å være to stk om de begge er sterilisert /kasterert og ikke fulle av hormoner. En kanin som sitter alene i lite bur nederst i hagen er det tristeste som finnes! vi har bare en men hun er inne og sammen med hund og katt, til de grader sosial og går etter både oss og katt og hund når hun er løs. jo de er sosiale dye!! så absolutt. de er ikke flokk dyr men kolonidyr. trives med å ha sitt hjørne men har man stort nok bur er ikke det et problem m 2 kaniner...
Full house Skrevet 29. april 2010 #11 Skrevet 29. april 2010 Dette er bare tull. Selv om kaninene er steriliserte er det svært skjelden de trives bedre med samboer, enn uten.
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 spørs om man da lar de ha tid ute... eller om de sitter alene i lite bur. Self trives de alene og... det gjør min. men jo hun er sosial. og veldig mange vil nok si seg enig i det. hun sitter og slikker og steller meg i håret mens jeg ser tv tilogmed.... og legger seg i hunde sengen sammen med hunden for og sove. vil du si at dette er unntaket bompibomp? ispfall kan jeg si at nei.... ikke første kaninen min som gjør dette... ikke samme rase og ikke fra samme dyrebutikk.... de er sosiale dyr. Jeg kunne ikke bare puttet en ny kanin inn i buret hennes nå nei som hun er voksen. måtte vent de til hverandre. men dette gjelder også hunder og katter.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 29. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 29. april 2010 Tror nok det blir en kanin her etter hvert:) Kanskje.... MEN hvordan gjøre det med vannet om vinteren? Her er det ofte mange minus og da fryser jo vannet:(
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 30. april 2010 #14 Skrevet 30. april 2010 de jeg kjenner med ute kanin har gitt lunket vann 2-3 ganger om dagen. men vet ikke om det kanskje finnes frostfrie drikkeflasker?? det finnes frostfrie vannbøtter til hest og hund... kan jo sjekke opp på nett. ellerrett og slett gjøre slik som skrevet over
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå